|
|
FJ Pressemeldinger: Partienes alternartive statsbudsjett for jernbanen i 2026FJ kommentererer partienes alternative statsbudsjett til jernbanen i 2026MDG STERKEST PÅ JERNBANE HITTILMed sitt alternative statsbudsjett vil MDG bevilge i alt 4712 mill. mer til norsk jernbane i 2026. - Med dette vil MDG ha den sterkeste satsinga på tog av APs støttepartier. Om vi legger sammen forslagene fra SP (- 2835 mill.), Rødt (+772 mill.), SV (+1052 mill.) og MDG (+4712 mill.) blir det 3701 mill. Deler vi beløpet på de 4 partiene blir gjennomsnittet en påplussing på 925 mill. Det er et lovende utgangspunkt for forhandlingene, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. MDG har flere poster i forslaget. Partiet vil styrke vedlikehold og fornyelse med i hvert fall en mrd. Så har de en post på 600 mill. som skal deles mellom vedlikehold og å opprette nattog til København, Hamburg og Berlin. Videre har MDG en post på 270 mill. som skal fremskynde to tog i timen på Trønderbanen, øke godskapasiteten Oslo-Trondheim og planlegge gjenåpning av Ålgårdbanen, dobbeltspor Stanghelle-Voss og anskaffelse av 2-etasjes tog. MDG vil også bevilge 50 mill. til flere togvogner og 60 mill. mer til gods fra veg til bane. - Her kjenner For Jernbane igjen våre innspill om gods og Ålgårdbanen, sier Kjell Erik Onsrud. MDG har et viktig forslag med 50 mill. til å utrede ny bane til Stockholm. EU har klare ambisjoner om å bygge nye grensekryssende baner og yte 50 % tilskudd til bygginga. De landene som har klare planer vil få penger, de andre må bare betale. MDG har en stor post på 2,66 mrd til billig nasjonalt månedskort på jernbanen. Dette likner Tyskland med den populære ”Deutschlandticket”. For Jernbane støtter lavere billettpriser, men man må finne et balansepunkt slik at punktligheten og regulariteten ikke blir ødelagt. Norsk Jernbane er som kjent prega av sprengt kapasitet på spor og tog. - Skal jernbanen takle noen større etterspørsel, må den bygges ut. - Vårt mål er moderne, konkurransedyktige dobbeltspor fra Stavanger og Halden i sør til Tromsø i nord. Disse må planlegges først. Jeg tror ikke MDG er uenig i det, sier Kjell Erik Ons-rud. I likhet med Rødt og SV vil MDG omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Vi ser også at MDG IKKE flytter penger fra samferdsel til andre formål. For Jernbane støtter disse strate-giene. Skal samferdselssektoren bli grønnere må den legges om og bygges om. *****GODT RØDT TOGALTERNATIVMed sitt alternative statsbudsjett vil Rødt styrke norsk jernbane med 772 mill. mer enn regjeringa og AP, dette er positivt sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Gratis togreiser for barn er et godt forslag. Det vil gjøre det mer attraktivt å velge tog framfor bil. Reisa blir fort for dyr når hele familien skal på tur. En halv mrd. mer til vedlikehold og fornyelse vil også sende viktige signaler til jernbaneentreprenørene om å bemanne ytterligere opp. Det er viktig i ei tid med fortsatt voksende vedlikeholdsbehov. Økte bevilgninger til Ofotbanen må nøye koordineres med planene på svensk side, siden Ofotbanen egentlig er en del av det svenske jernbanenettet. Det er og positivt at Rødt vil bevilge 88 mill. mer til planlegging av nye baner. Planlegging og bygging av moderne dobbeltspor ligger langt etter 4-feltsvegene, og jernbanen