STARTSIDEN / NYHETER
 

FJ pressemelding om statsbudsjettet

Norsk jernbane må kunne ta en større andel av transportarbeidet

Regjeringen Støres forslag til statsbudsjett 2026 for jernbanen er et godt og solid forslag. - Likevel savner vi planer for å bygge ut jernbanen videre, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane.

Alle er enige i prioriteringen av vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet. Etterslepet har fått vokse seg for stort over en årrekke, noe som har påvirket påliteligheten til togtilbudet negativt. Gammel og nedslitt bane gir upålitelige tog. Regjeringens forslag vil fornyelse ligger fortsatt 2,4 mrd. under grunnnivået for å opprettholde jernbaneinfrastrukturen. Det er viktig at fornyelsen økes gradvis og så raskt som forsvarlig opp til grunnivået, påpeker Kjell Erik Onsrud.

I år har nok et godstogselskap måttet kaste inn håndkledet. BLS Rail Norge gikk konkurs i august. Priskonkurransen i transportbransjen er hard. Jernbanen har blitt rammet av flere brudd som følge av voldsomt vær. Jernbanen er heller ikke bygd ut i samme grad som parallell europa/riksveg. Samtidig har gods på bane store fortrinn med betydelig lavere energiforbruk og kan avlaste vegene for tungtrafikk. Derfor er det positivt at regjeringa foreslår å øke godsstøtteordninga med ca 35 mill (33,3%). Det er også positivt at Bane NOR kan øke kompensasjonen til godsselskapene når banen er stengt av ras eller for vedlikehold. Videre er det også bra at regjeringa foreslår en reduksjon i infrastrukturavgiften på 300 mill. Denne avgiften får persontogselskapene i stor grad kompensert, men ikke godstogselskapene. For Jernbane mener avgiftene og støtteordningene må sees i sammenheng slik at det blir en netto støtte. Dette er viktig for at godstogselskapene skal overleve og kunne vedlikeholde og reinvestere i sitt togmateriell.

Persontrafikken på jernbanen viser god vekst, godstrafikken dessverre en nedgang. Norsk jernbanenett er preget av over 90 % enkeltspor i stor grad i de samme traséene som ble planlagt for over 100 år sida. Viktige strekninger har overbelastet kapasitet. Skal jernbanen ta del i trafikkveksten må den også bygges ut. Moderne dobbeltspor gir helt andre forutsetninger for togtilbudet. 

For Jernbane etterlyser midler til å planlegge nytt dobbeltspor videre nordover fra Hamar for person- og godstrafikk og med mange stasjoner og noen lokale godsterminaler. Banen bør planlegges som en høgfartsbane med klare mål for reise- og frakttider og med et perspektiv mot Ålesund, Trondheim, Fauske/Bodø, Narvik/Harstad og Tromsø. Det må planlegges som et hele, men kan bygges ut trinnvis. 

Vi støtter regjeringa med at indre IC bør fullføres til Fredrikstad, men etterlyser at det også planlegges flere kryssingsspor Fredrikstad-Kornsjø og i samarbeid med svenske myndigheter videre til Öxnered hvor det i dag går dobbeltspor videre sørover. Dette er nødvendig for at vi i Norge skal kunne utnytte den nye Fehmarn Belt - forbindelsen Tyskland-Danmark til at det kjøres mer gods-, og persontog over våre grenser.

Vi støtter også Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, men mener prosjektet bør tilrettelegges for en framtidig Vestlands/Haukelibane. Den vil innebære mange samband i ett mellom det sentrale vestlandet og det sentrale østlandet til svært konkurransedyktige reise- og frakttider.

Vi mener regjeringa bør prioritere gjenåpning av Ålgårdbanen i første omgang før parallell E39 bygges ut til 4-feltsveg. Ser man på trafikktall (ÅDT) for E39 så genererer Ålgård en betydelig andel av trafikken. Ålgård ligger på Nord-Jæren, Norges 3. største byområde. Jernbanetraseen ligger der og behøver ikke reguleres. Et togtilbud her vil være svært konkurransedyktig i forhold til dagens busstilbud. Regjeringen skriver i forslaget sitt at: 

“Særlig rundt de store byene bidrar utbygging av jernbanen og fornying av infrastrukturen til

arealeffektiv og miljøvennlig utvikling og god fremkommelighet.” 

For Jernbane mener de må følge opp dette.

Ingen av disse prosjektene er inne i NTP, men noen ganger må man slå ned en påle for å stake ut kursen videre, mener Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane.

Publisert 24 Oct 2025

 

Styremøte i FJ

Neste styremøte i FJ er mandag 10. nov. 2025 Sandvika.

Publisert 24 Oct 2025

 

Jernbanedirektoratet planlegger mot 2050

Jernbanediretoratet planlegger for en mer helhetlig jernbane fram mot 2050.

Les mere her->

Publisert 25 Sep 2025

 

FJ Pressemelding

Besvimte på toget. 

FJ mener at flytogene til Vy må kunne benyttes av alle reisende, ikke bare de som skal til Gardermoen. 

Les mere her-> 

Publisert 27 Aug 2025

 

Fjerntog på museumsbaner eller moderne dobbeltspor

Hva vil norske politikere medd jernbanen? For Jernbanes styremedlem Per Kvernmark har i overenstemmelse med styret sendt brev med åpne spørsmål til politikerne foran stortingsvalget, der vi som forening  minner om jernbanens tilstand og  andre relevante fakta. Brevet er også gått ut som presseomtale til media.

