STARTSIDEN / NYHETER
 

FJ: Innspill til ny jernbanepolitikk

Les hele innspillet her (pdf)->

Publisert 15 Feb 2022

 

Norge med i EUs innovasjonsprogram for jernbane

En samlet norsk jernbanesektor og forskningsmiljøer har fått tilgang til Europas største forskningsprogram innen jernbane. Det skriver Jernbanedirektoratet. 

Les mere->

Publisert 14 Feb 2022

 

Framleis koronaeffekt med færre passasjerar på Bergensbanen

Sjølv om Norge gjenopnar, ventar Vy framleis færre reisande og endra reisemønster i lang tid framover. Dagens togtilbod blir vidareført fram til byrjinga av juni. 

Les mere->

Publisert 14 Feb 2022

 

Same takst på buss og tog i Trondheimsområdet frå 1.mars

Frå 1.mars blir det same takst for alle kollektivreiser i Trondheimsområdet. Det skriver Jernbanedirektoratet.  

Les mere->

Publisert 14 Feb 2022

 

Nye, rullestolvennlige tog passer ikke til plattformene

Bevegelseshemmede kommer ikke rett inn på nye tog fordi stasjonene har for lave plattformer. Det blir i hvert fall ikke rettet opp de første ti–femten årene.

Les mere->

Publisert 14 Feb 2022

 

Bergensbanen: Værfast på tog i tolv timer

Marit Bjørgaas skulle til Bergen med Vys nattog 605 for å være barnevakt. I stedet ble toget stående værfast på fjellet.

Les mere->

Publisert 12 Feb 2022

 

Vy foreslår flere og raskere tog mellom Ski og Oslo

Vy foreslår flere og raskere tog mellom Ski og Oslo når Blixtunnelen på Follobanen åpner i desember.

Les mere->

Publisert 10 Feb 2022

 

Enorme snømengder stengde Bergensbanen – slik ser det ut på fjellet

Fjellovergangar er stengde og Bergensbanen var stengd. Astrid Dalehaug Norheim la seg til å sove på nattoget og vakna opp der ho starta. Informasjon om utviklingen på Bane NOR Trafikkmeldinger. 

Les mere->

Publisert 09 Feb 2022

 

Samferdselsdepartementet: Jobbar med nasjonal togbillett

Snart kan du reise landet rundt med ein einskild togbillett. Men det vert ikkje denne ferien.

Les mere->

Publisert 09 Feb 2022

 

Kva slags Nord-Norge-bane?

Les hele artikkelen her (pdf)->

Publisert 08 Feb 2022

 

Nekter å flytte jernbanespor 500 meter – kan velte industridrøm

Bane Nor nekter å flytte jernbanespor som næringslivet mener kan føre mer gods fra veg til jernbane og være starten på et industrieventyr.

Les mere->

Publisert 08 Feb 2022

 

Bane NOR vinner europeisk pris for arbeidet med digitalisering

Bane NOR er kåret til vinner av European Railway Award 2022 for arbeidet med nytt digitalt signalsystem på jernbanen (ERTMS).

Les mere->

Publisert 08 Feb 2022

 

Samferdsletopp vil utsette motorvegar og intercity-tog

Set togsatsinga på pause og bruk heller pengane på mindre vegar og rassikring. Det er dei siste signala frå leiaren i Stortingets transportkomité. De skriver NRK. 

Les mere->

Publisert 07 Feb 2022

 

Sporvegssjefen lykkeleg utan anbod: – Vi går ikkje i beina på kvarandre

Sporveien i Oslo eiger og gjer all jobben sjølv. Sjefen meiner konkurranse ikkje er svaret på å drive kostnadseffektivt.

Les mere->

Publisert 06 Feb 2022

 

Vil droppe en av tre nye T-baner: Kan gå ut over Grorudbanen og Kolsåsbanen

Sporveien skulle kjøpe inn 29 nye T-banesett til den nye Fornebubanen. Nå vil byrådet kutte ned til 20. Dermed kan nye avganger på Grorud- og Kolsåsbanen henge i en tynn tråd.

Les mere->

Publisert 06 Feb 2022

 

Den kinesiske jernbanegiganten mistet troen på Norge

De er giganten fra Kina som så mange trodde at skulle dominere norsk jernbane. Men i fjor sommer trakk de seg fra konkurransen. Her er forklaringen.

Les mere->

Publisert 04 Feb 2022

 

Togselskapene sparer penger på høy strømpris

Men folk flest kan vente seg høye strømregninger har ikke togslskapene den samme grunn til å uroe seg.

Les mere->

Publisert 04 Feb 2022

 

Jernbane på anbud: Enorme psisforskjeller på toganbud

Før togkonkurransen på østlandet ble stoppet , sendte seks selskaper inn anbud. Forskjellen på laves og høyetse anbud var hele 70 %

Les mere->

Publisert 04 Feb 2022

 

Gjøvikbanen Kostnadene for høye - utsetter oppgraderinger

Kostnadene i forbindelse med oppgraderingen av Gjøvikbanen er for høy. Må stoppe opp for å se på helheten og kostnadene. 

Les mere->

Publisert 02 Feb 2022

 

Svenske togoperatører krever økt støtte fra staten

Vy Tåg og MTR krever økt støtte fra staten for tapte inntekter under koronapandemien. Håpet er fortsatt tilbakebetaling av togavgifter i løpet av vinteren og en mer lik fordeling.

Les mere (svensk tekst)->

Publisert 01 Feb 2022

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 ... Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»