|
|
BKA kommentar til NTP 2022-2033Besteforeldrenes Klimaaksjon (BKA) har i et brev til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité understreket behovet for en langt sterkere satsing på jernbanen.
Publisert 08 Apr 2021
Finske VR Fleet Care skal bygge om norske togvogner for liggestolerKontrakten med Vy Tog AS omfatter 8 vogner, som etter ombygging får littera BDcmz 874.1
Publisert 08 Apr 2021
Lokallag i MDG vil ta ut Nord-Norgebanen fra partiprogrammetKommentar: Gunnar A Kajander, nestleder FJ Det skulle overraske flere enn undertegnede om landsmøtet i MDG skulle votere for et partiprogram hvor Nord-Norgebanen er tatt ut. Det skulle i så fall bli et merkbart frafall for partiet i nord ved valget i høst. Å forsøke vinne det tilbake om fire år blir heller ingen lett øvelse, så sterkt som banesaken har rotet seg i nord.
Publisert 24 Mar 2021
Nå skal jernbanen løftes oppJernbane er framtiden, mener EU. Også i Norge satses det rekordmye på jernbane, påpeker samferdselsministeren. Men ikke alle er enige i at det er nok.Også Kjell Erik Onsrud, leder av organisasjonen For Jernbane, gleder seg over at vi er inne i det europeiske jernbaneåret, men langt fra alt går på skinner i Norge, påpeker han. Les mere->
Publisert 23 Mar 2021
BKA Jernbanehefte
Jernbanegruppa i BKA (Besteforeldrenes klimaaksjon) har tatt fram et digitalt hefte i form av en arikkellsamling: "Samferdsel for framtida"For å komme til intro klikk på bildet (pdf)
Publisert 20 Mar 2021
Kommentar NTP: Regjeringa trapper ned på jernbaneKommentar: Kjell Erik Onsrud, leder FJ Regjeringa foreslår noe større økonomiske rammer for både for veg og jernbane i den nye nasjonale transportplanen 2022-2033, sett i forhold til den som gjelder nå (2018-2029). Økninga må også sees i forhold til at byggekostnadsindeksen har økt fra 2004 til 2020 med ca. 76 %.
Publisert 19 Mar 2021
NTP 2022-2033 lagt framRegjeringens presentasjon og lenk til hele NTP-en her->
Publisert 19 Mar 2021
Ringeriksbanen: Skrinlegg prestisjeprosjektetOffentlige utredninger og fakta viser at FRE16 har alvorlige negative effekter for samfunnsøkonomi, miljø og helheten i jernbanesystemet, Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud. Relatert artikel: La hordalendingane leva – gravlegg Ringeriksbana | Kim Aastangen
Publisert 18 Mar 2021
Tog for buss - eller tog for fly?For et nasjonalt samband er Oslo–Hønefoss, og pressproblemer i en overbefolket Oslo-region, en kraftig innsnevring av geografi, perspektiv og handlingsrom, skriver Kjell Erik Onsrud og Per Kvernmark, leder og styremedlem i FJ. Først publisert 28-02-2021.
Publisert 18 Mar 2021
Jernbanepolitikk 20212021 er utpekt som jernbanens år i EU. Gjennom året vil EU sette søkelyset på jernbanen som en bærekraftig, smart og sikker transportmåte. Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud i et innlegg i Klassekampen 9. mars 2021.
Publisert 09 Mar 2021
<< Forrige ... 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 25 ... 27 Neste >> Powered by CuteNews 2.txt ![]()
![]()
|
![]() |
|
|