|
Regjeringen snur om utskjelte fjerntogFjerntogene som har høstet kritikk for å ikke være universelt utformet, blir nå bedre tilrettelagt for funksjonshemmede.
Publisert 15 Nov 2023
Grorud og Haugenstua stasjon skal forlenges: Blir trolig buss for togLokaltogene i Oslo-området skal bli lengre og få bedre plass til passasjerer, men for å få plass til dem må totalt åtte stasjoner forlenges. Det inkluderer også Grorud og Haugenstua stasjoner, som er del av Hovedbanen.
Publisert 15 Nov 2023
Her bygges det høyhastighetstog i rekordfartGjennom fjell og over elver og inn i alle landets provinser. På kort tid har Kina bygget verdens største nettverk av høyhastighetstog. Regninga graver dypt i statskassa, men for kommunistpartiet teller mer enn penger. Togene er en stolt framvisning av Kinas modernisering. Les hele i artikkelen i DN (pdf, svensk tekst)->
Publisert 12 Nov 2023
Færre passasjerer på Dovrebanen etter ekstremværet «Hans»SJ Norge sliter med sviktende passasjerantall på rutene sine mellom Oslo og Trondheim etter ekstremværet «Hans».Det skriver NRK Nyheter.
Publisert 09 Nov 2023
LKAB om malmbanan: ”Klarar inte av att leverera”LKAB kjøper seg inn i luleåbaserte Duroc Rail få sikre vedlikeholdet av hjulene på malmvognene som kjøres på Malmbanen og Ofotbanen. LKAB har betydelige utfordringer med kapasiteten på hele strekningen mellom Luleå og Narvik. Det skriver Dagens Nyheter. Les hele artikkelen i DN (svensk tekst)->
Publisert 07 Nov 2023
Svenske giganter planlegger for raskere tog Stockholm-OsloMens politikerne lar beslutningene ligge på vent planlegger store giganter som Alstom og Skanska å legge fram en egen plan for raskere tog mellom Stockholm og Oslo. Det melder den svenske storavisa Dagens Nyheter. Les hele artikkelen her (pdf, svensk tekst)->
Publisert 30 Oct 2023
Sverige: Vedlikeholdet av jernbanen kritiseresKrav om at Trafikverket må ta i bruk tilgjengelige metoder for raskere utskifting av gamle kontaktledninger. Det framgår av en artikkel i Dagens Nyheter (DN). Les hele artikkeln her (pdf svensk tekst)->
Publisert 28 Oct 2023
Statsbudsjettet 2024, FJs forslag til omprioriteringerHurdalsplattformen lover en offensiv jernbanepolitikk. Jernbane, spesielt høyfartsbaner, er dessuten en del av EUs grønne omstilling. Som et bidrag foreslår FJ derfor noen omprioriteringer: Les hele vårt forslag til omprioriteringer (pdf)->
Publisert 21 Oct 2023
Informasjonsmøte i Tromsø etter overleveringen av KVU-rapportene for Nord-NorgeMøtet fant sted på Hotell Scandic i Tromsø den 19. oktober kl 13.00-15.15. Se møtet på stream (varighet ca. 2t15min)->
Publisert 21 Oct 2023
Moss Avis. Vy setter opp flere tog til og fra MossSøndag 10. desember endres togrutene i Norge. Vy-kunder som reiser på Follobanen vil merke forbedringer fra desember.
Publisert 17 Oct 2023
Fra neste år vil det gå flere tog mellom Oslo og BergenVy endrer rutetider for neste år, og øker antallet på flere togavganger.
Publisert 17 Oct 2023
Svenske regjeringen vil tvinge SJ å kontrollere pass og ID-kort på grensekryssende togRegeringen vil at SJ-ansatte skal kontrollere pass og ID-kort hos reisende på togene fra København, Hamburg och Oslo. Arbetsmiljøet blir "helt omulig" ifølge de ansattes fagorganisasjon Seko, mens SJ truer med å stille inn utlandstrafikken.
Publisert 16 Oct 2023
Slik kan toget til Gøteborg bli mye raskereTogturen mellom Oslo og Göteborg kan presses ned fra tre og en halv time til to timer og et kvarter, viser ny mulighetsstudie fra Jernbanedirektoratet og det svenske Trafikverket.
Publisert 11 Oct 2023
Får ikke kjøre så mange tog som de ønskerHadde togselskapene fått viljen sin, ville det ha blitt en god del flere togavganger fra desember. Det skriver Dagsavisen.
Publisert 08 Oct 2023
Statsbudsjettet. Regjeringen er ikke offensiv på jernbaneIngen jubel for jernbanen i forslaget til statsbudsjett. Det skriver leder i For Jernbane Kjell Erik Onsrud, i en pressemelding.
Publisert 06 Oct 2023
TØI-sjefen: – NTP leder oss bort fra klimamåleneTØI-direktør Bjørne Grimsrud etterlyser en plan for å nå klimamålene for transportsektoren. – Slik fungerer ikke Nasjonal transportplan (NTP) i dag, sier han.
Publisert 06 Oct 2023
KVU Nord-NorgebanenKommentar: Mener konklusjon rundt Nord-Norgebanen virker konstruert: – Fremstår som et bestillingsverk for å si nei.
Publisert 04 Oct 2023
KVU-rapport Nord-Norgebanen. Jernbanedirektoratet fraråder utbygging av banen.Kommentar. Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane
Publisert 29 Sep 2023
Ny samferdselsplan for Nord-Norge.Anbefaler å bruke 184 milliarder på vei og jernbane i Nord-Norge Det er behov for å investere flere hundre milliarder kroner i samferdsel i Nord-Norge i fremtiden. Men Nord-Norgebanen blir altfor dyr, mener Jernbanedirektoratet.
Publisert 27 Sep 2023
Jernbanen må få Grønt LysÅpent brev til politikere og opinion undertegnet av representanter fra For Jernbane, Samferdselsgruppa i Besteforeldrenes Klimaaksjon (BKA), Norsk Lokomotiv)mannsforbund (NLF), Norsk Jernbaneforbund (NJF), SJ Nord, OnRail En redakasjonell versjon i Dagsavisa kan leses på FJs facebookside
Publisert 26 Sep 2023
<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... Neste >> Powered by CuteNews
|
|
|