STARTSIDEN / NYHETER
 

Er Ringeriksbanen bra for Norge?

Det spør seg  leder i FJ  Kjell Eriks Onsrud i dette innlegget.

 

Les innlegget her (pdf->

Publisert 14 Nov 2022

 

Langtur med tog tar lengre tid no enn for 22 år sidan

Å ta toget på lange strekningar i Noreg tar lengre tid no enn for 22 år sidan. Det kan skremme folk vekk, fryktar Naturvernforbundet. Det skriver NRK. 

Les mere->

Publisert 14 Nov 2022

 

Sørlandsbanen åpner onsdag kveld

Bane Nor planlegger å åpne opp trafikken på Sørlandsbanen igjen onsdag kveld. Klokken 12 i morgen vet de mer et skriver NRK Nyheter. Dom det nøyaktige tidspunktet, ifølge Bane Nor. Sørlandsbanen er fortsatt stengt i Lund i Rogaland som følge av et større steinras ved Heskestad natt til fredag

Publisert 08 Nov 2022

 

Green Cargos administrerende direktør avgår

Den svenske godstogoperatøren Green Cargos administrerende direktør, Ted Söderholm, har besluttet å forlate selskapet og transportbransjen for å ta en stilling som administrerende direktør i et selskap i en annen sektor.. Det skriver svenske Järnvägsnyheter.

Les mere->

Green Cargo avvikler innelands godstrafikk i Norge

Publisert 08 Nov 2022

 

SJ girer opp: Gjeninnfører hurtigtog mellom Oslo og Stockholm

Etter pandemi og flere års arbeid på skinnene, vil det svenske togselskapet SJ gi full gass. Fra midten av desember vil det gå fem tog i hver retning mellom Oslo og Stockholm. Det skriver E24. 

Les mere->

Publisert 08 Nov 2022

 

Togaksjonister protesterer på kutt: – Bergensbanen skal ikke skrinlegges

Aksjonister kjemper mot at Bergensbanen blir satt på vent. Ny rapport viser at tre ganger så mange vil velge tog hvis reisetiden kommer ned i fire timer. Det melder BT. 

Lesa mere->

Publisert 06 Nov 2022

 

Godstog truffet av steinras: – Første vi gjorde var å få føreren i sikkerhet

Det er store materielle skader etter at et godstog ble truffet av et steinras ved Heskestad i Rogaland. Sørlandsbanen kan bli stengt i flere dager.

Les mere->

Publisert 04 Nov 2022

 

NTP utredningsoppdrag 2025-2036

Les FJs innspill Transportetatenes koordineringsgruppe om utredningsoppdraget

Les hele utredingsoppdraget her

Publisert 01 Nov 2022

 

Togselskapet Green Cargo avvikler innenriks godstrafikk i Norge

Det statlige svenske togselskapet Green Cargo avvikler den norske delen av bedriften. Rundt 120 ansatte mister jobben.

Les mere->

Publisert 31 Oct 2022

 

Bane NOR. Nye planer for ERTMS på Gjøvikbanen og Nordlandsbanen

Tidligere i år utsatte Bane NOR åpningen av det nye signalsystemet på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Ny ambisjon er å ta i bruk signalsystemet på Gjøvikbanen i november 2023, og Nordlandsbanen mot slutten av 2024.

Les mere->

Publisert 28 Oct 2022

 

Referat fra ekstraord. årsmøte i FJ 12. september 2022

Les referatet her (pdf)->

 

Publisert 24 Oct 2022

 

Høringsnotat og tilleggskommentarer statsbudsjettet 2023

Høringsnotat og tilleggsinnspill fra For Jernbane til Stortingets Transport- og  kommunikasjonskomité.

Publisert 24 Oct 2022

 

For Jernbanes styre

 

Leder Kjell Erik Onsrud, Oslo

Kjell Erik tok over som styreleder i april 2003. Mellom 2005 og 2016 var han også ansatt som lønnet leder. I lederoppdraget inngår også redaktørskapet for foreningens medlemsblad. Han har vært leder av samferdselsgruppa i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) 2001-2003. I 1992 og 1993 var han økonomi- og infoansvarlig i studentgruppa for homofile og lesbiske ved Universitetet i Oslo, og tilbake i 1984 sjef for Blå Nellik aksjonen ved Lillestrøm videregående skole. Han er utdannet jurist, men har ikke praktisert i yrket. Yrkeslivet spenner seg over flere bransjer som butikk, renovasjon, gartner, vaktmester og barnehage. Han har også drevet eget rengjøringsbyrå. Kjell Erik har gjennom alle år som leder lagt ned et betydelig idèelt arbeid for at det skal finnes en Pro Rail organisasjon i Norge.

 

Kontaktinformasjon

Mob 976 84 811

E-post: leder(a)jernbane.no


Nestleder Gunnar A Kajander, Boden Sverige

Gunnar er opprinnelig fra Narvik, men bosatt i Nord-Sverige siden slutten av 90-tallet. Gjennom sitt tidligere engasjement og styreverv i vår svenske søsterorganisasjon Svenske Järnvägsfrämjandet (FSJ) var han aktiv i kontaktene mellom de to organisasjonene. Som medlem i FJ ble han valgt inn i styret og er nå inne i sin fjerde to-årsperiode som nestleder.
 
