|
|
Finland vil ha jernbane i Nord-NorgePlanene om jernbane i Nord-Norge har stått på et sidespor i flere tiår, men nå kan Finland få hjulene til å rulle igjen. Landet vil ha en isfri havn i Norge.
Publisert 24 Oct 2017
Det nye flytoget må til Sverige for å teste hastighetenDet nye flytoget kan oppnå en hastighet på 270 kilometer i timen. Derfor må de nye vognsettene testes på svensk skinne.ganger før de kan bli tatt i bruk i Norge.
Publisert 24 Oct 2017
Er i kontakt med Bane Nor om tog-tutingArbeiderpartiets Turid Løsnæs fremmet onsdag en interpellasjon i kommunestyret om hva som gjøres i forbindelse med klager fra beboere om at tuting fra tog ødelegger nattesøvnen.
Publisert 24 Oct 2017
Bane Nor avlyser utbygging på TangenI en pressemelding opplyser Bane Nor at de forberedende arbeidene på Tangen med tilkomstveg til Tangenvika bru avlyses. Årsaken er manglende finansiering i statsbudsjettet for 2018.
Publisert 24 Oct 2017
Vogntog forårsaket stans i togtrafikken på Østre linjeEt vogntog var muligens borti kjøreledningen på Østfoldbanens østre linje på Drømtorp i Ski tirsdag formiddag.
Publisert 23 Oct 2017
Høring for Stortingets FinanskomitéFor Jernbane foreslår økte miljøavgifter som skal gå til å bygge ut jernbanen og togtilbudet.
Publisert 23 Oct 2017
All togtrafikken kan ikke fortsette å gå gjennom Oslo S. Det er visjonsløstJernbanetraseene gjennom Oslo er foreldet og skaper problemer både for trafikkavvikling, miljø, byutvikling i sentrum, reisende og godstransport. Men problemene løses ikke med stadig mer transport gjennom sentrum.
Publisert 16 Oct 2017
Setter fart på InterCity og parkering av togPlanlegging av nytt dobbeltspor for Intercity fra Drammen til Kobbervikdalen og til Gulskogen fortsetter for fullt, og det settes av store summer i statsbudsjettet. Kun penger til planlegging for ny Holmenbru.
Publisert 16 Oct 2017
NSB må konkurrere om å trafikkere SørlandsbanenTogtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal konkurranseutsettes fra sommeren 2019.
Publisert 16 Oct 2017
Feil med togbommene skapte kaosDet ble fullstendig kaos, forteller en tipser. Les mere..
Publisert 16 Oct 2017
Ingen penger til elektrifisering i statsbudsjettetSterke reaksjoner i Trøndelag over att det ikke var avsatt penger til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen i statsbudsjettet. Betyr at prosjektet ikke kommer igang som planlagt.
Publisert 16 Oct 2017
Vi må få flere tog sørover til MossArtikel av Kjell Erik Onsrud, leder For Jernbane.
Publisert 16 Oct 2017
Statsbudsjettet 2018 - for svak jernbaneprofilRegjeringen vil redusere bevilgningene til jernbaneinvesteringer med over 200 millioner kroner i 2018. Fornyelsen av jernbanenettet skal bare sikres på et minimumsnivå på 2,1 milliarder for å opprettholde leverandørmarkedet. Lyspunktet er planleggingen. Den foreslås økt med vel 400 millioner kroner.
Publisert 12 Oct 2017
FJ pressemelding Europabanen 2017For Jernbane oppfordrer Regjeringa til å utrede et alternativ for høyfartsbaner mellom Oslo og hhv. Stockholm og Göteborg som innebærer felles korridor Ski-Halden via direktespor Ski-Sarpsborg. Les hele pressemeldimngen her (pdf)...
Publisert 26 Jul 2017
Oslo kommuneplan 2040For Jernbane fremmet synspunkter på utviklinga av transporttilbudet i Oslo og fylkene rundt. Vi foreslår bl.a. at det etableres en ny sør-nord-akse for jernbanen gjennom Oslo for å oppnå bedre pendlingsbalanse og flere direkteforbindelser. Lenker: For Jernbanes uttalelse til utkast til kommuneplan 2040 for Oslo Kart som viser foreslått sør-nord-akse Skjematisk sporplan for foreslått utbygd Nationaltheateret stasjon Oslo S og Oslotunnelen.
Publisert 10 Jul 2017
Presseuttalelse fra FJs årsmøte 2017På foreningens seminar den 18 juni hadde man en gjennomgang av jernbanekorridorene i NTP 2018-2029. Det ble orientert om pågående og planlagte tiltak som inngår i nåværende og kommende NTP-periode og alternative løsninger som FJ anbefaler. FJs synspunkter utgår fra at framtidens jernbane må utbygges for å svare opp til Inter City eller høyfartsstandard. De konsepter som er tatt fram av Norsk Bane AS må inngå i diskusjonsunderlaget. Både eksisterende og nye jernbaneanlegg må bygges for framtiden og etter moderne prinsipper. Det må satses på et stam- og regionbanenett med høy internasjonal standard og med transport- og reisetider som gir kollektive vinstfordeler.
Publisert 19 Jun 2017
Innspill til NTP 2018-2029
Publisert 26 May 2017
Innspill NTP 2018-2019Nedanfor finner du våre skriftlege innspel til Nasjonal Transportplan. For Jernbane deltok også på muntleg høyring for Stortingets Transportkomité den 25. april 2017.
Publisert 25 May 2017
Jernbaneforum 2017 sett med nordnorsk blikk21.mars foregikk årets nasjo- nale JERNBANEFORUM i Oslo med “fremtidens jernbane” som tema. Samferdselsminis- ter Ketil Solvik-Olsen og jernba- nedirektør Elisabeth Enger åpna det heile med ei oppsummering av re års arbeid med jernba- ne og en heilhetlig strategi for norsk jernbane på mellomlang sikt (innen 2033) og på lang sikt (innen 2060).
Publisert 26 Apr 2017
Nord-Norgebanen i NTPStyret i aksjonsgruppa ser svært positivt på at Regjeringen sammen med støttepartiene har besluttet å oppdatere ut- redningen om Nord-Norgeba- nen i forbindelse med NTP 2019–2028. Les hele inlegget (ekstern link til PDF-dok.):
Publisert 26 Apr 2017
<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 Neste >> Powered by CuteNews 2.txt ![]()
![]()
|
![]() |
|
|