|
FJ pressemelding Europabanen 2017For Jernbane oppfordrer Regjeringa til å utrede et alternativ for høyfartsbaner mellom Oslo og hhv. Stockholm og Göteborg som innebærer felles korridor Ski-Halden via direktespor Ski-Sarpsborg. Les hele pressemeldimngen her (pdf)...
Publisert 26 Jul 2017
Oslo kommuneplan 2040For Jernbane fremmet synspunkter på utviklinga av transporttilbudet i Oslo og fylkene rundt. Vi foreslår bl.a. at det etableres en ny sør-nord-akse for jernbanen gjennom Oslo for å oppnå bedre pendlingsbalanse og flere direkteforbindelser. Lenker: For Jernbanes uttalelse til utkast til kommuneplan 2040 for Oslo Kart som viser foreslått sør-nord-akse Skjematisk sporplan for foreslått utbygd Nationaltheateret stasjon Oslo S og Oslotunnelen.
Publisert 10 Jul 2017
Presseuttalelse fra FJs årsmøte 2017På foreningens seminar den 18 juni hadde man en gjennomgang av jernbanekorridorene i NTP 2018-2029. Det ble orientert om pågående og planlagte tiltak som inngår i nåværende og kommende NTP-periode og alternative løsninger som FJ anbefaler. FJs synspunkter utgår fra at framtidens jernbane må utbygges for å svare opp til Inter City eller høyfartsstandard. De konsepter som er tatt fram av Norsk Bane AS må inngå i diskusjonsunderlaget. Både eksisterende og nye jernbaneanlegg må bygges for framtiden og etter moderne prinsipper. Det må satses på et stam- og regionbanenett med høy internasjonal standard og med transport- og reisetider som gir kollektive vinstfordeler.
Publisert 19 Jun 2017
Innspill til NTP 2018-2029
Publisert 26 May 2017
Innspill NTP 2018-2019Nedanfor finner du våre skriftlege innspel til Nasjonal Transportplan. For Jernbane deltok også på muntleg høyring for Stortingets Transportkomité den 25. april 2017.
Publisert 25 May 2017
Jernbaneforum 2017 sett med nordnorsk blikk21.mars foregikk årets nasjo- nale JERNBANEFORUM i Oslo med “fremtidens jernbane” som tema. Samferdselsminis- ter Ketil Solvik-Olsen og jernba- nedirektør Elisabeth Enger åpna det heile med ei oppsummering av re års arbeid med jernba- ne og en heilhetlig strategi for norsk jernbane på mellomlang sikt (innen 2033) og på lang sikt (innen 2060).
Publisert 26 Apr 2017
Nord-Norgebanen i NTPStyret i aksjonsgruppa ser svært positivt på at Regjeringen sammen med støttepartiene har besluttet å oppdatere ut- redningen om Nord-Norgeba- nen i forbindelse med NTP 2019–2028. Les hele inlegget (ekstern link til PDF-dok.):
Publisert 26 Apr 2017
Jernbanekampanjens brev til StortingetDe 17 organisasjonene inkludert FJ som støtter Jernbanekampanjen 2017 har 12 april sendt følgende brev til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite og Samferdselsdepartementet.
Publisert 14 Apr 2017
Synspunkter på ny utredning om Nord-NorgebanenForutsetningen for den nye utredningen som regjeringen bestilt av Jernbanedirektoratet må være å realisere en moderne nordnorsk jernbanekorridor fra Trondheim til Tromsø med full utbygging av Nord-Norgebanen Fauske – Tromsø med sidebane til Harstad (det opprinnelige konsept 5) og en omfattende oppgradering og elektrifisering av hele Nordlandsbanen. I totalpakken må inngå en oppgradering for vei- og sjøverts matning til og fra Nord-Troms og Finnmark. Den må også omfatte ferjefri E6 over Tysfjord, moderne stasjoner/reisesentra, omlastningsterminaler og proporsjonerte transportkjeder jernbane-bil/båt.
