|
Bane NOR vurderer kjempekrav mot Onrail etter togulykken i BergenBane NOR vurderer om det er grunnlag for å hevde at Onrail har opptrådt grovt uaktsomt. Det skriver BT.
Publisert 06 Jun 2024
Togsmell for regjeringen: SV svinger til høyreRegjeringspartiene går på en togsmell når et flertall med Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV og Rødt nå er enige om endringer i regjeringens vei- og togplan.
Publisert 05 Jun 2024
Legger E16 gjennom naturreservatet: – De gir rett og slett blaffen i området!Naturvernforbundet raser mot motorveiplanene på Ringerike. Samferdselsdepartementet svarer at det viktige her handler om trafikksikkerhet.
Publisert 01 Jun 2024
Innspill til NTP: Vest for OsloFJ her sendt et kompletterende innspill til TKK på Stortinget, hvor vi tar opp forhold på banenettet vest for Oslo i forkant av at kommittén skal gi sin innstilling.
Publisert 31 May 2024
Flengende kritikk av norsk jernbane fra RiksrevisjonenNår penger ikke fører til bedring, hva er da egentlig problemet?
Publisert 30 May 2024
Pressemelding: Go-Ahead Norge varsler rettslige skritt mot Mantena ASMantena har varslet at selskapet ikke vil levere vedlikeholdstjenester fra og med 1. juni 2025.
Publisert 29 May 2024
Foreslår å frakte frustrerte E18-pendlere med FlytogetEtter at kollektivfeltet på E18 ble stengt for elbiler er trafikkork og overfylte busser hverdagen. Nå foreslår SV en rekke krisetiltak.
Publisert 27 May 2024
Store skader etter avsporing på SørlandsbanenArbeidet etter avsporingen på Sørlandsbanen er godt i gang, men arbeidet er mer omfattende enn først antatt. Sporet mellom Vegårshei og Gjerstad vil være stengt den kommende uka, og foreløpig prognose for åpning av strekningen er søndag 2. juni. det melder BaneNor.
Publisert 27 May 2024
Kan få Sløseriprisen: – Follobanen ligger i annen divisjonFollobanen er prosjektet der milliardene flyr. Nå er den nominert til Nettavisens Sløseripris.
Publisert 21 May 2024
Signalfeil på jernbanen: Nytt system er forsinkaAlle som togpendlere har opplevd det fryktede ordet «signalfeil» over høyttaleren. Det gamle systemet skal byttes ut, men så langt har ikke alt gått etter planen. Det skriver Fri Fagbevegelse.
Publisert 21 May 2024
Randklev bru er opna for togtrafikkRandklev bru opna for trafikk igjen måndag 20. mai etter at ho vart øydelagd under uvêret Hans i fjor. No kan endeleg person- og godstoga køyra som normalt igjen på heile Dovrebanen.Det melder BaneNOR.
Publisert 20 May 2024
FJ kommentar: Reviderer ikke transportpolitikkenLes hele kommentaren her (pdf)->
Publisert 15 May 2024
Nytt dobbeltspor gir fleire tog mellom Arna og BergenTysdag 14. mai vart dobbeltsporet mellom Arna og Bergen offisielt opna, etter nesten ti års utbygging. Effekten er fleire lokaltog, auka kapasitet for godstrafikk og fleire tog i rute. Det skriver BaneNor.
Publisert 14 May 2024
Vår folder på markeringen på Eidsvolls plass 22.april
Publisert 07 May 2024
våre plakater på markeringa 22. april
Publisert 07 May 2024
Vedtekter For JernbaneVedtekter For Jernbane Vedtekter for For Jernbane vedtatt på årsmøtet i Oslo 17. april 1999, med endringer gjort på års-møtene 20. april 2002, 2. mai 2005, 2. mai 2006, 7. mai 2008, 20. mai 2010 og 28. mai 2011, 15. april 2015, 25. april 2018, 20. april 2019, 12. september 2022 og 24. april 2024. 1. MÅL OG OPPGAVER FOR JERNBANE (FJ) er en landsdekkende organisasjon som på fritt grunnlag arbeider for at jernbanen skal utføre en langt større andel av det totale transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa. Dette er nødvendig for å redusere skadevirkningene på helse og miljø fra transportsektoren, og for å bygge opp en mer bærekraftig økonomi. For å oppnå dette vil FJ arbeide for: - Generelt bedre rammevilkår for jernbanedriften. Hovedsakelig ved å flytte betydelige økonomiske midler fra bygging av annen parallell transportinfrastruktur til jernbane. Ved at det opprettes et Jernbanefond for å sikre langsiktige forutsigbare rammer. Ved at det føres en jernbanevennlig avgiftspolitikk. - Økte investeringer i infrastruktur både til fornyelse av eksisterende baner og i nyanlegg, samt i nødvendig rullende materiell. - En rask oppgradering av jernbanens totale tilbud for gods- og persontrafikk, blant annet gjennom bedre ruteopplegg og bedre samordning av transportsystemene. - En bedre ressursutnyttelse innafor jernbanedriften bl.a. gjennom bedre planlegging, effektiv drift og god materiell- og personellbruk. - Bevare og videreutvikle en kollektiv reisekultur. FJ ønsker å være et korrektiv til politikere, myndigheter, organisasjoner og jernbaneselskaper ved bl.a. å kommentere deres planer og utspill. Gjennom informasjon, debatt og egne saker vil FJ øke forståelsen for jernbanens fortrinn som transportmiddel. 