Les hele brevet her-> 

Publisert 14 Aug 2025

 

Årsmøteprotokoll 2025

Les årsmøteprotokollet her->

Publisert 07 Aug 2025

 

Situasjonen på Nordlandsbanen. Tør ikke selge togbilletter på Nordlandsbanen i høst

Togkaoset på Nordlandsbanen er i ferd med å toppe seg. At det nå aksjoneres for å presse fram en snarlig løsning kan gi et håp om at regjeringen og etatene trapper opp innsatsene. Det melder NRK Nyheter. 

Les mer her->

Publisert 06 Aug 2025

 

Sverige: Jernbanen kollapser, og ingen har styring over toget

Journalisten Jonas Fröberg tar i Dagens Nyheter tar et kraftig oppgjør med tilstanden for jernbanen i Sverige. Hvor togselskapene, forvaltningen og politikken peker på hverandre. Et trasig system hvor de reisende, godset og klimaet blir taperne.

Les hele artikkelen i DN her (pdf, svensk tekst)->

Les mere-> 

Publisert 31 Jul 2025

 

FJ pressemelding: Ny jernbane i øst-vest

Les hele pressemeldingen her (pdf)->

Publisert 22 Jul 2025

 

Knut Sletta slutter som jernbanedirektør

Knut Sletta har sagt opp stillingen som leder av Jernbanedirektoratet for å starte i ny jobb lokalt på Hadeland.  Han jobber ut oppsigelsestiden, som er til 30. september. Knut Sletta har vært jernbanedirektør siden september 2021, og har et åremål på seks år. 

Les mere-> 

Publisert 08 Jul 2025

 

Nord-Norgebanen - må lytte til forsvaret

Den tidligere statsråden og stortingsrepresentanten fra Harstad Per-Willy Amundsen (Frp) får støtte av narvikordfører Rune Edvardsen (Ap). Begge er enige om å må bygge et første trinn av Nord-Norgebanen mellom Narvik og Bardufoss. Det skriver avisa Fremover.

Les mere her (pdf)->

Publisert 30 Jun 2025

 

Ingen interesse for å kjøre nattog på Øvre Norrland og Narvik

Ved anbudsfristen 3. juni hadde ingen togoperatører levert anbud på nattogstrafikken til Trafikverket. Etter at Vy trakk seg ut fikk Trafikkverket gjøre en direkteopphandling med SJ, som kjører trafikken på løpende regning fram til desember 2026. Det angår også den norske siden da ett av to nattog mellom Stockholm og Øvre Norrland kjører hele strekningen til Narvik. Kilde Norrbottens Kuriren.

Les mere her (pdf. svensk tekst)->

Publisert 25 Jun 2025

 

Sverige: Vil bygga jernbaner og veier som Øresundsbron

Den svenske regjeringen utfordrer sin egen myndighet, Trafikverket. Bakgrunnen er at regjeringen er misfornøyd med at bygging av nye veier og jernbaner tar for lang tid og ofte drar opp kostnadene. Nå vil man åpne for å slippe til private selskaper basert på OPS-prosjekter (Offentlig Privat Samvirke), som også er brukt på flere statlige veiprosjekter i Norge.

Les hele artikkelen i svenske DN (pdf, svensk tekst)->

Publisert 23 Jun 2025

 

Preliminært protokoll årsmøte 2025

OBS! Prokollet er til signering og det tas forbehold for justeringer  om noen av signatarene har innsigelser. 

Les preliminært protokoll her->

Publisert 13 Jun 2025

 

Uttalelse fra årsmøtet i FJ 2025

Tenk lansiktig og strukturelt, også om jernbane.

 

Publisert 12 Jun 2025

 

Lyntoget vi nekter å bygge

Norge behandler høyhastighetststog som science fiction. Som om framtidens infrastruktur er noe vi bare kan drømme om. Det skriver Celine Brøndmo, student i samfunnsøkonomi og filosofi ved UIO i kronikk i Dagsavisa.

Les hele kronikken her (pdf)->

Publisert 05 Jun 2025

 

I Sverige ønsker mange å renasjonalisere hele den svenske jernbanen

Det ifølge SVT.  Nylig renasjonaliserte Storbritannia South Western Railway-nettverket. Det er den britiske regjeringens første skritt for å ta tilbake driften av hele den britiske jernbanen. I Sverige heves nå stemmer for å gjøre det samme – men regjeringen sier nei.

Se video og les mere (svensk tekst)-> 

Publisert 05 Jun 2025

 

Sverige: Godstogselskapene legger ned godslinjer

Siden 1950-tallet er deler av det svenske godstogsnettet montert ned. Det på tross av uttalte klimamål for minske utslippene i transportsektoren går den svenske regjeringen i motsatt retning, og flytter godset over fra jernbane til vei. Kan vi se en tilsvarende utvikling i Norge? Les Spekters rapport om godstrafikken i Norge.

Les hele artikkelen i DN her (pdf, svensk tekst)->

Publisert 03 Jun 2025

 

Finland planlegger overgang til europeisk sporbredde

Europeiske tog skulle med normalspor i en første fase kunne kjøres til Uleåborg (Oulu) og Brahestad (Raahe)  over Haparanda. Planene er et resultatet av økt beredskap og behovet for mer effektive transportløsninger for å sikre  forsyningslinjene uten omlasning på grensen (Haparanda/Torneå). Det skriver finske YLE.

Les mer (svensk tekst)-> 

Publisert 31 May 2025

 

Nobelbanen: Sveriges førsta jernbane på bru

Les hele artikkelen på NEWS 55 (svensk tekst).

Publisert 20 May 2025

 

<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 ... 15 ... 17 ... 19 ... 21 ... 23 ... 25 ... 27 ... 29 ... 31 ... 33 ... 35 ... 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 ... 165 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»