Publisert 14 Apr 2017
Gjenåpning av ÅlgårdbanenGjenåpning av Ålgårdbanen møter en gang i blant motargumenter. Her er noen av de vanligste som man kan støte på: -«Det er ikke stort nok trafikkgrunnlag på Ålgård» -Ålgård og Figgjo med over 10.000 innbyggere til sammen er sterkt sentrert rundt jernbanen og de fleste vil bo i gangavstand fra en stasjon. Gjesdal kommune har i snitt Norges yngste befolkning(!) og stor prosentvis årlig vekst. 60-70 % av innbyggerne pendler i retning Sandnes og Stavanger for å gå på skole eller jobb. Det er store køer på E39 mellom Ålgård og Sandnes og det planlegges firefelts motorvei på strekningen. Lokaltrafikk fra Ålgård/Figgjo til/fra Sandnes/Stavanger utgjør i følge Statens veivesen over 75 % av dagens trafikk.
Publisert 09 Apr 2017
Frp-statsråden har ennå ikke bestemt når jernbanen skal på anbudAp-representant Sverre Myrli sier de «vil stoppe galskapen» med toganbud hvis det blir rødgrønt flertall etter Stortingsvalget.
Publisert 08 Apr 2017
KalenderHer finner du oversikt både interne og eksterne møter, seminarier, konferanser og andre aktiviteter.
Publisert 04 Apr 2017
Medlemsbladet For JernbaneSom medlem mottar du tre utgaver av For Jernbane i året. Det er også mulig å kjøpe enkeltnummer for kr. 100 eller å tegne helårsbonnement (tre nummer) for kr. 360. Betaling skjer mot faktura. Eldre utgaver kan leses gratis her. Annonsører mottar bladet gratis. OBS! Samtlige utgaver kan nå leses som pdf-filer.
* I 2016 kom det bare én utgave.
Publisert 04 Apr 2017
Fjern skiltet!Opprøret mot det skjemmende skiltet på Jernbanestasjonen er forståelig og nødvendig.
Publisert 03 Apr 2017
Innspill til NTP 2018-2029FJs innspill til NTP. Framskynding av høyfartsbaner i Norge.
Publisert 02 Apr 2017
KontaktpersonerFor Jernbane er en frittstående landsdekkende medlems-organisasjon som virker for å øke jernbanens andel av gods- og persontrafikk i Norge og mellom Norge og utlandet. På denne siden finner du kontaktpersoner for distrikt.
Gunnar kommer opprinnelig fra Narvik, men er bosatt i Luleå, Sverige, siden 1996. Men bor nu i Boden. Han overvåker Nordlandsbanen og Ofotbanen for oss. Han er dessuten lokalombud for Norra Norrland og styremedlem i riksstyret for vår svenske søsterforening, Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet. Gunnar er redaksjonelt ansvarlig for Järnvägsfrämjandets webbplass. Utviklingen och utbyggingen av jernbanennettet i nord står sentralt i Gunnars engagemang.
Publisert 02 Apr 2017
ValgkomitéenValgkomitéen har som oppgave å finne kandidater til tillitsverv i FOR JERNBANE. Tillitsvalg skjer på Årsmøtet. Valgkomitéen består av:Anders Lundgren Den andre posten i valgkomiteen er for tiden vakant.
Publisert 01 Apr 2017
Ofotbanen åpnet igjenOfotbanen er åpnet igjen. Togstrekningen har vært stengt siden et snøras søndag
Publisert 31 Mar 2017
Saltenpendelen, - en ikke samfunnsøkonomisk suksesshistorieAksjonsgruppa for Nord-Norgebanen; Saltens InterCity, Saltenpendelen, står i fare for å bli lagt ned og erstattet av buss og drosje da den ikke er samfunnsøkonomisk lønnsom. Dette skjer dersom resultatet av analysen som er utført av Transportøkonomisk Institutt (TØI) på oppdrag fra transportetatene (bl.a. Jernbaneverket og Statens Vegvesen) blir en realitet.
Publisert 31 Mar 2017
Stor innsats for å få løs SJs togsett på Malmbanan40 mann fra LKAB er engasjert i arbeide med å få løs SJs togsett som stått fast i en stor fokkskavel mellom Katterjåkk og Vassijaure siden 26 mars.
Publisert 30 Mar 2017
<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 Neste >> Powered by CuteNews
|
|
|