STARTSIDEN / NYHETER
 

Oslo-byråd opprørt over tunnelbrems: - Tid og penger kastes bort på vingling

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) beskylder regjeringen for løftebrudd og mener de svikter togpendlerne på Østlandet.

Les mere->

Publisert 11 Mar 2021

 

Bane NOR har brukt 60 millioner på planlegging av Oslotunnelen

Nå krympes organisasjonen til et minimum.

Les mere->

Publisert 11 Mar 2021

 

Flere uten gyldig billett på toget under pandemien

10 prosent av dem som blir kontrollert på Vys tog, blir tatt uten å ha gyldig billett. Det er en økning fra 2 prosent i normal tid. (Artikkelen er publisert i Dagbladet 08-03-21). 

Les mere->

Publisert 11 Mar 2021

 

Pengedryss over Vestlandet: Lovar ny E16 og gigantbru på E39 til over 60 mrdkr

Regjeringa vil bygge både Hordfast og ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle. Totalt vil prosjekta koste 64 milliardar kroner. Men det er uvisst når byggestarten blir.

Les mere->

Publisert 10 Mar 2021

 

LO reagerer på at Norske Tog vurderer selskapet CAF som leverandør av nye tog

LO reagerer på at Norske Tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i okkupert Palestina

.Les mere->

Publisert 10 Mar 2021

 

SJ Norge med kollektivsamarbeid

SJ Norge har etablert samarbeid med fylkeskommunene og AtB om et felles tilbud langs strekningene de opererer. Gjennomgående billetter vil gjøre det enklere å komme seg helt hjem. Det skriver SJ Nord i en pressemelding.

Les mere->

Publisert 10 Mar 2021

 

Dette sier Nye Veier om valg av drivemetode ved Ringeriksbanen

Nye Veier kan naturlig nok si lite om hvilke steiner de ønsker å snu når de tar over ansvaret for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, men utbyggingsselskapet tror det er mulig å gjøre prosjektet bedre samfunnsøkonomisk.

Les mere->

Publisert 09 Mar 2021

 

Jernbanepolitikk 2021

2021 er utpekt som jernbanens år i EU. Gjennom året vil EU sette søkelyset på jernbanen som en bærekraftig, smart og sikker transportmåte. Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud i et innlegg i Klassekampen 9. mars 2021. 

Les mere-> 

Publisert 09 Mar 2021

 

Skagerakbanen: Lyntog samler støtte

Også Sarpsborg og Halden kommune gir tommelen opp for planene om Skagerakbanen.

Les mere->

Publisert 09 Mar 2021

 

Tøffe tider for Vy i Sverige

Innstilte og kraftig forsinkede tog, mangel på ombordpersonale, og store kostnader for overtid og busserstattninger er noen av de problemer som rammet selskapet etter at de tok over nattogstrafikken mellom Stockholm, Øvre Norrland og Narvik 

Les mere (svensk tekst)->

Publisert 08 Mar 2021

 

Blir nekta ombordstiging: Problemet er på klagetoppen hos Handikapforbundet

Tor Harald Hansen ønskjer å vere med på det grøne skiftet, men har ikkje teke toget på fleire år.

Les mere->

Publisert 08 Mar 2021

 

Nytt selskap vil gjenopprette det europeiske nattoget

Det første kommer å rulle ut  i 2022, og flere står for tur.

Les mere (dansk tekst)->

Publisert 07 Mar 2021

 

Regjeringen kutter kraftig i jernbaneplanene på Østlandet

Pengene som skulle gå til moderne jernbane til Skien, Halden og Lillehammer, går til å dekke kostnadssprekker på Østfoldbanen.

Les mere->

Publisert 06 Mar 2021

 

Flere togavganger på Jærbanen

Regjeringspartiene legger opp til en kraftig forbedring av togtilbudet på Jærbanen. Det skriver NRK Nyheter.  

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut

Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023. det oppgir Jernbanedirektoretet i en pressemelding. 

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Jernbanedirektoratet: Persontog til utlandet i 140 år

Norges beliggenhet gjør det nødvendig med forbindelse gjennom Sverige og Danmark for å komme til kontinentet. (Først publisert 25 aug. 2020)

Les mere->

Publisert 05 Mar 2021

 

Svenske SJ tar over vedlikeholdet av togene

SJ tar nå selv over vedlikeholdet av sine enhetstog type X40 og X55. Ansatte på Mantena får tilbud om ansettelse i togselskapet.

Les mere (svensk tekst)->

Publisert 04 Mar 2021

 

Mener tiden er inne for lyntog

Intercityutbyggingen på Østlandet må kombineres med høyhastighetsbaner i resten av Norge og Norden for å bli en suksess, argumenterer lyntogforkjempere.

Les mere->

Publisert 04 Mar 2021

 

Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

Regjeringen varsler at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge både Ringeriksbanen og ny E16. 

Les mere->

Les også "Nå skal det bygges nye baner". 

Publisert 03 Mar 2021

 

Nå lover regjeringen nye togspor til Hønefoss

Men det er ikke Bane Nor som får bygge dem. Regjeringen vil la sitt eget veiselskap bygge nye jernbanespor til Hønefoss.

Les mere->

Publisert 03 Mar 2021

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... 164 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»