STARTSIDEN / NYHETER
 

Styremøte 26 oktober 2017

FJ avholdt styremøte i Oslo den 26 oktober 2017.

Styreprotokoll (pdf) 

Publisert 24 Oct 2017

 

Protokoll frå årsmøtet 2017

FJ avholdt sitt årsmøte Cargo Nets lokaler i Lodalen i Oslo  den 19 juni 2017.

Årsmøteprokoll (pdf)...

 

Publisert 24 Oct 2017

 

Ofotbanen er stengt – ingen tog har gått siden 06.00

Ofotbanen er stengt for trafikk lørdag 21 oktober på grunn av en feil i signalanlegget. En av de som som fikk merke trafikkstoppen var FJs nestleder Gunnar A Kajander, som var på reise fra Bodø via Narvik til Boden i Sverige hvor han bor. SJs nattog 93 til Stockholm ble innstillt og passasjesjerene kjørt med buss til Abisko hvor de kunne fortsette med vendende tog 96/95 videre på svensk side til Kiruna, Gällivare, Boden og Luleå. Mye av forsinkelsen kunne kjøres inn og vår nestleder  opplyser at forsinkelsen for hans del tross alt ikke ble mere enn en time.   

Les mere...

 

Publisert 24 Oct 2017

 

Ofotbana – svensk stål mot norsk fisk

Toga blir fleire, lengre og tyngre. Doble spor på Ofotbana kan sikre gruvedrifta til LKAB i hundre år til. Eit trugsmål for dei som heller vil ha ei Nord-Norgebane eller Tromsbane?

 Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Rapport om avsporing ved Marnardal stasjon på Sørlandsbanen 27. oktober 2016

Torsdag 27. oktober 2016 begynte en pukksuger av typen Railvac 17000 å rulle ukontrollert i 25 ‰ fall på Sørlandsbanen og sporet av etter 5,6 km. Pukksugeren ble totalskadd, og gjorde skade på infrastruktur og omkringliggende natur ved Marnardal.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

To mulige scenarioer for avsporing

En teknisk feil i bremsesystemet eller en operativ feilbetjening er grunnen til at en pukksuger, som er et jernbane verktøy, sporet av tok fyr ved Marnardal for ett år siden. Det fremgår av rapporten fra Havarikommisjonen.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Levanger trenger bedre parkering for togreisende

Det er ønskelig at flest mulig av oss reiser kollektivt. For å oppnå dette må forholdene legges til rette for det. Det betyr blant annet at det er gratis parkeringsplasser tilstrekkelig for privatbiler der man ønsker å reise kollektivt i fra.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Finland vil ha jernbane i Nord-Norge

Planene om jernbane i Nord-Norge har stått på et sidespor i flere tiår, men nå kan Finland få hjulene til å rulle igjen. Landet vil ha en isfri havn i Norge.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Det nye flytoget må til Sverige for å teste hastigheten

Det nye flytoget kan oppnå en hastighet på 270 kilometer i timen. Derfor må de nye vognsettene testes på svensk skinne.ganger før de kan bli tatt i bruk i Norge.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Er i kontakt med Bane Nor om tog-tuting

Arbeiderpartiets Turid Løsnæs fremmet onsdag en interpellasjon i kommunestyret om hva som gjøres i forbindelse med klager fra beboere om at tuting fra tog ødelegger nattesøvnen.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Bane Nor avlyser utbygging på Tangen

I en pressemelding opplyser Bane Nor at de forberedende arbeidene på Tangen med tilkomstveg til Tangenvika bru avlyses. Årsaken er manglende finansiering i statsbudsjettet for 2018.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Vogntog forårsaket stans i togtrafikken på Østre linje

Et vogntog var muligens borti kjøreledningen på Østfoldbanens østre linje på Drømtorp i Ski tirsdag formiddag.

Les mere...

Publisert 23 Oct 2017

 

Høring for Stortingets Finanskomité

For Jernbane foreslår økte miljøavgifter som skal gå til å bygge ut jernbanen og togtilbudet.

Les mere-> 

Publisert 23 Oct 2017

 

All togtrafikken kan ikke fortsette å gå gjennom Oslo S. Det er visjonsløst

Jernbanetraseene gjennom Oslo er foreldet og skaper problemer både for trafikkavvikling, miljø, byutvikling i sentrum, reisende og godstransport. Men problemene løses ikke med stadig mer transport gjennom sentrum.

Les mere...

Publisert 16 Oct 2017

 

Setter fart på InterCity og parkering av tog

Planlegging av nytt dobbeltspor for Intercity fra Drammen til Kobbervikdalen og til Gulskogen fortsetter for fullt, og det settes av store summer i statsbudsjettet. Kun penger til planlegging for ny Holmenbru.

Les mer...

Publisert 16 Oct 2017

 

NSB må konkurrere om å trafikkere Sørlandsbanen

Togtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal konkurranseutsettes fra sommeren 2019.

Les mere...

Publisert 16 Oct 2017

 

Feil med togbommene skapte kaos

Det ble fullstendig kaos, forteller en tipser.

Les mere..

Publisert 16 Oct 2017

 

Ingen penger til elektrifisering i statsbudsjettet

Sterke reaksjoner i Trøndelag over att det ikke var avsatt penger til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen i statsbudsjettet. Betyr at prosjektet ikke kommer igang som planlagt.

Publisert 16 Oct 2017

 

Vi må få flere tog sørover til Moss

Artikel av Kjell Erik Onsrud, leder For Jernbane.

Les mere-> 

Publisert 16 Oct 2017

 

Statsbudsjettet 2018 - for svak jernbaneprofil

Regjeringen vil redusere bevilgningene til jernbaneinvesteringer med over 200 millioner kroner i 2018. Fornyelsen av jernbanenettet skal bare sikres på et minimumsnivå på 2,1 milliarder for å opprettholde leverandørmarkedet. Lyspunktet er planleggingen. Den foreslås økt med vel 400 millioner kroner.

Les mere-> 

Publisert 12 Oct 2017

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»