STARTSIDEN / NYHETER
 

Miniseminar om Nord-Norgebanen

Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen og Tromskomiteen for jernbane var samlet på Hotel Scandic i Narvik den 5. november til et seminar med temaet «Nord-Norgebanen – ny utredning, hva nå?». FJ var representert med nestleder Gunnar A Kajander som også er foreningens distriktskontakt Nord-Norge. Innledere var Bjørn Kanstad, daglig leder i Rail Resource Management, Terje Walnum, konsulent og Thor Brækkan, Områdesjef Nord i Bane Nor. Møteleder var Irene Dahl, leder i Tromskomiteen for jernbane. 

Les hele referatet her (pdf)...

Bilder fra seminaret. Foto Gunnar A Kajander, FJ.

 

Publisert 11 Nov 2017

 

Venstres alternative statsbudsjett 2018

For Jernbane er imponert over Venstres forslag til økt jernbanesatsing og redusert vegbygging.

Imponerende påplussinger fra Venstre

- håper de andre opposisjonspartiene vil følge Venstre.

Les mere-> 

Publisert 10 Nov 2017

 

PRESSEMELDING

For Jernbane beklager tidligere kommentar om at Venstre ikke prioriterer jernbane framfor veg i sitt alternative statsbudsjett.

Les mere-> 

Publisert 09 Nov 2017

 

Statsbudsjettet. Høring i Stortingets Transportkommite

Vi deltar på høringa for Transportkomiteen på mandag 27 oktober. Dette er innspillet. Vi har fem minutters taletid.
 
STATSBUDSJETTET 2018
Om regjeringens planer realiseres vil vi i 2029 ha sammenhengende motorveg fra Rogaland til Trøndelag i 2029, mens det fortsatt vil være fem år igjen til intercity er ferdig utbygd. Svarer dette på dagens og morgendagens utfordringer, spør leder av For Jernbane, Kjell Erik Onsrud.

Les mere-> 

Publisert 09 Nov 2017

 

Jernbaneforum Nord

Jernbaneforum Nord (JBFN) hadde sitt høstseminar i Bodø den 20 oktober. FJ som har obervatørstatus i JBFN var representert med nestleder Gunnar A Kajander. som også er vår distriktskontkat for Nord-Norge.

Vi kommer med et fyldigere referat i neste nr av FJ.

Siri Vasshaug, JBNFs sekretær og til daglig rådgiver i Samferdsels-avdelingen i Nordland Fylkeskommune var moderator. 

 

Publisert 08 Nov 2017

 

Norrbotniabanan og ny omkamp om Nord-Norgebanen

Mens nordnorske grupperinger organiserer seg opp mot den nye utredningen av Nord-Norgebanen og en oppgradering av Nordlandsbanen for realisering av en moderne jernbanekorridor Trondheim – Tromsø, er man i Norra Norrland i Sverige sedan lenge organisert i prosessen for forlengelsen av kystbanen videre nordover fra Umeå til Luleå, den 27 mil lange Norrbotniabanan. Den er prosjektert som en videreføring av den 19 mil lange moderne Botniabanan som stod ferdig fram til Umeå i 2010. Begge inngår i det delvis EU-finansierte totalprosjektet for realiseringen den Botniske korridoren mellom Mälardalen og Haparanda.

Les mere-> 

Publisert 06 Nov 2017

 

Toget kjørte på 21 reinsdyr i Ålen

– Tragedie for alle parter, sier banesjefen. 

Les mere...

Publisert 05 Nov 2017

 

Toget er gått

Det er ikke lokaltog på Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss mer. Lokaltogene ble lagt ned i 2001. Så ble det gjort et gjenopplivingsforsøk i 2003, men allerede året ble det lagt ned på nytt, og siden har det vært sånn. 

Les mere...

Publisert 05 Nov 2017

 

Klimabanen

Innlegg av Eivind Sivertsen. 

Les mere-> 

Publisert 05 Nov 2017

 

Hodeløst InterCity-valg i Moss på bekostning av helefylket 

Åpent brev fra «Bedre Byutvikling Moss» til viktige aktører for InterCity-bane gjennom Østfold: - Pengene som sløses bort i Moss setter IC-banen til Halden i fare. 

Les mere...

Publisert 04 Nov 2017

 

Bybanen er den nye oljen

Bergen har gjort mye riktig. Bybanen har gitt tydelig retning for hvor utviklingen skal skje, tydelig støttet av kommunens arealpolitikk.

Les mere...

Publisert 03 Nov 2017

 

Vil ha klarhet om to tog i timen på dagens spor

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) vil vite om det faktisk er mulig å få til to tog i timen på det eksisterende sporet mellom Drammen og Kongsberg. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Vil plassere ny bomstasjon ved innkjøringen til parkeringen

Noen meter fra innkjøringen til pendlerparkeringen på Rosenholm stasjon er det foreslått å plassere en bomstasjon. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Dyr reparasjon etter panservogn-ulykke

Panservognen som falt av togsporet i Trondheim, har gitt ringvirkninger for togtrafikken i mange dager etterpå. Prisen på reparasjonen blir minst 7,8 millioner kroner. 

 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Forblåst flagg stoppet toget 

Toget sto stille i rundt en halvtime utenfor Reitan i Bodø tirsdag morgen. Det får AN bekreftet av redaktør Tore John Andreassen som var ombord. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Billettkontrolløren deres burde fått et kurs i folkeskikk - eller sparken

Emma Moberg skalv og var veldig lei seg etter det hun opplevde som et svært ubehagelig møte med en billettkontrollør på toget. 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Toget kunne ikke vente - passasjerene måtte ta bussen

Buss for tog fra Dombås til Åndalsnes mandag. 

 

Les mere...

Publisert 02 Nov 2017

 

Kan det være så vanskelig å få denne Nord-Norgebanen bygd?

Debattinnlegg av Hilde Sagland, Olsborg, styremedlem i Tromskomitéen for jernbane.

Les mere... 

Publisert 01 Nov 2017

 

FJs historie

På en konferanse Bø i Telemark den 25. mai 1973, hvor bl.a. kommunevalgte representanter fra i alt 9 fylker var til stede, ble det vedtatt å danne et Landsutvalg for jernbane (LFJ). Over 100 kommuner ble medlemmer sammen med en lang rekke partilag, foreninger, næringsdrivende og privatpersoner. Det ble dannet flere fylkesutvalg av Landsutvalget. Hedmark-utvalget ble stifta 19. november 1974. Kåre Blystad, ordfører i Alvdal 1972-79 ble valgt til første formann. Det ble også dannet en Tromskomité for jernbane. Magnar Hellebust var leder der i 1990. Tromskomitéen var lenge det eneste fylkesutvalg som fortsatt er aktivt. Tromskomitéen er nå helt selvstendig og var i mange år ledet av Vidar Eng. Ny leder er nå Irene Dahl, Tromsø. I Nordland ble det senere etablert en egen aksjonsgruppe for Nord-Norgebanen. Leder er Svein Arnt Uhre, Fauske. Begge de to grupperingene samordner nå i stor utstrekning sine aktiviteter for realiseringen av Nord-Norgebanen.

Les mere-> 

Publisert 31 Oct 2017

 

Sammendrag av høyhastighetstog i Norge

Jernbaneverkets mulighetsstudie av Høyhastighetstog i Norge.

Les studien her (pdf)...

Publisert 30 Oct 2017

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 Neste >>

Powered by CuteNews

2.txt

deneme bonusu

deneme bonusu veren siteler

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»