|
Lyntog er bra for klima, miljø og næringNorge har midlene til å bygge banene. Har vi politikerne? Tog er det klart mest energieffektive transportmiddelet og lyntog er enda mer effektive enn andre tog, skriver artikkelforfatterne. 22/09/2022 12:48. Publisert i kategori: Høgfart 22 Sep 2022
Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettetI statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen. Publisert i kategori: Høgfart 14 Sep 2022
Høyfartsbaner: Viktige vedtak på fleire årsmøte i RogalandFleire av dei raudgrøne partia har i det siste gjort positive årsmøtevedtak om Vestlandsbanen over Haukeli og høgfartsbaner generelt. Til no gjeld det for Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet. Publisert i kategori: Høgfart 09 Mar 2020
Jultomten kommer klimatpaket-men inte till Norge og SverigeLes Per Corshammars artikel om høyfart (pdf, svensk text)-> Publisert i kategori: Høgfart 05 Feb 2020
EuropabanenAlexander Saverts innlegg om Europabanen fra 2010 (pdf)... Publisert i kategori: Høgfart 03 Nov 2019
Østre linje/togparkering Ski Syd-Høringsuttalelse til planprogram.Les hele høringsuttalelsen her (pdf)... Publisert i kategori: Høgfart 03 Nov 2019
Verksted for konseptutvalg utreding Østfoldbanen på Ski 7./8. april 2011Publisert i kategori: Høgfart 03 Nov 2019
Nå skal de testkjøre lyntog med toppfart på 400 km/tJapan presser grensene for togreiser. Nå begynner testingen av det nye superraske shinkansen-toget som kan gå opp i 400 kilometer i timen. Publisert i kategori: Høgfart 13 May 2019
Kollektivreiser må utvecklas, inte avvecklasKollektivreiser må utvikles, ikke avvikles, skriver For Jernbanes (FJ) nestleder Gunnar A Kajander og Sten Wiberg i FJs svenske søsterorganisasjon Svenske Jernvägsfrämjandet (FSJ) i ett debattinlegg. Les hele innlegget her (på svensk)... Publisert i kategori: Høgfart 17 Dec 2018
Här är världens snabbaste passagerartågShanghai och Peking för världens snabbaste tåg. Höghastighetståget Fuxing kommer avverka de 130 milen på ca 4 timmar och 30 min. Publisert i kategori: Høgfart 02 Oct 2018
Den norske togdrømmen som sporet av.Det er nå 30 år siden generaldirektør av den svenske jernbanen lanserte planene for nattog til Syden og et nordisk høyhastighetsnett fra Bergen til St. Petersburg. Samme år skrev NSBs daværende underdirektør Tore Lindholt: «Uten at man tar opp utfordringene som ligger i utviklingen på kontinentet, vil jernbanen i Norge lett kunne havne i en bakevje.» Det skriver Tormod Eitrheim i en kronikk i Aftenposten Innsikt. Publisert i kategori: Høgfart 21 Aug 2018
Tog til Europa må gå under fem timerI Sverige har har toget tatt markedsandeler fra bil og fly. Men for utlandsreiser er det vertom og det har aldri vært mer problematisk å reise med tog til Europa enn nå. På lång sikt er løsningen raskere tog og bedre forbindelser, men også et mer utviklet samarbeid for å få til bedre tjenester. Det skriver Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus tilknyttet Järnvägsgruppen ved KTH i Stockholm. Artikelen har også relevans for Norge. Artikkelen er gjengitt med tillatelse av forfatteren og er tidligere publisert i svenske Aktuell Hållbarhet nr 4-2018. Les hele artikelen på svensk (pdf)...
Publisert i kategori: Høgfart 25 May 2018
Jernbanen fram i køenFolk i Norge fortjener et bedre jernbanetilbud, mener Besteforeldrenes klimaaksjon, som reagerer på meldinga fra Bane NOR om at en rekke InterCity-prosjekter vil bli utsatt enda en gang. Samtidig er tida overmoden for moderne høghastighetsbaner for gods og passasjerer mellom de store byene, og mellom Norge og utlandet. Dette må komme i stedet for – og ikke i tillegg til – motorveiutbygging og flyplassutvidelser, skriver Besteforeldrenes Klimaaksjon (BKA) i et i et brev til de folkevalgte. Publisert i kategori: Høgfart 15 Mar 2018
Myter om lyntog
Publisert i kategori: Høgfart 22 Jan 2018
En moderne Nord-Norgebane - søknad om støtte til utredningNorsk Bane AS Debatten om Nord-Norgebanen har av naturlige grunne blitt reist med jevne mellomrom . Men like ofte har den blitt "lagt død". Utredningen fra 1984 og 1992 om forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø ble ikke fulgt opp. Publisert i kategori: Høgfart 14 Nov 2017
Sammendrag av høyhastighetstog i NorgeJernbaneverkets mulighetsstudie av Høyhastighetstog i Norge. Publisert i kategori: Høgfart 30 Oct 2017
Togdagen i Narvik i juni 2016Norsk Bane AS presentasjon på togdagen i Narvik 23 juni 2016. Se presentasjonen her (pdf)... Publisert i kategori: Høgfart 30 Oct 2017
Norsk Banes AS konsept for høyfartsbanerNorsk Bane AS presentasjon på BKAs seminar om jernbanekampanjen 6 mars 2017. Publisert i kategori: Høgfart 30 Oct 2017
Powered by CuteNews
|
|
|