STARTSIDEN / NYHETER
 

Norsk Banes AS konsept for høyfartsbaner

Norsk Bane AS presentasjon på BKAs seminar om jernbanekampanjen 6 mars 2017.

Se presentasjonen (pdf)...

Publisert 30 Oct 2017

 

Bane Nor: Mangler 18 mrd.

Bane Nor fryktar at etterslepet innan jernbanevedlikehald skal auke med ytterlegare ein milliard, til 18 milliardar. 200 millionar skal brukast for å hindre flaum og ras i 2018, men Bane Nor meiner det trengst mykje meir til vedlikehald.

Les mere-> 

Publisert 29 Oct 2017

 

Dovrebanen. Buss og taxi for tog mellom Heimdal og byen

Skal du ta Dovrebanen lørdag, blir det taxi eller buss mellom Trondheim Sentralstasjon og Heimdal.

Les mere...

Publisert 28 Oct 2017

 

Skansen jernbanebro i Tronfheim er nede for telling

Togavsporingen torsdag kveld har ført til store skader på den fredede broa.

Les mere...

Publisert 27 Oct 2017

 

FJs styre 2018-2019 valgt på årsmøtet 25 april 2018

Foreningens årsmøte den 25 april 2018 var lagt til Norske Togs lokaler i Oslo. Kjell Erik Onsrud, Oslo, ble gjenvalgt som leder for et år. Øvrige styremedlemmer 2018-2019/2020 er nestleder Gunnar A Kajander, Boden/Narvik, Jens Hansen, Asker, Bjørn Bergskaug, Oslo, Per Kvernmark, Bærum og Kim Aastangen, Hobøl.  Varamedlemmer valgt for et år er Torbjørn Endal, Bærum, Vidar Sætre, Bergen og Torbjørn Svendsen, Sigdal. 

Publisert 26 Oct 2017

 

Ålesund. Ingen andre byer er like godt egnet for bybane

To av Norges fremste byplanleggere mener ei bybane mellom sentrum og Moa er det aller viktigste for å skape en attraktiv byregion.

Les mere...

Publisert 26 Oct 2017

 

Trondheim. Kolossen på 43 tonn skal løftes opp fra skinnegangen fredag

Bergingspanseren var på vei tilbake til Rena etter en øvelse i Værnes-området, da den falt av CNs godstog mellom Trondheim S og Skansen. 

Les mere...

 

Publisert 26 Oct 2017

 

Mann tiltalt for forsøk på å forårsake togulykke i Nord-Trøndelag

En mann er tiltalt for å ha lagt store metallgjenstander ut på togskinnene ved Steinkjer, noe som kunne ført til en togulykke der menneskeliv gikk tapt.

Les mere...

Publisert 25 Oct 2017

 

Gjøvikbanen åpnet igjen etter at tre kuttet strømtilførselen

Gjøvikbanen mellom Gjøvik og Jaren ble stengt etter at et tre falt over jernbanesporet ved Reinsvoll. Nå er strekningen åpnet for trafikk. 

Les mere...

 

Publisert 25 Oct 2017

 

1993 – 1994: drapsforsøk på Nord-Norgebanen?

Det er nå 25 år siden Nord-Norgebanen (NNB) sist var et brennhett tema. Hilde Sagland, styremedlem i Tromskomiteen for jernbane påminner om dette i et kritisk innlegg  relatert til det underlag man mistenker kan legges til grunn i den nye utredningen. Mistanken om at landsdelen enda en gang blir holdt for narr i jernbanesaken er ikke ubegrunnet. 

Les mere-> 

Publisert 24 Oct 2017

 

Økt beredskap på toglinja

Bane Nor innfører økt beredskap mellom Drammen og Larvik tirsdag. Problemet er mye nedbør som krever ekstra overvåking.  

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Vil få pendlertrafikken på skinner med dobbeltdekkere

Statens togmateriellselskap ber nå om anbud på toetasjes tog. Dobbeltdekkerne skal i første omgang øke kapasiteten på pendlerstrekningene på Østfoldbanen.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Styremøte 26 oktober 2017

FJ avholdt styremøte i Oslo den 26 oktober 2017.

Styreprotokoll (pdf) 

Publisert 24 Oct 2017

 

Protokoll frå årsmøtet 2017

FJ avholdt sitt årsmøte Cargo Nets lokaler i Lodalen i Oslo  den 19 juni 2017.

Årsmøteprokoll (pdf)...

 

Publisert 24 Oct 2017

 

Ofotbanen er stengt – ingen tog har gått siden 06.00

Ofotbanen er stengt for trafikk lørdag 21 oktober på grunn av en feil i signalanlegget. En av de som som fikk merke trafikkstoppen var FJs nestleder Gunnar A Kajander, som var på reise fra Bodø via Narvik til Boden i Sverige hvor han bor. SJs nattog 93 til Stockholm ble innstillt og passasjesjerene kjørt med buss til Abisko hvor de kunne fortsette med vendende tog 96/95 videre på svensk side til Kiruna, Gällivare, Boden og Luleå. Mye av forsinkelsen kunne kjøres inn og vår nestleder  opplyser at forsinkelsen for hans del tross alt ikke ble mere enn en time.   

Les mere...

 

Publisert 24 Oct 2017

 

Ofotbana – svensk stål mot norsk fisk

Toga blir fleire, lengre og tyngre. Doble spor på Ofotbana kan sikre gruvedrifta til LKAB i hundre år til. Eit trugsmål for dei som heller vil ha ei Nord-Norgebane eller Tromsbane?

 Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Rapport om avsporing ved Marnardal stasjon på Sørlandsbanen 27. oktober 2016

Torsdag 27. oktober 2016 begynte en pukksuger av typen Railvac 17000 å rulle ukontrollert i 25 ‰ fall på Sørlandsbanen og sporet av etter 5,6 km. Pukksugeren ble totalskadd, og gjorde skade på infrastruktur og omkringliggende natur ved Marnardal.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

To mulige scenarioer for avsporing

En teknisk feil i bremsesystemet eller en operativ feilbetjening er grunnen til at en pukksuger, som er et jernbane verktøy, sporet av tok fyr ved Marnardal for ett år siden. Det fremgår av rapporten fra Havarikommisjonen.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Levanger trenger bedre parkering for togreisende

Det er ønskelig at flest mulig av oss reiser kollektivt. For å oppnå dette må forholdene legges til rette for det. Det betyr blant annet at det er gratis parkeringsplasser tilstrekkelig for privatbiler der man ønsker å reise kollektivt i fra.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Finland vil ha jernbane i Nord-Norge

Planene om jernbane i Nord-Norge har stått på et sidespor i flere tiår, men nå kan Finland få hjulene til å rulle igjen. Landet vil ha en isfri havn i Norge.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»