|
|
Nytt dobbeltspor gir fleire tog mellom Arna og BergenTysdag 14. mai vart dobbeltsporet mellom Arna og Bergen offisielt opna, etter nesten ti års utbygging. Effekten er fleire lokaltog, auka kapasitet for godstrafikk og fleire tog i rute. Det skriver BaneNor.
Publisert 14 May 2024
Vår folder på markeringen på Eidsvolls plass 22.april
Publisert 07 May 2024
våre plakater på markeringa 22. april
Publisert 07 May 2024
Vedtekter For JernbaneVedtekter For Jernbane Vedtekter for For Jernbane vedtatt på årsmøtet i Oslo 17. april 1999, med endringer gjort på års-møtene 20. april 2002, 2. mai 2005, 2. mai 2006, 7. mai 2008, 20. mai 2010 og 28. mai 2011, 15. april 2015, 25. april 2018, 20. april 2019, 12. september 2022 og 24. april 2024. 1. MÅL OG OPPGAVER FOR JERNBANE (FJ) er en landsdekkende organisasjon som på fritt grunnlag arbeider for at jernbanen skal utføre en langt større andel av det totale transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa. Dette er nødvendig for å redusere skadevirkningene på helse og miljø fra transportsektoren, og for å bygge opp en mer bærekraftig økonomi. For å oppnå dette vil FJ arbeide for: - Generelt bedre rammevilkår for jernbanedriften. Hovedsakelig ved å flytte betydelige økonomiske midler fra bygging av annen parallell transportinfrastruktur til jernbane. Ved at det opprettes et Jernbanefond for å sikre langsiktige forutsigbare rammer. Ved at det føres en jernbanevennlig avgiftspolitikk. - Økte investeringer i infrastruktur både til fornyelse av eksisterende baner og i nyanlegg, samt i nødvendig rullende materiell. - En rask oppgradering av jernbanens totale tilbud for gods- og persontrafikk, blant annet gjennom bedre ruteopplegg og bedre samordning av transportsystemene. - En bedre ressursutnyttelse innafor jernbanedriften bl.a. gjennom bedre planlegging, effektiv drift og god materiell- og personellbruk. - Bevare og videreutvikle en kollektiv reisekultur. FJ ønsker å være et korrektiv til politikere, myndigheter, organisasjoner og jernbaneselskaper ved bl.a. å kommentere deres planer og utspill. Gjennom informasjon, debatt og egne saker vil FJ øke forståelsen for jernbanens fortrinn som transportmiddel. 2. MEDLEMSKAP Medlemskap er åpent for alle som er enige i organisasjonens mål. Medlemskap kan tegnes av privatpersoner, lag/ organisasjoner, bedrifter og kommuner. Kategorien "Personlig medlem uten tidsskrift” er lukket for nytegning. Organisasjonen utgir medlemsbladet “For Jernbane”. Bladet distribueres til alle medlemmer unntatt husstandsmedlemmer og personlig medlemskap uten tidsskrift. Bladet gis ut på papir og/eller elektronisk og med det antall utgaver og i det format styret måtte bestemme med hensyn til organisasjonens disponible ressurser. Det som del av den løpende virksomheten. Et husstandsmedlemskap må være knyttet til et personlig medlemskap og er åpent for enhver som har fast adresse med det personlige medlemmet. Når et personlig medlem er innkalt til årsmøte, anses også tilhørende husstandsmedlemmer som innkalt. Dersom både et husstandsmedlem og den vedkommende er husstandsmedlem sammen med, møter på årsmøtet, har husstandsmedlemmet ikke stemmerett. Husstandsmedlemmer kan ikke velges til styret, herunder vara. 3. ORGANER Årsmøtet er organisasjonens høyeste myndighet. Det holdes hvert år innen 15. juni. Ekstraordinært Årsmøte holdes når minst 1/3 av medlemmene eller styret krever det. Årsmøtet behandler og vedtar innkommende forslag, årsberetning og regnskap, og velger styre, revisor og valgkomité. Sakene avgjøres med simpelt flertall. Ved stemmelikhet går saken til ny avstemning inntil en avgjørelse er tatt. Saker som ønskes behandlet, skal være mottatt av styret seinest to uker før Årsmøtet. Alle forslag skal legges ut på hjemmesida. Årsmøtet kan likevel med 2/3-dels flertall tillate at en sak blir fremma til av-stemming. Styret består av leder, nestleder og minst to, maks fire andre styremedlemmer. Det velges inntil seks varamedlemmer. Det velges en Valgkomité som består av minst to personer. Det skal velges revisor. Dersom ingen blir valgt på Årsmøtet, kan styret oppnevne revisor. Leder velges for ett år, øvrige styremedlemmer velges for to år, varamedlemmer velges for ett år. Revisor velges for ett år, mens Valgkomitéen velges for to år. Styret har den daglige ledelsen av FOR JERNBANE og treffer nødvendige avgjørelser innafor rammene av vedtekter og årsmøtevedtak. Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av styremedlemmene er til stede. Som styremedlem regnes varamedlem når de erstatter ordinært styremedlem. Saker avgjøres med simpelt flertall, ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Styret kan ansette en daglig leder til å stå for den daglige driften. Styret fastsetter stillingsinstruks. For å ha stemmerett på årsmøtet må medlemmet ha betalt medlemskontingenten for foregående år, inneværende år eller begge årene». 4. FORANDRING AV VEDTEKTENE Vedtektene kan forandres på Årsmøtet med 2/3 flertall. 5. OPPLØSNING Oppløsning av foreningen kan besluttes med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter. Foreningens eiendeler, midler og rettigheter tilfaller den eller dem som Årsmøtet utpeker.
