|
|
Bane NOR. Nye planer for ERTMS på Gjøvikbanen og NordlandsbanenTidligere i år utsatte Bane NOR åpningen av det nye signalsystemet på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Ny ambisjon er å ta i bruk signalsystemet på Gjøvikbanen i november 2023, og Nordlandsbanen mot slutten av 2024.
Publisert 28 Oct 2022
Referat fra ekstraord. årsmøte i FJ 12. september 2022
Publisert 24 Oct 2022
Høringsnotat og tilleggskommentarer statsbudsjettet 2023Høringsnotat og tilleggsinnspill fra For Jernbane til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.
Publisert 24 Oct 2022
For Jernbanes styre
Leder Kjell Erik Onsrud, OsloKjell Erik tok over som styreleder i april 2003. Mellom 2005 og 2016 var han også ansatt som lønnet leder. I lederoppdraget inngår også redaktørskapet for foreningens medlemsblad. Han har vært leder av samferdselsgruppa i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) 2001-2003. I 1992 og 1993 var han økonomi- og infoansvarlig i studentgruppa for homofile og lesbiske ved Universitetet i Oslo, og tilbake i 1984 sjef for Blå Nellik aksjonen ved Lillestrøm videregående skole. Han er utdannet jurist, men har ikke praktisert i yrket. Yrkeslivet spenner seg over flere bransjer som butikk, renovasjon, gartner, vaktmester og barnehage. Han har også drevet eget rengjøringsbyrå. Kjell Erik har gjennom alle år som leder lagt ned et betydelig idèelt arbeid for at det skal finnes en Pro Rail organisasjon i Norge.
KontaktinformasjonMob 976 84 811 E-post: leder(a)jernbane.no Nestleder Gunnar A Kajander, Boden Sverige Gunnar er opprinnelig fra Narvik, men bosatt i Nord-Sverige siden slutten av 90-tallet. Gjennom sitt tidligere engasjement og styreverv i vår svenske søsterorganisasjon Svenske Järnvägsfrämjandet (FSJ) var han aktiv i kontaktene mellom de to organisasjonene. Som medlem i FJ ble han valgt inn i styret og er nå inne i sin fjerde to-årsperiode som nestleder.
Han er FJs distriktskontakt i nord og den som ivaretar våre kontakter med Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen og Tromskomitéen for jernbane, hvor han er medlem i begge. Dessuten det nye jernbaneselskapet med kontor i Tromsø, Jernbane Nord AS. Han er også den som vanligvis møter i de to nordnorske jernbaneforumene på fylkesnivå, Jernbaneforum Nord (JBFN) i Nordland og Arktisk Jernbaneforum (AJF) i Troms og Finnmark, hvor FJ har observanvatørstatus. I 2017 tok han over som webredaktør. Gunnar er medlem i Besteforeldrenes Klimaksjon (BKA), hvor han inngår i Samferdselsgruppa. Han er også medlem i Norsk Jernbaneklubb (NJK).
Gunnar er pensjonist siden 2014. Han startet sitt yrkesliv i NSB, for siden å fortsette i reiselivs- og transportbransjen, og etter ytterligere merkantil utdannelse, som utreder og rådgiver i privat og fylkeskommunal virksomhet i Nord-Norge og rådgiverfirma i Sverige. Ettersom han har slektslinjer til Finland har han en periode studert og jobbet i Finland (Helsinki). Han har tidligere vært aktiv i Lions både i Norge og Sverige og er engasjert i Malmbanens Vänner i Luleå (Norrbottens fylke), som driver Norrbottens Järnvägsmuseum og en museumsbane.
KontaktinformasjonMob: 0046 70 395 11 44 E-post: gakajander(a)gmail.com Styremedlem Torbjørn Svendsen, Øvre EikerKontaktinformasjonMob: 906 49 881E-post: torbjorn.svendsen1956(a)gmail.comStyremedlem Per Kvernmark, BærumKontaktinformasjonHjem: 67 13 12 37 E-post: p-kver(a)online.no Styremedlem Noel Patrick Eriksen, RingsakerNoel ble valgt inn in styret på det ekstraordinære årsmøtet i 2022. Han er bosatt i Moelv, Ringerike, men oppvokst i Bodø. Han syn om at jernbanen burde ha en større plass i norsk samferdsel gjorde at han ble medlem i FJ. Noel er opptatt av at det må satses på kortere reisetider og flere avganger mellom de store byene for at toget skal bli et alternativ til flyet. Nord-Norgebanen må bygges og det samme gjelder nye baner i de deler av lande som ikke har direkte jernbanedekning. Som eksempel Åndalsnes-Ålesund og Gjøvik- Lillehammer. I det daglige jobber Noel i trykkeribransjen. KontaktinformasjonMob: 461 30 562 E-post: noelpatrickeriksen(a)hotmail.com Varamedlem Jens Hansen, AskerKontaktinformasjonMob: 406 92 611 E-post: tut.an.kamon(a)outlook.com Varamedlem Bjørn Bergskaug, OsloKontaktinformasjonMob: 913 89 641 E-post: bbergskaug@hotmail.com ValgkomiteAnders Lundgren, OsloKontaktinformasjonE-post: anderz780(a)gmail.com Thor W Bjørlo, ÅlesundKontaktinformasjon E-post: twb(a)norskbane.no KassererAnders Lundgren, OsloMedlemsdansvarlig og medlemsregisterVidar Sætre, Bergen
Publisert 20 Oct 2022
Mister to tog i rushtiden – får 11 minutter lengre reisevei til Oslo SFlere av togpendleren på Østfoldbanen har bitt seg merke til at togfrekvensen i rushtiden reduseres når Follobanen åpner for trafikk. Det skriver Østlandets Blad (ØB).
