STARTSIDEN / NYHETER
 

Rettelse av artikkel i nr 3-2022

Dessvere har det sneket seg inn noen/en? feil i artikkelen "Arktisk jernbanekonferanse". Her finner du en rettet utgave (pdf)..

 

Publisert 13 Oct 2022

 

Nye forutsetninger for Nord-Norgebanen

– Det er helt nye forutsetninger for Nord-Norgebanen nå enn tidligere, sier sjefingeniør i Jernbanedirektoratet Tor Nicolaisen. Han er involvert i en ny konsekvensutredningen av Nord-Norgebanen som nå er under arbeid. Det skriver NRK Nyheter

Les mere-

Publisert 10 Oct 2022

 

Hurtigtog til Stockholm kan gi nesten en halv million færre flyreiser.

Men det kan koste mer enn det smaker.

Å korte ned reisetiden på tog mellom Oslo og Stockholm vil være positivt på mange områder, viser ny mulighetsstudie. Nå anbefales videre utredning. Det skriver Aftenposten.

Les mere->.

Publisert 09 Oct 2022

 

Bane Nor følger situasjonen etter sabotasje i Tyskland

Langdistansetrafikken i Nord-Tyskland sto stille i flere timer lørdag morgen på grunn av sabotasje mot kabler. Nå følger Bane Nor situasjonen etter opplysningene om sabotasje, det skriver de i en pressemelding. Det melder NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 08 Oct 2022

 

FJ Pressemelding jernbanebudsjettet

Svakere jernbanebudsjett 2023

Les hele pressemelding her (pdf)->

Publisert 06 Oct 2022

 

Slik er satsingene på samferdsel: Dropper store prosjekter

Flere store prosjekter over hele landet blir stanset eller satt på vent. E16 mellom Bergen og Voss er blant flere prosjekter som stoppes.

Les mere->

Publisert 06 Oct 2022

 

Togtrøbbelet på Oslo S

Mener det må stilles tøffere krav til togselskapene

Etter flere dager med togkaos på Østlandet, forlanger NAF strengere krav til punktlighet og at de reisende automatisk får penger tilbake når togene ikke går når de skal. Det skriver Dagsavisen i en artikkle den 19.sep. 

Les mere->

Publisert 05 Oct 2022

 

Østfoldbanen: Lover bedre hverdag for togreisende om tre år

Retting av feil vil bli enklere og raskere når Bane NOR får et nytt signalsystem i 2025. Selskapet håper også på at trykket på Østfoldbanen gjennom Oppegård vil lette noe etter at Follobanen åpner for trafikk søndag 11. desember. Det askriver Oavis.

Les mere->

Publisert 23 Sep 2022

 

Lyntog er bra for klima, miljø og næring

Norge har midlene til å bygge banene. Har vi politikerne?

Tog er det klart mest energieffektive transportmiddelet og lyntog er enda mer effektive enn andre tog, skriver artikkelforfatterne. 22/09/2022 12:48.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den?

Her er statssekretærens forklaring: Støre-regjeringa har for kort frist på seg til å gjennomføre jernbanepolitikken, sier statssekretær Johan Vasara (Ap). Først må direktetildelinga skje.Det skricer Fri fagbevegelse.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap

Arne Drabløs er tidligere forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF). Hans  familie har stemt på Ap i fire generasjoner. Nå har Drabløs fjernet den røde rosen fra jakkeslaget. Ifølge Drabløs har mange jernbanefolk forlatt Ap i misnøye med jernbanepolitikken.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Regjeringen tror på stans i privatiseringen av jernbanen – også etter 2023

Nye EU-regler krever at Norge må benytte anbud på togtrafikken etter 2023. Men regjeringen har fått «konstruktiv tilbakemelding» fra EU om mulig unntak. Det skriver Byggindustri.

Les mere->

Publisert 22 Sep 2022

 

Oslo S: Bane Nor om togkaoset: – Vi må bare beklage

Gjentakende jordfeil på Oslo S har rammet togtrafikken en uke i strekk. Mandag innstilles flere avganger. Det skriver NRK Nyheter.

Les mere->

Publisert 18 Sep 2022

 

Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettet

I statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen.

Les mere->

Publisert 14 Sep 2022

 

Ønsker lyntogsatsing i statsbudsjettet

I statsbudsjettet bør det settes av penger til å forberede grunnen for høyhastighetsbaner, mener Thor Haakon Bakke (MDG), samferdselsbyråd i Bergen og leder av Lyntogforum i Vestland. Flere er enige med ham i det. Det skriver Dagsavisen.

Les mere->

Får støtte fra Jernbanegruppe i Besteforeldrenes Klimaakson (BKA)

Publisert 14 Sep 2022

 

Debattinnlegg av statssekretær Vasara: En mer driftsstabil jernbane

Tale/innlegg | Dato: 23.09.2022

Av: Statssekretær Johan Vasara

Debattinnlegg av statssekretær Johan Vasara, publisert i Sarpsborg Arbeiderblad, 13. september 2022

Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle. Vi vil at flere reisende og flere godskunder skal velge grønne togreiser.

Les mere-> 

Publisert 13 Sep 2022

 

Starter utredning av sammenslåing av Vy og Flytoget

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) bekrefter at han tar initiativ til en utredning for å slå sammen Vy og Flytoget.

Les mere->

Publisert 09 Sep 2022

 

Vy angriper tograpport: «Antas», «antar», «antatte fordel», «antas»

Vy-sjef Gro Bakstad anklager Jernbanedirektoratet for faglig svakt arbeid i forbindelse med dragkampen om togstrekningene på Østlandet. Det skriver VG. 

Leds mere->

Publisert 08 Sep 2022

 

Skriftlig spørsmål tll samferdselsministeren

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): SV fikk gjennomslag i budsjettet for at det skal lages en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen som skal inngå i grunnlaget for neste nasjonale transportplan (NTP).

Les mere->

Publisert 06 Sep 2022

 

Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): SV fikk gjennomslag i budsjettet for at det skal lages en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen som skal inngå i grunnlaget for neste nasjonale transportplan (NTP). Før sommeren ble det klart at NTP framskyndes med et år.

Hvilke konsekvenser vil det få for Nord-Norgebanen, vil den ennå være klar i tide og vil man fortsatt få en god nok utredning til å kunne fatte byggevedtak?

Les hele saken medd begrunnelse 

Publisert 06 Sep 2022

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 31 ... 33 ... 35 ... 37 ... 39 ... 41 ... 43 ... 45 ... 47 ... 49 ... 51 ... 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 ... 163 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»