STARTSIDEN / NYHETER
 

Regjeringen snur om utskjelte fjerntog

Fjerntogene som har høstet kritikk for å ikke være universelt utformet, blir nå bedre tilrettelagt for funksjonshemmede.

Les mere->

Publisert 15 Nov 2023

 

Grorud og Haugenstua stasjon skal forlenges: Blir trolig buss for tog

Lokaltogene i Oslo-området skal bli lengre og få bedre plass til passasjerer, men for å få plass til dem må totalt åtte stasjoner forlenges. Det inkluderer også Grorud og Haugenstua stasjoner, som er del av Hovedbanen.

Les mer->

 

Publisert 15 Nov 2023

 

Her bygges det høyhastighetstog i rekordfart

Gjennom fjell og over elver og inn i alle landets provinser. På kort tid har Kina bygget verdens største nettverk av høyhastighetstog. Regninga graver dypt i statskassa, men for kommunistpartiet teller mer enn penger. Togene er en stolt framvisning av Kinas modernisering.

Les hele i artikkelen i DN (pdf, svensk tekst)->

Publisert 12 Nov 2023

 

Færre passasjerer på Dovrebanen etter ekstremværet «Hans»

SJ Norge sliter med sviktende passasjerantall på rutene sine mellom Oslo og Trondheim etter ekstremværet «Hans».Det skriver NRK Nyheter.

Les mere ->

Publisert 09 Nov 2023

 

LKAB om malmbanan: ”Klarar inte av att leverera”

LKAB kjøper seg inn i luleåbaserte Duroc Rail få sikre vedlikeholdet av hjulene på malmvognene som kjøres på Malmbanen og Ofotbanen. LKAB har betydelige utfordringer med kapasiteten på hele strekningen mellom Luleå og Narvik. Det skriver Dagens Nyheter.

Les hele artikkelen i DN (svensk tekst)->

Publisert 07 Nov 2023

 

Svenske giganter planlegger for raskere tog Stockholm-Oslo

Mens politikerne lar beslutningene ligge på vent planlegger store giganter som Alstom og Skanska å legge fram en egen plan for raskere tog mellom Stockholm og Oslo. Det melder den svenske storavisa Dagens Nyheter.

Les hele artikkelen her (pdf, svensk tekst)->

Publisert 30 Oct 2023

 

Sverige: Vedlikeholdet av jernbanen kritiseres

Krav om at Trafikverket må ta i bruk tilgjengelige metoder for raskere utskifting av gamle kontaktledninger. Det framgår av en artikkel i Dagens Nyheter (DN).

Les hele artikkeln her (pdf svensk tekst)-> 

Publisert 28 Oct 2023

 

Statsbudsjettet 2024, FJs forslag til omprioriteringer

Hurdalsplattformen lover en offensiv jernbanepolitikk. Jernbane, spesielt høyfartsbaner, er dessuten en del av EUs grønne omstilling. Som et bidrag foreslår FJ derfor noen omprioriteringer:

Les hele vårt forslag til omprioriteringer (pdf)->

Publisert 21 Oct 2023

 

Informasjonsmøte i Tromsø etter overleveringen av KVU-rapportene for Nord-Norge

Møtet fant sted på Hotell Scandic i Tromsø den 19. oktober kl 13.00-15.15.

Se møtet på stream (varighet ca. 2t15min)-> 

Publisert 21 Oct 2023

 

Moss Avis. Vy setter opp flere tog til og fra Moss

Søndag 10. desember endres togrutene i Norge. Vy-kunder som reiser på Follobanen vil merke forbedringer fra desember.

Les mer->

Publisert 17 Oct 2023

 

Fra neste år vil det gå flere tog mellom Oslo og Bergen

Vy endrer rutetider for neste år, og øker antallet på flere togavganger.

Les mer->

Publisert 17 Oct 2023

 

Svenske regjeringen vil tvinge SJ å kontrollere pass og ID-kort på grensekryssende tog

Regeringen vil at SJ-ansatte skal kontrollere pass og ID-kort hos reisende på togene fra København, Hamburg och Oslo. Arbetsmiljøet blir "helt omulig" ifølge de ansattes fagorganisasjon Seko, mens SJ truer med å stille inn utlandstrafikken.

Les mer (svensk tekst)-> 

Publisert 16 Oct 2023

 

Slik kan toget til Gøteborg bli mye raskere

Togturen mellom Oslo og Göteborg kan presses ned fra tre og en halv time til to timer og et kvarter, viser ny mulighetsstudie fra Jernbanedirektoratet og det svenske Trafikverket.

Les mer->

Publisert 11 Oct 2023

 

Får ikke kjøre så mange tog som de ønsker

Hadde togselskapene fått viljen sin, ville det ha blitt en god del flere togavganger fra desember. Det skriver Dagsavisen. 

Les mer->

Publisert 08 Oct 2023

 

Statsbudsjettet. Regjeringen er ikke offensiv på jernbane

Ingen jubel for jernbanen i forslaget til statsbudsjett. Det skriver leder i For Jernbane Kjell Erik Onsrud, i en pressemelding. 

Les pressemeldingen her (pdf)->

 

Publisert 06 Oct 2023

 

TØI-sjefen: – NTP leder oss bort fra klimamålene

TØI-direktør Bjørne Grimsrud etterlyser en plan for å nå klimamålene for transportsektoren. – Slik fungerer ikke Nasjonal transportplan (NTP) i dag, sier han.

Les hele artikkelen her->

Publisert 06 Oct 2023

 

KVU Nord-Norgebanen

Kommentar: Mener konklusjon rundt Nord-Norgebanen virker konstruert: – Fremstår som et bestillingsverk for å si nei.

Les kommentaren her (pdf)-> 

Publisert 04 Oct 2023

 

KVU-rapport Nord-Norgebanen. Jernbanedirektoratet fraråder utbygging av banen.

Kommentar. Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane

Les kommentaren her (pdf)->

Publisert 29 Sep 2023

 

Ny samferdselsplan for Nord-Norge.

Anbefaler å bruke 184 milliarder på vei og jernbane i Nord-Norge

Det er behov for å investere flere hundre milliarder kroner i samferdsel i Nord-Norge i fremtiden. Men Nord-Norgebanen blir altfor dyr, mener Jernbanedirektoratet.

Les mer->

Publisert 27 Sep 2023

 

Jernbanen må få Grønt Lys

Åpent brev til politikere og opinion undertegnet av representanter fra For Jernbane,  Samferdselsgruppa i Besteforeldrenes Klimaaksjon (BKA), Norsk Lokomotiv)mannsforbund (NLF),  Norsk Jernbaneforbund (NJF), SJ Nord, OnRail

Les brevet her (pdf)->

En redakasjonell versjon i Dagsavisa kan leses på  FJs facebookside

Publisert 26 Sep 2023

 

<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»