Publisert 14 Oct 2022
Rettelse av artikkel i nr 3-2022Dessvere har det sneket seg inn noen/en? feil i artikkelen "Arktisk jernbanekonferanse". Her finner du en rettet utgave (pdf)..
Publisert 13 Oct 2022
Nye forutsetninger for Nord-Norgebanen– Det er helt nye forutsetninger for Nord-Norgebanen nå enn tidligere, sier sjefingeniør i Jernbanedirektoratet Tor Nicolaisen. Han er involvert i en ny konsekvensutredningen av Nord-Norgebanen som nå er under arbeid. Det skriver NRK Nyheter
Publisert 10 Oct 2022
Hurtigtog til Stockholm kan gi nesten en halv million færre flyreiser.Men det kan koste mer enn det smaker. Å korte ned reisetiden på tog mellom Oslo og Stockholm vil være positivt på mange områder, viser ny mulighetsstudie. Nå anbefales videre utredning. Det skriver Aftenposten.
Publisert 09 Oct 2022
Bane Nor følger situasjonen etter sabotasje i TysklandLangdistansetrafikken i Nord-Tyskland sto stille i flere timer lørdag morgen på grunn av sabotasje mot kabler. Nå følger Bane Nor situasjonen etter opplysningene om sabotasje, det skriver de i en pressemelding. Det melder NRK Nyheter.
Publisert 08 Oct 2022
FJ Pressemelding jernbanebudsjettetSvakere jernbanebudsjett 2023 Les hele pressemelding her (pdf)->
Publisert 06 Oct 2022
Slik er satsingene på samferdsel: Dropper store prosjekterFlere store prosjekter over hele landet blir stanset eller satt på vent. E16 mellom Bergen og Voss er blant flere prosjekter som stoppes.
Publisert 06 Oct 2022
Togtrøbbelet på Oslo SMener det må stilles tøffere krav til togselskapene Etter flere dager med togkaos på Østlandet, forlanger NAF strengere krav til punktlighet og at de reisende automatisk får penger tilbake når togene ikke går når de skal. Det skriver Dagsavisen i en artikkle den 19.sep.
Publisert 05 Oct 2022
Østfoldbanen: Lover bedre hverdag for togreisende om tre årRetting av feil vil bli enklere og raskere når Bane NOR får et nytt signalsystem i 2025. Selskapet håper også på at trykket på Østfoldbanen gjennom Oppegård vil lette noe etter at Follobanen åpner for trafikk søndag 11. desember. Det askriver Oavis.
Publisert 23 Sep 2022
Lyntog er bra for klima, miljø og næringNorge har midlene til å bygge banene. Har vi politikerne? Tog er det klart mest energieffektive transportmiddelet og lyntog er enda mer effektive enn andre tog, skriver artikkelforfatterne. 22/09/2022 12:48.
Publisert 22 Sep 2022
Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den?Her er statssekretærens forklaring: Støre-regjeringa har for kort frist på seg til å gjennomføre jernbanepolitikken, sier statssekretær Johan Vasara (Ap). Først må direktetildelinga skje.Det skricer Fri fagbevegelse.
Publisert 22 Sep 2022
Hundrevis av jernbanefolk forlater ApArne Drabløs er tidligere forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF). Hans familie har stemt på Ap i fire generasjoner. Nå har Drabløs fjernet den røde rosen fra jakkeslaget. Ifølge Drabløs har mange jernbanefolk forlatt Ap i misnøye med jernbanepolitikken.
Publisert 22 Sep 2022
Regjeringen tror på stans i privatiseringen av jernbanen – også etter 2023Nye EU-regler krever at Norge må benytte anbud på togtrafikken etter 2023. Men regjeringen har fått «konstruktiv tilbakemelding» fra EU om mulig unntak. Det skriver Byggindustri.
Publisert 22 Sep 2022
Oslo S: Bane Nor om togkaoset: – Vi må bare beklageGjentakende jordfeil på Oslo S har rammet togtrafikken en uke i strekk. Mandag innstilles flere avganger. Det skriver NRK Nyheter.
Publisert 18 Sep 2022
Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettetI statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen.
Publisert 14 Sep 2022
Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettetI statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen. Får støtte fra Jernbanegruppe i Besteforeldrenes Klimaakson (BKA)
Publisert 14 Sep 2022
<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... 164 Neste >> Powered by CuteNews 2.txt ![]()
![]()
|
![]() |
|
|