STARTSIDEN / NYHETER
 

Lyntog er bra for klima, miljø og næring

Norge har midlene til å bygge banene. Har vi politikerne?

Tog er det klart mest energieffektive transportmiddelet og lyntog er enda mer effektive enn andre tog, skriver artikkelforfatterne. 22/09/2022 12:48.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den?

Her er statssekretærens forklaring: Støre-regjeringa har for kort frist på seg til å gjennomføre jernbanepolitikken, sier statssekretær Johan Vasara (Ap). Først må direktetildelinga skje.Det skricer Fri fagbevegelse.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap

Arne Drabløs er tidligere forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF). Hans  familie har stemt på Ap i fire generasjoner. Nå har Drabløs fjernet den røde rosen fra jakkeslaget. Ifølge Drabløs har mange jernbanefolk forlatt Ap i misnøye med jernbanepolitikken.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Regjeringen tror på stans i privatiseringen av jernbanen – også etter 2023

Nye EU-regler krever at Norge må benytte anbud på togtrafikken etter 2023. Men regjeringen har fått «konstruktiv tilbakemelding» fra EU om mulig unntak. Det skriver Byggindustri.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Oslo S: Bane Nor om togkaoset: – Vi må bare beklage

Gjentakende jordfeil på Oslo S har rammet togtrafikken en uke i strekk. Mandag innstilles flere avganger. Det skriver NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 18 Sep 2022

 

Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettet

I statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen.

Les mere->

Publisert 14 Sep 2022

 

Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettet

I statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen.

Les mere->

Får støtte fra Jernbanegruppe i Besteforeldrenes Klimaakson (BKA)

Publisert 14 Sep 2022

 

Debattinnlegg av statssekretær Vasara: En mer driftsstabil jernbane

Tale/innlegg | Dato: 23.09.2022

Av: Statssekretær Johan Vasara

Debattinnlegg av statssekretær Johan Vasara, publisert i Sarpsborg Arbeiderblad, 13. september 2022

Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle. Vi vil at flere reisende og flere godskunder skal velge grønne togreiser.

Les mere-> 

Publisert 13 Sep 2022

 

Starter utredning av sammenslåing av Vy og Flytoget

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) bekrefter at han tar initiativ til en utredning for å slå sammen Vy og Flytoget.

Les mere->

Publisert 09 Sep 2022

 

Vy angriper tograpport: «Antas», «antar», «antatte fordel», «antas»

Vy-sjef Gro Bakstad anklager Jernbanedirektoratet for faglig svakt arbeid i forbindelse med dragkampen om togstrekningene på Østlandet. Det skriver VG. 

Leds mere->

Publisert 08 Sep 2022

 

Skriftlig spørsmål tll samferdselsministeren

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): SV fikk gjennomslag i budsjettet for at det skal lages en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen som skal inngå i grunnlaget for neste nasjonale transportplan (NTP).

Les mere->

Publisert 06 Sep 2022

 

Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): SV fikk gjennomslag i budsjettet for at det skal lages en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen som skal inngå i grunnlaget for neste nasjonale transportplan (NTP). Før sommeren ble det klart at NTP framskyndes med et år.

Hvilke konsekvenser vil det få for Nord-Norgebanen, vil den ennå være klar i tide og vil man fortsatt få en god nok utredning til å kunne fatte byggevedtak?

Les hele saken medd begrunnelse 

Publisert 06 Sep 2022

 

Vy slo tilbake da de tapte jernbanekonkurransene

Da statseide Vy tapte jernbanelinjer til Go- Ahead og SJ, satte de inn konkurrerende bussruter med lave priser. Nå kjører SJ med tusenvis av tomme seter til Trondheim.Da statseide Vy tapte jernbanelinjer til Go- Ahead og SJ, satte de inn konkurrerende bussruter med lave priser. Nå kjører SJ med tusenvis av tomme seter til Trondheim.

Les hele artikkelen i BT 

Publisert 02 Sep 2022

 

Ap-veteran melder seg ut av partiet i jernbane-protest

Statsråden stemples som «løftebruddsminister».

Jernbanemann og tidligere leder i Ski Ap, Harald Teigen, melder seg ut av partiet i protest. Opprøret mot å ta fra Vy trafikk i Oslo-området brer seg. Det melder Aftenposten.

Les mere->

Publisert 29 Aug 2022

 

Nattog Oslo-København tidligst fra 2025

Et nattogtilbud Oslo-København kan tidligst starte opp i 2025. Et eventuelt tilbud vil være avhengig av offentlig støtte og er ikke et effektivt klimatiltak, skriver Jernbanedirektoratet i en utredning. Det skriver fagbladet Energi og klima.

Les mere->

Publisert 22 Aug 2022

 

Sørlandsbanen: Frykter lengre reisetid når tog skal byttes ut

Reisetiden på Sørlandsbanen kan øke når dagens krengetog skal erstattes med nye tog. Det bekymrer Jernbaneforum Sør. Det skriver NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 22 Aug 2022

 

Sverige: SJ og Trafikverket uenige om kaoset i togtrafikken

Togkaoset har skapt store problemer for passasjerene i sommer. SJ og Trafikverket er uenige om hvor stort planleggingsproblem myndigheten egentlig har. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) krever nå at næringen raskt løser de mange utfordringene for de reisende. Det skriver Dagens Nyheter (pdf, svensk tekst)

Publisert 21 Aug 2022

 

Vy kan miste halvparten av togtrafikken på Østlandet

Hittil har Vy hatt ansvaret for all trafikk med lokal- og regionstog på Østlandet. Nå kan Flytoget få ansvaret for halvparten av dem. Det skriver Aftenposten.

Les mere->

Publisert 19 Aug 2022

 

Flytoget får forhandle om togtrafikken på store deler av Østlandet

Flytoget skal forhandle om togkjøring på en stor del av Østlandet. De er i dag valgt som foretrukket avtalepart av Jernbanedirektoratet for togpakken kalt Østlandet 2. Det skriver NRK Nyheter..

Les mere->

Vy er bekymret for en oppsplitting av togstrekningene på Østlandet

Publisert 19 Aug 2022

 

Milliardsprekk for Bybanen i Bergen

Bybanens nye trasé til Fyllingsdalen i Bergen blir en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Samtidig trekker prosjektdirektøren seg etter ti år i jobben. Det skriver VG.

Les mere->

Publisert 17 Aug 2022

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... 164 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»