Han er FJs distriktskontakt i nord og den som ivaretar våre kontakter med Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen og Tromskomitéen for jernbane, hvor han er medlem i begge. Dessuten det nye jernbaneselskapet med kontor i Tromsø, Jernbane Nord AS. Han er også den som vanligvis møter i de to nordnorske jernbaneforumene på fylkesnivå, Jernbaneforum Nord  (JBFN) i Nordland og Arktisk Jernbaneforum (AJF) i Troms og Finnmark, hvor FJ har observanvatørstatus. I 2017 tok han over som webredaktør. Gunnar er medlem i Besteforeldrenes Klimaksjon (BKA), hvor han inngår i Samferdselsgruppa. Han er også medlem i Norsk Jernbaneklubb (NJK). 
 
Gunnar er pensjonist siden 2014. Han startet sitt yrkesliv i NSB, for siden å fortsette i reiselivs- og transportbransjen, og etter ytterligere merkantil utdannelse, som utreder og rådgiver i privat og fylkeskommunal virksomhet i Nord-Norge og rådgiverfirma i Sverige. Ettersom han har slektslinjer til Finland har han en periode studert og jobbet i Finland (Helsinki). Han har tidligere vært aktiv i Lions både i Norge og Sverige og er engasjert i Malmbanens Vänner i Luleå (Norrbottens fylke), som driver Norrbottens Järnvägsmuseum og en museumsbane.

Kontaktinformasjon

Mob: 0046 70 395 11 44

E-post: gakajander(a)gmail.com


Styremedlem Torbjørn Svendsen, Øvre Eiker

Kontaktinformasjon

Mob: 906 49 881

E-post: torbjorn.svendsen1956(a)gmail.com


Styremedlem Per Kvernmark, Bærum

Kontaktinformasjon

Hjem: 67 13 12 37

E-post: p-kver(a)online.no


Styremedlem Noel Patrick Eriksen, Ringsaker

Noel ble valgt inn in styret på det ekstraordinære årsmøtet i 2022. Han er bosatt i Moelv,    Ringerike, men oppvokst i Bodø. Han syn om at jernbanen burde ha en større plass i norsk samferdsel  gjorde at han ble medlem i FJ.

Noel er opptatt av at det må satses på kortere reisetider og   flere avganger mellom de store byene for at toget skal bli et alternativ til flyet. Nord-Norgebanen må bygges og det samme gjelder nye baner i de deler av lande   som ikke har direkte jernbanedekning. Som eksempel Åndalsnes-Ålesund og Gjøvik-   Lillehammer. I det daglige jobber Noel i trykkeribransjen.

Kontaktinformasjon

Mob: 461 30 562                             

E-post: noelpatrickeriksen(a)hotmail.com


Varamedlem Jens Hansen, Asker

Kontaktinformasjon

Mob: 406 92 611                             

E-post: tut.an.kamon(a)outlook.com


Varamedlem Bjørn Bergskaug, Oslo

Kontaktinformasjon

Mob: 913 89 641   

E-post: bbergskaug@hotmail.com


Valgkomite

Anders Lundgren, Oslo

Kontaktinformasjon

 E-post: anderz780(a)gmail.com

Thor W Bjørlo, Ålesund

Kontaktinformasjon

 E-post: twb(a)norskbane.no


Kasserer

Anders Lundgren, Oslo


Medlemsdansvarlig og medlemsregister

Vidar Sætre, Bergen


 

Publisert 20 Oct 2022

 

Mister to tog i rushtiden – får 11 minutter lengre reisevei til Oslo S

Flere av togpendleren på Østfoldbanen har bitt seg merke til at togfrekvensen i rushtiden reduseres når Follobanen åpner for trafikk. Det skriver Østlandets Blad (ØB). 

Les mere->

Publisert 14 Oct 2022

 

Rettelse av artikkel i nr 3-2022

Dessvere har det sneket seg inn noen/en? feil i artikkelen "Arktisk jernbanekonferanse". Her finner du en rettet utgave (pdf)..

 

Publisert 13 Oct 2022

 

Nye forutsetninger for Nord-Norgebanen

– Det er helt nye forutsetninger for Nord-Norgebanen nå enn tidligere, sier sjefingeniør i Jernbanedirektoratet Tor Nicolaisen. Han er involvert i en ny konsekvensutredningen av Nord-Norgebanen som nå er under arbeid. Det skriver NRK Nyheter

Les mere-

Publisert 10 Oct 2022

 

Hurtigtog til Stockholm kan gi nesten en halv million færre flyreiser.

Men det kan koste mer enn det smaker.

Å korte ned reisetiden på tog mellom Oslo og Stockholm vil være positivt på mange områder, viser ny mulighetsstudie. Nå anbefales videre utredning. Det skriver Aftenposten.

Les mere->.

Publisert 09 Oct 2022

 

Bane Nor følger situasjonen etter sabotasje i Tyskland

Langdistansetrafikken i Nord-Tyskland sto stille i flere timer lørdag morgen på grunn av sabotasje mot kabler. Nå følger Bane Nor situasjonen etter opplysningene om sabotasje, det skriver de i en pressemelding. Det melder NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 08 Oct 2022

 

FJ Pressemelding jernbanebudsjettet

Svakere jernbanebudsjett 2023

Les hele pressemelding her (pdf)->

Publisert 06 Oct 2022

 

Slik er satsingene på samferdsel: Dropper store prosjekter

Flere store prosjekter over hele landet blir stanset eller satt på vent. E16 mellom Bergen og Voss er blant flere prosjekter som stoppes.

Les mere->

Publisert 06 Oct 2022

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 31 ... 33 ... 35 ... 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 ... Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»