STARTSIDEN / NYHETER
 

Finland vil ha jernbane i Nord-Norge

Planene om jernbane i Nord-Norge har stått på et sidespor i flere tiår, men nå kan Finland få hjulene til å rulle igjen. Landet vil ha en isfri havn i Norge.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Det nye flytoget må til Sverige for å teste hastigheten

Det nye flytoget kan oppnå en hastighet på 270 kilometer i timen. Derfor må de nye vognsettene testes på svensk skinne.ganger før de kan bli tatt i bruk i Norge.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Er i kontakt med Bane Nor om tog-tuting

Arbeiderpartiets Turid Løsnæs fremmet onsdag en interpellasjon i kommunestyret om hva som gjøres i forbindelse med klager fra beboere om at tuting fra tog ødelegger nattesøvnen.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Bane Nor avlyser utbygging på Tangen

I en pressemelding opplyser Bane Nor at de forberedende arbeidene på Tangen med tilkomstveg til Tangenvika bru avlyses. Årsaken er manglende finansiering i statsbudsjettet for 2018.

Les mere...

Publisert 24 Oct 2017

 

Vogntog forårsaket stans i togtrafikken på Østre linje

Et vogntog var muligens borti kjøreledningen på Østfoldbanens østre linje på Drømtorp i Ski tirsdag formiddag.

Les mere...

Publisert 23 Oct 2017

 

Høring for Stortingets Finanskomité

For Jernbane foreslår økte miljøavgifter som skal gå til å bygge ut jernbanen og togtilbudet.

Les mere-> 

Publisert 23 Oct 2017

 

All togtrafikken kan ikke fortsette å gå gjennom Oslo S. Det er visjonsløst

Jernbanetraseene gjennom Oslo er foreldet og skaper problemer både for trafikkavvikling, miljø, byutvikling i sentrum, reisende og godstransport. Men problemene løses ikke med stadig mer transport gjennom sentrum.

Les mere...

Publisert 16 Oct 2017

 

Setter fart på InterCity og parkering av tog

Planlegging av nytt dobbeltspor for Intercity fra Drammen til Kobbervikdalen og til Gulskogen fortsetter for fullt, og det settes av store summer i statsbudsjettet. Kun penger til planlegging for ny Holmenbru.

Les mer...

Publisert 16 Oct 2017

 

NSB må konkurrere om å trafikkere Sørlandsbanen

Togtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal konkurranseutsettes fra sommeren 2019.

Les mere...

Publisert 16 Oct 2017

 

Feil med togbommene skapte kaos

Det ble fullstendig kaos, forteller en tipser.

Les mere..

Publisert 16 Oct 2017

 

Ingen penger til elektrifisering i statsbudsjettet

Sterke reaksjoner i Trøndelag over att det ikke var avsatt penger til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen i statsbudsjettet. Betyr at prosjektet ikke kommer igang som planlagt.

Publisert 16 Oct 2017

 

Vi må få flere tog sørover til Moss

Artikel av Kjell Erik Onsrud, leder For Jernbane.

Les mere-> 

Publisert 16 Oct 2017

 

Statsbudsjettet 2018 - for svak jernbaneprofil

Regjeringen vil redusere bevilgningene til jernbaneinvesteringer med over 200 millioner kroner i 2018. Fornyelsen av jernbanenettet skal bare sikres på et minimumsnivå på 2,1 milliarder for å opprettholde leverandørmarkedet. Lyspunktet er planleggingen. Den foreslås økt med vel 400 millioner kroner.

Les mere-> 

Publisert 12 Oct 2017

 

FJ pressemelding Europabanen 2017

For Jernbane oppfordrer Regjeringa til å utrede et alternativ for høyfartsbaner mellom Oslo og hhv. Stockholm og Göteborg som innebærer felles korridor Ski-Halden via direktespor Ski-Sarpsborg. 

Les hele pressemeldimngen her (pdf)...

Publisert 26 Jul 2017

 

Oslo kommuneplan 2040

For Jernbane fremmet synspunkter på utviklinga av transporttilbudet i Oslo og fylkene rundt. Vi foreslår bl.a. at det etableres en ny sør-nord-akse for jernbanen gjennom Oslo for å oppnå bedre pendlingsbalanse og flere direkteforbindelser.

Lenker:

Oslo kommuneplan 2040

For Jernbanes uttalelse til utkast til kommuneplan 2040 for Oslo

Kart som viser foreslått sør-nord-akse

Skjematisk sporplan for foreslått utbygd Nationaltheateret stasjon

Oslo S og Oslotunnelen.

 

Publisert 10 Jul 2017

 

Presseuttalelse fra FJs årsmøte 2017

På foreningens seminar den 18 juni hadde man en gjennomgang av jernbanekorridorene i NTP 2018-2029. Det ble orientert om pågående og planlagte tiltak som inngår i nåværende og kommende NTP-periode og alternative løsninger som FJ anbefaler. FJs synspunkter utgår fra at framtidens jernbane må utbygges for å svare opp til Inter City eller høyfartsstandard. De konsepter som er tatt fram av Norsk Bane AS må inngå i diskusjonsunderlaget. Både eksisterende og nye jernbaneanlegg må bygges for framtiden og etter moderne prinsipper. Det må satses på et stam- og regionbanenett med høy internasjonal standard og med transport- og reisetider som gir kollektive vinstfordeler.

Les mere...

 

Publisert 19 Jun 2017

 

Innspill til NTP 2018-2029

 

Publisert 26 May 2017

 

Innspill NTP 2018-2019

Nedanfor finner du våre skriftlege innspel til Nasjonal Transportplan. For Jernbane deltok også på muntleg høyring for Stortingets Transportkomité den 25. april 2017.

4. juli 2016: arbeidet med høgfartsbaner bør gjenopptas 

2.6.2017: For Jernbane meiner behovet for ny transportinfrastruktur må vurderast samla, korridor for korridor.

Bokmålsutgave

Oversyn over mogelege feilinvesteringar. Jf, at Regjeringa i sitt framlegg til NTP skriver at ein må unngå å gjere kostbare feilinvesteringar.

Bokmålsutgave

Korridorkart; ny nord-sør akse gjennom Oslo

Skjematisk sporplan for avgreining frå ny Oslotunnel

Naturvernforbundets oversyn over forholdet mellom ny veg og ny bane

Publisert 25 May 2017

 

Jernbaneforum 2017 sett med nordnorsk blikk

21.mars foregikk årets nasjo- nale JERNBANEFORUM i Oslo med “fremtidens jernbane” som tema. Samferdselsminis- ter Ketil Solvik-Olsen og jernba- nedirektør Elisabeth Enger åpna det heile med ei oppsummering av re års arbeid med jernba- ne og en heilhetlig strategi for norsk jernbane på mellomlang sikt (innen 2033) og på lang sikt (innen 2060). 
Les hele inlegget (ekstern link til PDF-dok.): Innlegg av Tromskomiteen for jernbane

Publisert 26 Apr 2017

 

Nord-Norgebanen i NTP

Styret i aksjonsgruppa ser svært positivt på at Regjeringen sammen med støttepartiene har besluttet å oppdatere ut- redningen om Nord-Norgeba- nen i forbindelse med NTP 2019–2028. Les hele inlegget (ekstern link til PDF-dok.):
Innlegg av Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen

Publisert 26 Apr 2017

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 Neste >>

Powered by CuteNews

2.txt

deneme bonusu

deneme bonusu veren siteler

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»