STARTSIDEN / NYHETER
 

Blir nekta ombordstiging: Problemet er på klagetoppen hos Handikapforbundet

Tor Harald Hansen ønskjer å vere med på det grøne skiftet, men har ikkje teke toget på fleire år.

Les mere->

Publisert 08 Mar 2021

 

Nytt selskap vil gjenopprette det europeiske nattoget

Det første kommer å rulle ut  i 2022, og flere står for tur.

Les mere (dansk tekst)->

Publisert 07 Mar 2021

 

Regjeringen kutter kraftig i jernbaneplanene på Østlandet

Pengene som skulle gå til moderne jernbane til Skien, Halden og Lillehammer, går til å dekke kostnadssprekker på Østfoldbanen.

Les mere->

Publisert 06 Mar 2021

 

Flere togavganger på Jærbanen

Regjeringspartiene legger opp til en kraftig forbedring av togtilbudet på Jærbanen. Det skriver NRK Nyheter.  

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut

Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023. det oppgir Jernbanedirektoretet i en pressemelding. 

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Jernbanedirektoratet: Persontog til utlandet i 140 år

Norges beliggenhet gjør det nødvendig med forbindelse gjennom Sverige og Danmark for å komme til kontinentet. (Først publisert 25 aug. 2020)

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Svenske SJ tar over vedlikeholdet av togene

SJ tar nå selv over vedlikeholdet av sine enhetstog type X40 og X55. Ansatte på Mantena får tilbud om ansettelse i togselskapet.

Les mere (svensk tekst)->

Publisert 04 Mar 2021

 

Mener tiden er inne for lyntog

Intercityutbyggingen på Østlandet må kombineres med høyhastighetsbaner i resten av Norge og Norden for å bli en suksess, argumenterer lyntogforkjempere.

Les mere->

Publisert 04 Mar 2021

 

Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

Regjeringen varsler at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge både Ringeriksbanen og ny E16. 

Les mere->

Les også "Nå skal det bygges nye baner". 

Publisert 03 Mar 2021

 

Nå lover regjeringen nye togspor til Hønefoss

Men det er ikke Bane Nor som får bygge dem. Regjeringen vil la sitt eget veiselskap bygge nye jernbanespor til Hønefoss.

Les mere->

Publisert 03 Mar 2021

 

Helgetur med tog når alt åpnes opp igjen? Her er tre eksperttips.

– Jeg er særlig sjarmert av Mjøsa rundt, sier togentusiast Sigrid Elsrud.

Les mere->

Publisert 03 Mar 2021

 

Oslo: Italia-trikkene ble et mareritt for Sporveien

Nå har flere byer funnet sprekker i de nye spanske trikkene.

Les mere->

Publisert 03 Mar 2021

 

Oslo: Tog truffet av lastebil

Et tog har blitt truffet av en lastebil på Loenga stasjon i Oslo. Lastebilen trenger berging, men det er ikke meldt om personskader, ifølge politiet. Det er kun mindre skader på toget. Politiet undersøker åstedet, toget har kjørt videre. Det melder NRK. 

Les mer i Avisa Oslo->

Publisert 03 Mar 2021

 

Slaget om jernbanebyene

Slaget om jernbanebyene vil prege årets valgkamp. Mange har mistet troen på prosjektene.

Les mere->

Publisert 01 Mar 2021

 

Jernbanetilsynet frykter monopolsituasjon i togtrafikken

Flytoget får støtte for én avgang i timen. Dersom pandemien varer lenge er det «en viss fare for at Flytoget kan forsvinne fra markedet», advarer Jernbanetilsynet.

Les mere->

 

Publisert 28 Feb 2021

 

Bane Nor terger på seg politikere – vil bygge ned mer matjord enn først planlagt

Striden rundt jordvern førte til full krasj mellom Follo-kommunene og Bane Nor. Politikerne nektet å godta reguleringsforslaget for planen som omfatter ny avgreining til Østre linje, samt såkalt hensettingsanlegg for tog sør for Ski. 

Les mere->

Publisert 27 Feb 2021

 

Koronaoppmaning: Vy – Ikke slipp ned guarden

I lys av de siste dagers økte smittespredning minner Vy om viktigheten av å «holde ut» og overholde smittevernreglene på togene. Siden 12. mars har Vy hatt 80 prosent færre passasjerer på togene på Østlandet.

Les mere->

Publisert 27 Feb 2021

 

Måtte vente 1,5 time på sitteplass

Alexander Bakke (21) skulle på Kvitfjell for å tilbringe vinterferie på hytta sammen med familien, og reagerer på at det ikke er mulig med setereservasjon på toget Halve strekningen måtte han stå på et tog som var for fullt for komfortsonen i koronatiden. 

Les mere->

Publisert 26 Feb 2021

 

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet

– Vi har veldig lite vi skulle sagt. Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.

Les mere->

Publisert 25 Feb 2021

 

Skriftlig spørsmål fra Lene Vågslid (A) til samferdselsministeren

Representanten spør statsråden om ny tømmerterminal på Sunde ved Nordagutu på Sørlandsbanen.

Les spørsmål, begrunnelse og svar her->

Publisert 24 Feb 2021

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»