taper i konkurransen. Det er bra at Rødt vil omarbeide planene for fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16. For Jernbane mener dette er nødvendig ikke bare av hensyn til natur og landskap, men også for den langsiktige utviklingen av jernbanenettet. - Når det først skal investeres stort mellom Oslo og Hønefoss bør det være prosjekter som løfter helheten, bygger nettverk og robusthet og løfter gods på skinner, sier Kjell Erik Onsrud og peker på behovet for dobbeltspor Drammen-Hokksund og felles dobbeltspor for Bergensbanen og Gjøvikbanen. Det er også bra at Rødt vil styrke kompensasjonen til godstog når banen er stengt. - Samtidig hadde vi gjerne sett at Rødt også ville styrke den generelle støtteordninga for gods fra veg til bane. Det bør bli en netto støtte når baneavgiftene som selskapene må betale til Bane NOR er trukket fra, sier Kjell Erik Onsrud. For Jernbane er enig i Rødts forslag om å omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Likevel foreslår Rødt å ta 4 mrd. fra transport og bruke på andre formål. For Jernbane mener pengene burde blitt i sektoren for enda mer offensiv planlegging og utbygging av moderne og klimarobuste dobbeltspor mellom landsdelene fra Tromsø i nord til Stavanger og Halden i sør, som et alternativ til motorvegene. *****LITE JERNBANEVENLIG STATSBUDSJETT FRÅ SP- For Jernbane er samd med Senterpartiet i at norsk jernbane er blitt for oppsplitta, og at det er riktig med ein meir samla organisering som betre tar vare på heilskapen, seier Kjell Erik Onsrud, leiar av For Jernbane. - Utover det er vi ikkje særleg begeistra for det SP foreslår, seier han. SP vil kutte 35 millionar til Jernbanedirektoratet. - Direktoratet er mellom anna ansvarleg for overordna planlegginga. Skal jernbanen hengje med i framtida og ta ein større andel av transportarbeidet og veksten, så må den byggjast ut. Til det trengst det planar. Ut over dobbeltspor på indre intercity på Austlandet, finst det ikkje planar for moderne dobbeltspor i Norge, påpeiker Kjell Erik Onsrud. SP foreslår også å ta 2,8 mrd. frå Bane NOR sin reserve og bruke på andre sektorar. - Det er korkje offensivt eller defensivt, det er nedbygginga, seier Kjell Erik Onsrud. Hadde SP vore defensive (forsvare det ein har) så hadde dei foreslått å overføre pengane til meir vedlikehald og fornying av det norske jernbanenettet. Vedlikehaldsetterslepet er berekna å vekse med 2,4 mrd. i 2026, så dei pengane trengst på norsk jernbane, understrekar Kjell Erik Onsrud. Norske godstog sliter og kraftig med lønsemda. Det tapar pengar kvart år, men gjer ein viktig samfunnsinnsats med å føre mange og lange trailertransportar bort frå vegnettet. Dette sparar miljøet, energi, vegslitasje, mikroplast og gjer det sikrare å ferdast på vegane. - Etter mi meining burde SP satt av ein 2–300 millionar kroner ekstra til støtteordninga for gods frå veg til bane, seier Kjell Erik Onsrud Jernbanebildet SP har brukt på side 45 er eit flott motiv, men det er henta frå utlandet og ikkje frå norsk jernbane. - Det er kanskje flisespikking, men rimar dårleg med at SP profilerer seg på det norske og nasjonale, seier Kjell Erik Onsrud
Publisert 13 Nov 2025
Nordlandsbanen. Løsning på lokomotivkrisenLokkrisen på Nordlandsbanen kan være løst tidligere enn forventet. Ddet melder NRK Nyheter.
