STARTSIDEN / NYHETER
 

En matpakke duger ikke om svar på Sveriges togproblemer

Svenskene vil reise med tog – det er bare synd at Sverige ikke lar dem gjøre det. Isteden må de reisende innstille seg på å tåle forsinkelser og blir bedt om å ta med seg mat for sikkerhets skyld. Vi har mye å lære av andre land når det gjelder alt fra punktlighet og sporallokering til arbeidsforhold. Dagens system, der alle skylder på alle, fungerer tydeligvis ikke.Det skriver fem svenske trafikkdebatører i Dagens Nyheter (DN). 

Les hele innlegget her (pdf, svensk tekst)-> 

FJs kommentar er at problemene i Sverige i mangt sammenfaller med situasjonen i Norge. 

 

Publisert 14 Jan 2025

 

Åpent togtilbud Drammen-Oslo-Gardermoen må må sikres

I et åpent brev til politikere, jernbanebransjen, relevante organisasjoner, media, Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet har
FJ sammen med tre pendlerforeninger uttalt seg om togtilbudet Drammen-Oslo-Gardermoen.

Les hele brevet her->

Publisert 09 Jan 2025

 

Gammel jernbane presser LKAB og den svenske statkassen

LKAB pumper inn milliarder i den svenske statskassen. Men en gammel, sliten og tett trafikkert jernbane er et hinder for et nytt malmfunn som kan gjøre Europa mer uberoende av Kina. Gruveselskapet risikerer nå store nedskjæringer og overveier å kjøpe inn turistbusser for å minske trengselen på sporet. Det skriver svenske Dagens Nyheter (DN).

Les hele oppslaget her (pdf, svensk tekst)->

Publisert 05 Jan 2025

 

FJ Pressemeldinger partienes alt. budsjett til jernbanen 2025

Les alle pressemeldingene her->

Publisert 02 Dec 2024

 

Planlegg Rikstunellen

FJ mener at det er på tide å starte planleggingen av Rikstunellen med dobbelsspor under Oslo. Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud i et brev til Regeringen,  Stortinget, Jernbanebransjen, fylkespolitikere, media.

Les hele brevet her->

Publisert 14 Nov 2024

 

FJ Pressemelding. SV styrker jernbanen, men burde gått lenger

I sitt alternative statsbudsjett for 2025 foreslår SV 477 millioner kroner mer til jernbanen, inkludert 7 millioner til persontogtilbudet og 30 millioner til godsoverføring fra veg til bane. 

Les mere-> 

Publisert 08 Nov 2024

 

Lokomotivkrisen på Nordlandsbanen

Lokkrisen med de nå mer enn 40 år gamle Di4-lokene i SJNs fjerntog på Nordlandsbanen har ført til flere innstillinger av dagtogene Trondheim-Bodø i begge retninger. Det er en fullstendig uholdbar sistuasjon som det snarest på ordnes opp i. Det er kontentan i et debattinnlegg av FJs nestleder Gunnar A Kajander, som også skriver på vegne av Samferdselsgruppa i Besteforeldrenes klimaaksjon.  

Les hele innlegget her (pdf)->

Publisert 06 Nov 2024

 

SJ krever togsvar – beskylder Støre for proteksjonisme

I Norge kjemper flere togselskap, blant annet svenske SJ, om togstrekninger. Men britiske Go-Ahead ble vraket til fordel for norske Vy, og nå er svenskene urolige. Det skriver NRK.

Les mere->

Publisert 01 Nov 2024

 

Nye tollregler kan gi 1000 flere vogntog på veiene hver uke

Fra neste år innfører Sverige et omfattende tollbyråkrati. Det kan bety 1000 flere vogntog uka gjennom Norge og økte priser på varer. – En katastrofe, mener distriktssjef i Posten Bring. Det skriver  NRK.

Les mere->

Publisert 01 Nov 2024

 

Pressemelding CargoNet

Etter den tragiske ulykken med SJNs dagtog 471 i Finneidfjord 24.10 oppgir CargoNet at de  opprettholder viktig godstransport mellom Nord- og Sør-Norge.  

Les hele pressemeldingen her->

Publisert 30 Oct 2024

 

FJ høringsnotat til statsbudsjettet for samferdsel 2025

Les høringsnotatet her->

Se også video med FJs leder Kjell Erik Onsrud->

Publisert 13 Oct 2024

 

FJ pressemelding. Statsbudsjettet-ett nær nullbudsjett for jernbanen

Les hele pressemeldingen her->

Publisert 08 Oct 2024

 

Mantena oppgraderer Nordlandsbanens Di4-lok

Norske Tog og SJs 43 år gamle Di4-lokomotiv står foran en omfattende oppgradering. Mantena i Trondheim har fått oppgaven, som vil kreve både erfaring og sjeldne deler.  

Les mere->

Publisert 17 Aug 2024

 

40 prosent av Malmbanens skinner må byttes ut

Over 40 prosent av Malmbanens skinner er over 30 år gamle og må skiftes ut. Det skriver den svenske avisa DN.

Les hele artikkelen her (pdf, svensk tekst)->

Publisert 06 Aug 2024

 

Frustrert over buss for tog – ber Bane Nor gjøre vedlikehold når det ikke er ferie

Buss for tog på Sørlandsbanen har ført til langt færre passasjerer i sommer. Togselskapet Go-Ahead er lei av at Bane Nor må gjøre vedlikehold midt i ferietrafikken. Det skriver NRK.

Les mere->

Publisert 03 Aug 2024

 

25 prosent flere på toget: – Rett og slett litt utrygt

Pendleren Eirik Hovland har ofte dårlig plass på Jærbanen. Det skriver NRK Nyheter. 

Les mere->

Publisert 28 Jul 2024

 

Bruker 2 milliarder på elektrifisering – men mangler penger til tog på denne linja

Planen er direktetog mellom Trondheim og Stockholm, men svenskene vil ikke punge ut. Det skriver NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 25 Jul 2024

 

Pressemelding: SJ sikrar nattogstrafikken Stockholm-Luleå/Narvik

Svenske Trafikverket har gitt SJ uppdraget med å kjøre nattogstrafikken Stockholm–Luleå/Narvik fra 15 desember 2024. Det etter at Vy gruppen med sitt svenske datterselskap Vy Tåg AB valgte å trekke seg ut (red.anm.). 

Les mere (sv. tekst)->

Publisert 10 Jul 2024

 

Finske VR tar VR tar over som operatør for Norrtågs trafikk i norra Sverige

Vy Tåg som eies av norske Vy konsernet får ikke lenger kjøre regiontrafikken i Nord-Sverige for den regionale opphandleren Norrtåg. Fra desember 2025 tar derfor det finske statlige togselskapet VR over togkjøringen. Det skriver SVT Nyheter.

Les mere (sv. tekst)->

Publisert 08 Jul 2024

 

Eierskapet av Flytoget blir overført til Samferdselsdepartementet

I en pressemelding oppgor Samferdselsdepartementet at Flytoget blir overført fra Nærings-og fiskeridepartementet til Samferdselsdepartementet. Overføringen av eierskapet til Flytoget AS har virkning fra 1. juli i år og er vedtatt ved kongelig resolusjon.

Les hele pressemeldingen her->

Publisert 25 Jun 2024

 

<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 ... 15 ... 17 ... 19 ... 21 ... 23 ... 25 ... 27 ... 29 ... 31 ... 33 ... 35 ... 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 ... Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»