STARTSIDEN / NYHETER
 

Ny rapport om privatiseringen av jernbanen

Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant Det blir ikke billigere - og det blir vanskeligere å plassere ansvaret. Det slår DeFacto fast i en rapport om konkurranseutsettelse av drift og vedlikehold på jernbanen.

Les mere->

Publisert 07 May 2021

 

Hareide: Ringeriksbanen er vinner i revidert nasjonalbudsjett

For første gang får veisjefen klarsignal til å bygge jernbane. Bare en ny regjering kan nå hindre Nye Veier i å bygge Ringeriksbanen.

Les mere->

Publisert 07 May 2021

 

Ofotbanen: Narvik havn - Vassijaure stengt

Ofotbanen er stengt på svensk side pga. et tog som har sporet av. Dette berører ikke persontog. Forventet åpnet søndag 09.05 kl. 16:00. Det melder Bane NOR. Faksimile av artikkel i Norrbottens Kuriren (sensk tekst). 

Siste: Ifølge Norrbottens Kuriren vil grensetrafikken på Malmbanen og Ofotbanen starte opp igjen lørdag kveld etter avsporingen ved Vassiajaure på svensk side.   

Les mere-> 

Publisert 05 May 2021

 

Spørretimespørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Representanten om vil statsråden vurdere å bruke bompenger fra store, trafikkerte veier til å finansiere jernbaneutbygginger på samme strekning der det er stort behov?

Les hele spørsmålet her->

Publisert 05 May 2021

 

Tvangsflyttes om ett år: - Altfor kort tid

Trehusbebyggelsen på «Hylla» i Oslo må vike for nye togspor. Beboerne har ett år på å komme seg ut, og finne seg nye hjem.

Les mere->

Publisert 04 May 2021

 

Spørsmål fra Stortinget om NTP 2022-2033

Les spørsmål og svar her->

Publisert 04 May 2021

 

Spørsmål fra Stortinget om Nasjonal transportplan 2022–2033

I forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022–2033 stiller Transport- og kommunikasjonskomiteen en rekke spørsmål. Her finner du spørsmål med tilhørende svar fra samferdselsministeren. Oversikten oppdateres fortløpende.

Publisert 04 May 2021

 

Er det best for miljøet å frakte varer med tog? .

Det å reise på skinner er mer miljøvennlig enn å reise på vei. En togtur slipper ut 24 gram CO2 per kilometer, mens en biltur slipper ut 63 gram.

Les mere-> 

Publisert 04 May 2021

 

Flytoget i åpen konflikt med direktoratet: – Avtalen er ulovlig

Flytoget har fått tilbud om maksimalt 11 millioner i coronastøtte i måneden, for å fylle én avgang i timen. Den samme avgangen vil imidlertid koste dem 44 millioner.

Les mere->

Publisert 03 May 2021

 

Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Representanten spør hvem som eier og drifter kongevognen etter avreguleringen av togtrafikken.

Les spørsmål og svar her->

Publisert 03 May 2021

 

Fjerner billettautomatene: Nærmeste billettutsalg er en god gåtur unna

Billettautomaten på Holstein holdeplass og de øvrige t-banestasjonene er snart historie. Har du ikke appen, så kan du kjøpe reisekort, oppfordrer Ruter.

Les mere->

Publisert 02 May 2021

 

Go-Ahead med appell til Erna Solberg: – Vi trenger hjelp. Nå.

Go-Ahead varsler Erna Solberg om at de neppe har sjans til å rekruttere alle passasjerene de lovet da de vant kampen om Sørlandsbanen.

Les mere->

Publisert 02 May 2021

 

Ny jernbanedirektør

Fylkesdirektør Knut Sletta er i statsråd fredag tilsatt som ny jernbanedirektør for et åremål på seks år. Han tiltrer stillingen 1.september 2021.

Les mere->

Publisert 30 Apr 2021

 

Ny jernbanedirektør

Fylkesdirektør Knut Sletta er i statsråd fredag tilsatt som ny jernbanedirektør for et åremål på seks år. Han tiltrer stillingen 1.september 2021.

Les mere->

Publisert 30 Apr 2021

 

Rapport om kollisjon mellom tog og vogntog på Bratsbergbanen

Havarikommisjonens rapport viser til manglende samordning mellom infrastrukturforvalter, kommunal veieier og behovet for rettledninger fra Veidirektoratet.

Les rapporten her-> 

Publisert 29 Apr 2021

 

Nord-Norgebanen på nordiske spor

Vedtaket på Stortinget om Nord-Norgebanen kan oppfattes som en erkjennelse av at hele landet skal med på tilnærmet like vilkår. Dessuten at prisen for «å tape» periferien kan komme som en regning på posten.

Les mere-> 

Publisert 28 Apr 2021

 

Rapport: Støtter anbefaling om å beholde Alnabru

En rapport støtter anbefaling om å beholde Alnabru som sentral jernbaneterminal i Oslofjordområdet.

Les mere->

Publisert 27 Apr 2021

 

Luftige og lynraske svenske togplaner

Toget skal suse avgårde på påler i 400 km/t, og ta deg fra Oslo til Gøteborg på en time. Men målet om åpning i 2028 gjør at mange får bakoversveis.

Les mere->

Publisert 27 Apr 2021

 

Hareide i samtaler med Sverige om hurtigtog Oslo-Stockholm

Norge og Sverige er enige om å se nærmere på en utredning om hurtigtog mellom Stockholm og Oslo, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Les mere->

Publisert 25 Apr 2021

 

Dobbeltspor til Øyer

Kommentar Kjell Erik Onsrud, Leder FJ

Gudbransddølen 12. mars 2021

Publisert 24 Apr 2021

 

<< Forrige ... 2 ... 4 ... 6 ... 8 ... 10 ... 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 55 ... 57 ... 59 ... 61 ... 63 ... 65 ... 67 ... 69 ... 71 ... 73 ... 75 ... 77 ... 79 ... 81 ... 83 ... 85 ... 87 ... 89 ... 91 ... 93 ... 95 ... 97 ... 99 ... 101 ... 103 ... 105 ... 107 ... 109 ... 111 ... 113 ... 115 ... 117 ... 119 ... 121 ... 123 ... 125 ... 127 ... 129 ... 131 ... 133 ... 135 ... 137 ... 139 ... 141 ... 143 ... 145 ... 147 ... 149 ... 151 ... 153 ... 155 ... 157 ... 159 ... 161 Neste >>

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»