Publisert 29 Oct 2025
FJ Høringsnotat statsbudsjettet 2026Les hele høringsnotat her (pdf)->
Publisert 29 Oct 2025
FJ pressemelding om statsbudsjettetNorsk jernbane må kunne ta en større andel av transportarbeidet Regjeringen Støres forslag til statsbudsjett 2026 for jernbanen er et godt og solid forslag. - Likevel savner vi planer for å bygge ut jernbanen videre, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Alle er enige i prioriteringen av vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet. Etterslepet har fått vokse seg for stort over en årrekke, noe som har påvirket påliteligheten til togtilbudet negativt. Gammel og nedslitt bane gir upålitelige tog. Regjeringens forslag vil fornyelse ligger fortsatt 2,4 mrd. under grunnnivået for å opprettholde jernbaneinfrastrukturen. Det er viktig at fornyelsen økes gradvis og så raskt som forsvarlig opp til grunnivået, påpeker Kjell Erik Onsrud. I år har nok et godstogselskap måttet kaste inn håndkledet. BLS Rail Norge gikk konkurs i august. Priskonkurransen i transportbransjen er hard. Jernbanen har blitt rammet av flere brudd som følge av voldsomt vær. Jernbanen er heller ikke bygd ut i samme grad som parallell europa/riksveg. Samtidig har gods på bane store fortrinn med betydelig lavere energiforbruk og kan avlaste vegene for tungtrafikk. Derfor er det positivt at regjeringa foreslår å øke godsstøtteordninga med ca 35 mill (33,3%). Det er også positivt at Bane NOR kan øke kompensasjonen til godsselskapene når banen er stengt av ras eller for vedlikehold. Videre er det også bra at regjeringa foreslår en reduksjon i infrastrukturavgiften på 300 mill. Denne avgiften får persontogselskapene i stor grad kompensert, men ikke godstogselskapene. For Jernbane mener avgiftene og støtteordningene må sees i sammenheng slik at det blir en netto støtte. Dette er viktig for at godstogselskapene skal overleve og kunne vedlikeholde og reinvestere i sitt togmateriell. Persontrafikken på jernbanen viser god vekst, godstrafikken dessverre en nedgang. Norsk jernbanenett er preget av over 90 % enkeltspor i stor grad i de samme traséene som ble planlagt for over 100 år sida. Viktige strekninger har overbelastet kapasitet. Skal jernbanen ta del i trafikkveksten må den også bygges ut. Moderne dobbeltspor gir helt andre forutsetninger for togtilbudet. For Jernbane etterlyser midler til å planlegge nytt dobbeltspor videre nordover fra Hamar for person- og godstrafikk og med mange stasjoner og noen lokale godsterminaler. Banen bør planlegges som en høgfartsbane med klare mål for reise- og frakttider og med et perspektiv mot Ålesund, Trondheim, Fauske/Bodø, Narvik/Harstad og Tromsø. Det må planlegges som et hele, men kan bygges ut trinnvis. Vi støtter regjeringa med at indre IC bør fullføres til Fredrikstad, men etterlyser at det også planlegges flere kryssingsspor Fredrikstad-Kornsjø og i samarbeid med svenske myndigheter videre til Öxnered hvor det i dag går dobbeltspor videre sørover. Dette er nødvendig for at vi i Norge skal kunne utnytte den nye Fehmarn Belt - forbindelsen Tyskland-Danmark til at det kjøres mer gods-, og persontog over våre grenser. Vi støtter også Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, men mener prosjektet bør tilrettelegges for en framtidig Vestlands/Haukelibane. Den vil innebære mange samband i ett mellom det sentrale vestlandet og det sentrale østlandet til svært konkurransedyktige reise- og frakttider. Vi mener regjeringa bør prioritere gjenåpning av Ålgårdbanen i første omgang før parallell E39 bygges ut til 4-feltsveg. Ser man på trafikktall (ÅDT) for E39 så genererer Ålgård en betydelig andel av trafikken. Ålgård ligger på Nord-Jæren, Norges 3. største byområde. Jernbanetraseen ligger der og behøver ikke reguleres. Et togtilbud her vil være svært konkurransedyktig i forhold til dagens busstilbud. Regjeringen skriver i forslaget sitt at: “Særlig rundt de store byene bidrar utbygging av jernbanen og fornying av infrastrukturen til arealeffektiv og miljøvennlig utvikling og god fremkommelighet.” For Jernbane mener de må følge opp dette. Ingen av disse prosjektene er inne i NTP, men noen ganger må man slå ned en påle for å stake ut kursen videre, mener Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane.
Publisert 24 Oct 2025
Styremøte i FJNeste styremøte i FJ er mandag 10. nov. 2025 Sandvika.
Publisert 24 Oct 2025
Jernbanedirektoratet planlegger mot 2050Jernbanediretoratet planlegger for en mer helhetlig jernbane fram mot 2050.
Publisert 25 Sep 2025
FJ PressemeldingBesvimte på toget. FJ mener at flytogene til Vy må kunne benyttes av alle reisende, ikke bare de som skal til Gardermoen.
Publisert 27 Aug 2025
Fjerntog på museumsbaner eller moderne dobbeltsporHva vil norske politikere medd jernbanen? For Jernbanes styremedlem Per Kvernmark har i overenstemmelse med styret sendt brev med åpne spørsmål til politikerne foran stortingsvalget, der vi som forening minner om jernbanens tilstand og andre relevante fakta. Brevet er også gått ut som presseomtale til media.