2. MEDLEMSKAP Medlemskap er åpent for alle som er enige i organisasjonens mål. Medlemskap kan tegnes av privatpersoner, lag/ organisasjoner, bedrifter og kommuner. Kategorien "Personlig medlem uten tidsskrift” er lukket for nytegning. Organisasjonen utgir medlemsbladet “For Jernbane”. Bladet distribueres til alle medlemmer unntatt husstandsmedlemmer og personlig medlemskap uten tidsskrift. Bladet gis ut på papir og/eller elektronisk og med det antall utgaver og i det format styret måtte bestemme med hensyn til organisasjonens disponible ressurser. Det som del av den løpende virksomheten. Et husstandsmedlemskap må være knyttet til et personlig medlemskap og er åpent for enhver som har fast adresse med det personlige medlemmet. Når et personlig medlem er innkalt til årsmøte, anses også tilhørende husstandsmedlemmer som innkalt. Dersom både et husstandsmedlem og den vedkommende er husstandsmedlem sammen med, møter på årsmøtet, har husstandsmedlemmet ikke stemmerett. Husstandsmedlemmer kan ikke velges til styret, herunder vara. 3. ORGANER Årsmøtet er organisasjonens høyeste myndighet. Det holdes hvert år innen 15. juni. Ekstraordinært Årsmøte holdes når minst 1/3 av medlemmene eller styret krever det. Årsmøtet behandler og vedtar innkommende forslag, årsberetning og regnskap, og velger styre, revisor og valgkomité. Sakene avgjøres med simpelt flertall. Ved stemmelikhet går saken til ny avstemning inntil en avgjørelse er tatt. Saker som ønskes behandlet, skal være mottatt av styret seinest to uker før Årsmøtet. Alle forslag skal legges ut på hjemmesida. Årsmøtet kan likevel med 2/3-dels flertall tillate at en sak blir fremma til av-stemming. Styret består av leder, nestleder og minst to, maks fire andre styremedlemmer. Det velges inntil seks varamedlemmer. Det velges en Valgkomité som består av minst to personer. Det skal velges revisor. Dersom ingen blir valgt på Årsmøtet, kan styret oppnevne revisor. Leder velges for ett år, øvrige styremedlemmer velges for to år, varamedlemmer velges for ett år. Revisor velges for ett år, mens Valgkomitéen velges for to år. Styret har den daglige ledelsen av FOR JERNBANE og treffer nødvendige avgjørelser innafor rammene av vedtekter og årsmøtevedtak. Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av styremedlemmene er til stede. Som styremedlem regnes varamedlem når de erstatter ordinært styremedlem. Saker avgjøres med simpelt flertall, ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Styret kan ansette en daglig leder til å stå for den daglige driften. Styret fastsetter stillingsinstruks. For å ha stemmerett på årsmøtet må medlemmet ha betalt medlemskontingenten for foregående år, inneværende år eller begge årene». 4. FORANDRING AV VEDTEKTENE Vedtektene kan forandres på Årsmøtet med 2/3 flertall. 5. OPPLØSNING Oppløsning av foreningen kan besluttes med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter. Foreningens eiendeler, midler og rettigheter tilfaller den eller dem som Årsmøtet utpeker.
Publisert 05 May 2024
Fotballklubben Eik Tønsberg velger å reise kollektivt med tog til sine bortekamperSom en del av klimamålene, skal EIK benytte seg av tog i forbindelse med flere bortekamper i 2024. Nå har de inngått en avtale med Go Ahead. I første omgang gjelder det bortekamper på Østlandet. Det skriver Dalane Tidende.
Publisert 29 Apr 2024
Ringeriksbanen: Investerte milliarder – så ble banen skrinlagt: – Vi er rasendeRingeriks-kommunene investerte milliarder for ny bane. Men så priorierte regjeringen en togstrekning i Østfold i stedet. Nå er det opprør. Det skriver Nettavisa om de sterke reaksjonene i Ringeriks-kommnunene.
Publisert 29 Apr 2024
Pendlar på Vestfoldbanen: – Ofte sit 140 studentar og ventar på megPendlarar er luta leier alle forseinkingane på Vestfoldbanen. Steinar Vikholt pendlar sørover på Vestfoldbanen. Han vurderer nå bilen framfor å køyre kollektivt.
Publisert 26 Apr 2024
– Vi må se Nord-Norgebanen i et langsiktig perspektiv– Hva vil skje i Nord-Norge hvis vi ikke bygger Nord-Norgebanen? Det spør Vidar Eng, leder i Tromskomitéen for jernbane i dette intte intervjuet i Dagsavisa.
Publisert 21 Apr 2024
<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... 164 Neste >> Powered by CuteNews
|
|
|