STARTSIDEN / NYHETER
 

Norrbotniabanan og ny omkamp om Nord-Norgebanen

Mens nordnorske grupperinger organiserer seg opp mot den nye utredningen av Nord-Norgebanen og en oppgradering av Nordlandsbanen for realisering av en moderne jernbanekorridor Trondheim – Tromsø, er man i Norra Norrland i Sverige sedan lenge organisert i prosessen for forlengelsen av kystbanen videre nordover fra Umeå til Luleå, den 27 mil lange Norrbotniabanan. Den er prosjektert som en videreføring av den 19 mil lange moderne Botniabanan som stod ferdig fram til Umeå i 2010. Begge inngår i det delvis EU-finansierte totalprosjektet for realiseringen den Botniske korridoren mellom Mälardalen og Haparanda.

Les mere-> 

Publisert 06 Nov 2017

 

Toget kjørte på 21 reinsdyr i Ålen

– Tragedie for alle parter, sier banesjefen. 

Les mere...

Publisert 05 Nov 2017

 

Toget er gått

Det er ikke lokaltog på Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss mer. Lokaltogene ble lagt ned i 2001. Så ble det gjort et gjenopplivingsforsøk i 2003, men allerede året ble det lagt ned på nytt, og siden har det vært sånn. 

Les mere...

Publisert 05 Nov 2017

 

Klimabanen

Innlegg av Eivind Sivertsen. 

Les mere-> 

Publisert 05 Nov 2017

 

Hodeløst InterCity-valg i Moss på bekostning av helefylket 

Åpent brev fra «Bedre Byutvikling Moss» til viktige aktører for InterCity-bane gjennom Østfold: - Pengene som sløses bort i Moss setter IC-banen til Halden i fare. 

Les mere...

Publisert 04 Nov 2017

 

Bybanen er den nye oljen

Bergen har gjort mye riktig. Bybanen har gitt tydelig retning for hvor utviklingen skal skje, tydelig støttet av kommunens arealpolitikk.

Les mere...

Publisert 03 Nov 2017

 

Vil ha klarhet om to tog i timen på dagens spor

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) vil vite om det faktisk er mulig å få til to tog i timen på det eksisterende sporet mellom Drammen og Kongsberg. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Vil plassere ny bomstasjon ved innkjøringen til parkeringen

Noen meter fra innkjøringen til pendlerparkeringen på Rosenholm stasjon er det foreslått å plassere en bomstasjon. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Dyr reparasjon etter panservogn-ulykke

Panservognen som falt av togsporet i Trondheim, har gitt ringvirkninger for togtrafikken i mange dager etterpå. Prisen på reparasjonen blir minst 7,8 millioner kroner. 

 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Forblåst flagg stoppet toget 

Toget sto stille i rundt en halvtime utenfor Reitan i Bodø tirsdag morgen. Det får AN bekreftet av redaktør Tore John Andreassen som var ombord. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Billettkontrolløren deres burde fått et kurs i folkeskikk - eller sparken

Emma Moberg skalv og var veldig lei seg etter det hun opplevde som et svært ubehagelig møte med en billettkontrollør på toget. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Toget kunne ikke vente - passasjerene måtte ta bussen

Buss for tog fra Dombås til Åndalsnes mandag. 

 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Kan det være så vanskelig å få denne Nord-Norgebanen bygd?

Debattinnlegg av Hilde Sagland, Olsborg, styremedlem i Tromskomitéen for jernbane.

Les mere... 

Publisert 01 Nov 2017

 

FJs historie

På en konferanse Bø i Telemark den 25. mai 1973, hvor bl.a. kommunevalgte representanter fra i alt 9 fylker var til stede, ble det vedtatt å danne et Landsutvalg for jernbane (LFJ). Over 100 kommuner ble medlemmer sammen med en lang rekke partilag, foreninger, næringsdrivende og privatpersoner. Det ble dannet flere fylkesutvalg av Landsutvalget. Hedmark-utvalget ble stifta 19. november 1974. Kåre Blystad, ordfører i Alvdal 1972-79 ble valgt til første formann. Det ble også dannet en Tromskomité for jernbane. Magnar Hellebust var leder der i 1990. Tromskomitéen var lenge det eneste fylkesutvalg som fortsatt er aktivt. Tromskomitéen er nå helt selvstendig og var i mange år ledet av Vidar Eng. Ny leder er nå Irene Dahl, Tromsø. I Nordland ble det senere etablert en egen aksjonsgruppe for Nord-Norgebanen. Leder er Svein Arnt Uhre, Fauske. Begge de to grupperingene samordner nå i stor utstrekning sine aktiviteter for realiseringen av Nord-Norgebanen.

Les mere-> 

Publisert 31 Oct 2017

 

Sammendrag av høyhastighetstog i Norge

Jernbaneverkets mulighetsstudie av Høyhastighetstog i Norge.

Les studien her (pdf)...

Publisert 30 Oct 2017

 

Togdagen i Narvik i juni 2016

Norsk Bane AS presentasjon på togdagen i Narvik 23 juni 2016. 

Se presentasjonen her (pdf)...

Publisert 30 Oct 2017

 

Norsk Banes AS konsept for høyfartsbaner

Norsk Bane AS presentasjon på BKAs seminar om jernbanekampanjen 6 mars 2017.

Se presentasjonen (pdf)...

Publisert 30 Oct 2017

 

Bane Nor: Mangler 18 mrd.

Bane Nor fryktar at etterslepet innan jernbanevedlikehald skal auke med ytterlegare ein milliard, til 18 milliardar. 200 millionar skal brukast for å hindre flaum og ras i 2018, men Bane Nor meiner det trengst mykje meir til vedlikehald.

Les mere-> 

Publisert 29 Oct 2017

 

Dovrebanen. Buss og taxi for tog mellom Heimdal og byen

Skal du ta Dovrebanen lørdag, blir det taxi eller buss mellom Trondheim Sentralstasjon og Heimdal.

Les mere...

Publisert 28 Oct 2017

 

Skansen jernbanebro i Tronfheim er nede for telling

Togavsporingen torsdag kveld har ført til store skader på den fredede broa.

Les mere...

Publisert 27 Oct 2017

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»