Publisert 14 Aug 2025
Årsmøteprotokoll 2025
Publisert 07 Aug 2025
Situasjonen på Nordlandsbanen. Tør ikke selge togbilletter på Nordlandsbanen i høstTogkaoset på Nordlandsbanen er i ferd med å toppe seg. At det nå aksjoneres for å presse fram en snarlig løsning kan gi et håp om at regjeringen og etatene trapper opp innsatsene. Det melder NRK Nyheter.
Publisert 06 Aug 2025
Sverige: Jernbanen kollapser, og ingen har styring over togetJournalisten Jonas Fröberg tar i Dagens Nyheter tar et kraftig oppgjør med tilstanden for jernbanen i Sverige. Hvor togselskapene, forvaltningen og politikken peker på hverandre. Et trasig system hvor de reisende, godset og klimaet blir taperne. Les hele artikkelen i DN her (pdf, svensk tekst)->
Publisert 31 Jul 2025
FJ pressemelding: Ny jernbane i øst-vestLes hele pressemeldingen her (pdf)->
Publisert 22 Jul 2025
Knut Sletta slutter som jernbanedirektørKnut Sletta har sagt opp stillingen som leder av Jernbanedirektoratet for å starte i ny jobb lokalt på Hadeland. Han jobber ut oppsigelsestiden, som er til 30. september. Knut Sletta har vært jernbanedirektør siden september 2021, og har et åremål på seks år.
Publisert 08 Jul 2025
Nord-Norgebanen - må lytte til forsvaretDen tidligere statsråden og stortingsrepresentanten fra Harstad Per-Willy Amundsen (Frp) får støtte av narvikordfører Rune Edvardsen (Ap). Begge er enige om å må bygge et første trinn av Nord-Norgebanen mellom Narvik og Bardufoss. Det skriver avisa Fremover.
Publisert 30 Jun 2025
Ingen interesse for å kjøre nattog på Øvre Norrland og NarvikVed anbudsfristen 3. juni hadde ingen togoperatører levert anbud på nattogstrafikken til Trafikverket. Etter at Vy trakk seg ut fikk Trafikkverket gjøre en direkteopphandling med SJ, som kjører trafikken på løpende regning fram til desember 2026. Det angår også den norske siden da ett av to nattog mellom Stockholm og Øvre Norrland kjører hele strekningen til Narvik. Kilde Norrbottens Kuriren. Les mere her (pdf. svensk tekst)->
Publisert 25 Jun 2025
Sverige: Vil bygga jernbaner og veier som ØresundsbronDen svenske regjeringen utfordrer sin egen myndighet, Trafikverket. Bakgrunnen er at regjeringen er misfornøyd med at bygging av nye veier og jernbaner tar for lang tid og ofte drar opp kostnadene. Nå vil man åpne for å slippe til private selskaper basert på OPS-prosjekter (Offentlig Privat Samvirke), som også er brukt på flere statlige veiprosjekter i Norge. Les hele artikkelen i svenske DN (pdf, svensk tekst)->
Publisert 23 Jun 2025
Preliminært protokoll årsmøte 2025OBS! Prokollet er til signering og det tas forbehold for justeringer om noen av signatarene har innsigelser. Les preliminært protokoll her->
Publisert 13 Jun 2025
Uttalelse fra årsmøtet i FJ 2025Tenk lansiktig og strukturelt, også om jernbane.
Publisert 12 Jun 2025
Lyntoget vi nekter å byggeNorge behandler høyhastighetststog som science fiction. Som om framtidens infrastruktur er noe vi bare kan drømme om. Det skriver Celine Brøndmo, student i samfunnsøkonomi og filosofi ved UIO i kronikk i Dagsavisa. Les hele kronikken her (pdf)->
Publisert 05 Jun 2025
I Sverige ønsker mange å renasjonalisere hele den svenske jernbanenDet ifølge SVT. Nylig renasjonaliserte Storbritannia South Western Railway-nettverket. Det er den britiske regjeringens første skritt for å ta tilbake driften av hele den britiske jernbanen. I Sverige heves nå stemmer for å gjøre det samme – men regjeringen sier nei. Se video og les mere (svensk tekst)->
Publisert 05 Jun 2025
<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 ... 15 ... 17 ... 19 ... 21 ... 23 ... 25 ... 27 ... 29 ... 31 ... 33 ... 35 ... 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 ... 165 ... Neste >> Powered by CuteNews
|
|
|
|||||||||||||||