Publisert 05 May 2024
Fotballklubben Eik Tønsberg velger å reise kollektivt med tog til sine bortekamperSom en del av klimamålene, skal EIK benytte seg av tog i forbindelse med flere bortekamper i 2024. Nå har de inngått en avtale med Go Ahead. I første omgang gjelder det bortekamper på Østlandet. Det skriver Dalane Tidende.
Publisert 29 Apr 2024
Ringeriksbanen: Investerte milliarder – så ble banen skrinlagt: – Vi er rasendeRingeriks-kommunene investerte milliarder for ny bane. Men så priorierte regjeringen en togstrekning i Østfold i stedet. Nå er det opprør. Det skriver Nettavisa om de sterke reaksjonene i Ringeriks-kommnunene.
Publisert 29 Apr 2024
Pendlar på Vestfoldbanen: – Ofte sit 140 studentar og ventar på megPendlarar er luta leier alle forseinkingane på Vestfoldbanen. Steinar Vikholt pendlar sørover på Vestfoldbanen. Han vurderer nå bilen framfor å køyre kollektivt.
Publisert 26 Apr 2024
– Vi må se Nord-Norgebanen i et langsiktig perspektiv– Hva vil skje i Nord-Norge hvis vi ikke bygger Nord-Norgebanen? Det spør Vidar Eng, leder i Tromskomitéen for jernbane i dette intte intervjuet i Dagsavisa.
Publisert 21 Apr 2024
Stappfulle tog – pendlarar meiner at Vy må skjerpe segFolk står som sild i tønne på toga i rushtrafikken. Vy forklarar det med eit enormt etterslep i vedlikehaldet på toga.
Publisert 18 Apr 2024
Tog-protestene fikk gjennomslag - nå ber Go-Ahead om å få gjeninnført stopp på NordagutuI sin søknad for rutetider i 2025, ber togselskapet Bane NOR om gjennomslag for flere endringer. Flere av dem berører Telemark. Det skriver avisa Telen.
Publisert 17 Apr 2024
Besteforeldre demonstrerer for Nord-Norgebanen: – Vi gjør det for våre barnebarnMandag 22. april vil en mengde seniorer stille seg opp foran Stortinget i en markering for at Nord-Norgebanen skal realiseres. Det skriver iTromsø.
Publisert 17 Apr 2024
Norient Express kan starte turisttogStatens jernbanetilsyn (SJT) har gitt klarsignal for tjenesten. Den er et tilbud for turister mellom Bergen og Trondheim.
Publisert 16 Apr 2024
Markering NNB
Publisert 13 Apr 2024
Mener superbillige togbilletter ikke hjelper for å stoppe bilvekstenStaten gir tilskudd på flere milliarder kroner til billigere billetter i kollektivtrafikken i byene de neste årene. Det hjelper lite for å nå målet om mindre biltrafikk, sier forsker.Det skriver NRK Nyheter.
Publisert 12 Apr 2024
FJs kommentar til NTP 2025-2036FJ har sendt sine kommentar til NTP 2025-2036 (Stortingsmelding 14 2023) Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
Publisert 08 Apr 2024
Trøndelag. Her betaler de mindre enn en tredjedel for togbilletten enn reisende litt lenger nordLangt flere enn før reiser med toget fra Trondheim. Nå reageres det på skyhøye priser utenfor byvekstområdet.
Publisert 03 Apr 2024
Krever svar om plattformsproblemene på Årnes stasjon.Rammer de som er mest sårbare. Ordfører Tove Nyhus (Frp) og varaordfører Harald Johansen (Høyre) har skrevet brev om problemene på Årnes stasjon til Bane Nor.
Publisert 02 Apr 2024
Vil pause persontogene på Malmbanen og OfotbanenFor å klare utskipningen av malmlagrene som bygd opp seg etter de mange avsporingene på banestrekningen mellom Kiruna og Narvik, vil gruveselskapene LKAB og Kaunis Iron pause persontrafikken på strekningen. Hva svenske Trafikverket mener som saken gjenstår å se. Det melder Dagens Nyheter. Les også: Vil bygge dobbeltspor på Malmbanen (pdf)->
Publisert 28 Mar 2024
Togulykka i Arna. Vet fortsatt ikke når Bergensbanen kan åpne igjenDet er fremdeles usikkert når Bergensbanen kan åpne igjen. Strekningen mellom Bergen og Vaksdal har vært stengt i nærmere fem dager etter at et godstog med 25 vogner sporet av ved Arna stasjon fredag.
Publisert 27 Mar 2024
Bane Nor ber Onrail betale for opprydning etter togulykken i ArnaBane Nor har sendt en faktura til Onrail for opprydningen etter togulykken i Bergen i forrige uke. Det skriver NRK Nyheter.
Publisert 27 Mar 2024
<< Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 14 ... 16 ... 18 ... 20 ... 22 ... 24 ... 26 ... 28 ... 30 ... 32 ... 34 ... 36 ... 38 ... 40 ... 42 ... 44 ... 46 ... 48 ... 50 ... 52 ... 54 ... 56 ... 58 ... 60 ... 62 ... 64 ... 66 ... 68 ... 70 ... 72 ... 74 ... 76 ... 78 ... 80 ... 82 ... 84 ... 86 ... 88 ... 90 ... 92 ... 94 ... 96 ... 98 ... 100 ... 102 ... 104 ... 106 ... 108 ... 110 ... 112 ... 114 ... 116 ... 118 ... 120 ... 122 ... 124 ... 126 ... 128 ... 130 ... 132 ... 134 ... 136 ... 138 ... 140 ... 142 ... 144 ... 146 ... 148 ... 150 ... 152 ... 154 ... 156 ... 158 ... 160 ... 162 ... Neste >> Powered by CuteNews
![]()
![]()
|
![]() |
|
|