STARTSIDEN / OM FOR JERNBANE / VÅRE FORSLAG OG KOMMENTARER
 

Dobbeltspor Fredrikstad

Kommentarer lekkasjer fra NTP

Om ikke det norske politiske flertallet prioriterer å gi Østfoldbanen et løft til 2029, så får Norge liten glede og nytte av de store jernbaneinvesteringene våre naboer i sør gjør. Det uttaler leder i FJ Kjell Erik Onsrud.

Les mere (pdf)->

Publisert 21 Mar 2024

 

For Jernbane støtter dobbeltspor til Fredrikstad – og en rask Europa-korridor

Regjeringa Støre har lekka fra forslaget til ny transportplan (NTP 2025-2036) at de vil bygge dobbeltspor til Fredrikstad. For Jernbane støtter dette forutsatt at regjeringa på det nåværende tidspunkt har tilstrekkelig oversikt over grunnforholda. 

Les hele innspillet fra FJ her (pdf)->

Publisert 19 Mar 2024

 

Flere avsporinger på Malmbanen og Ofotbanen

De totale kostnadene for avsporingene kommer opp i milliarder. For LKAB blir inntektstapet rundt 100 mill. sek per døgn. Togstoppet på 65 dager etter den første avsporingen er da oppe i 6,5 mrd. sek.  Det skriver FJs nestleder Gunnar A. Kajander.

Les hele innlegget her (pdf)->

Dagens Nyheter: Tågstoppen orsakar ökade utsläpp och miljardförluster (pdf, sv. tekst)->

Publisert 14 Mar 2024

 

Nattog Oslo-København

Åpent brev til samferdselsministrene i Norge, Sverige og Danmark. 

Les brevet her (pdf, dansk tekst)->

Publisert 03 Jan 2024

 

Statsbudsjettet 2024, FJs forslag til omprioriteringer

Hurdalsplattformen lover en offensiv jernbanepolitikk. Jernbane, spesielt høyfartsbaner, er dessuten en del av EUs grønne omstilling. Som et bidrag foreslår FJ derfor noen omprioriteringer:

Les hele vårt forslag til omprioriteringer (pdf)->

Publisert 21 Oct 2023

 

FJ høringssvar til Nittedal kommune angående Gjølvikbanens utbygging

FJ har avgitt høringssvar til Nittedal kommune om kommuneplanens arealdel  koblet til Gjøvikbanens behov for utbygging som ledde i utviklingen og potensialet for banen.

Les høringssvaret her (pdf)->

Publisert 07 Mar 2023

 

Nye veier må planlegges for jernbane

Miljødirektoratet satt i fjor høst foten ned for bygging av ny firefelts E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat ved Lillehammer. Direktoratet uttalte at gjeldende verneforskrift ikke tillater det.

Les hele innlegget her->

Publisert 09 Feb 2023

 

Frå Oslo til Bergen på fire timar

Innlegg av FJs leder Kjell Erik Onsrud i Klassekampoen 30. desember 2023.

Publisert 01 Feb 2023

 

Er Ringeriksbanen bra for Norge?

Det spør seg  leder i FJ  Kjell Eriks Onsrud i dette innlegget.

 

Les innlegget her (pdf->

Publisert 14 Nov 2022

 

Politisk streik mot oppsplittingen av jernbanen

FJ støttet og deltok på Norsk Jernbaneforbunds (NJF) politiske streik i Oslo den 14. juni mot oppsplittingen av jernbanen.

Les også FJs kommentarer til reformen i 2015 (pdf).

Fra markeringen på Jernbanetorget i Oslo den 14 juni 2022. Foto FJ. 

Publisert 15 Jun 2022

 

FJ brev til SD om Vestlandsbanen og E134

FJ har sendt brev til Samferdselsdepartementet (SD) med kopier til berørte myndigheter og politiske minstanser om felles utredning av Vestlandsbanen og E134, hvor det også tas opp samordning med E134 Hordalandsdiagonalen og fellesprosjektet Arna-Stanghelle.

Les hele brevet her (pdf)->

Publisert 15 Jun 2022

 

FJ presseinfo og åpent brev til politikerne om Ringeriksbanen/E16

Les hele brevet her (pdf)->

Publisert 08 Jun 2022

 

FJ. Høringsuttalelse om Ålgårdbanen

I samarbeid med Ålgårsbanens Venner og Naturvernforbundet i Rogaland har FJ sendt høringsuttalelse til Jernbanedirektoratetet og andre berørte instanser.

Les uttalelsen her>

Publisert 28 May 2022

 

FJ: Innspill til Ruteplan R23

I et brev til Vygruppen og kommunene Øvre Eiker og Modum skriver FJ at flere av Bergenbanens fjerntog bør stoppe i  Vikersund og Hokksund. 

Les hele innspillet her (pdf)->

Publisert 14 Mar 2022

 

FJ: Innspill til ny jernbanepolitikk

Les hele innspillet her (pdf)->

Publisert 15 Feb 2022

 

Kva slags Nord-Norge-bane?

Les hele artikkelen her (pdf)->

Publisert 08 Feb 2022

 

Vy Tågs nattogstrafikk i Sverige. Etter togkaoset – nå kreves mobilisering

Lokhavarier og store forsinkelser har gått hardt utover Vy Tågs image. Kritikken har vært hard og tilliten synkende. Det skriver representanter for Svenska Järnvägsfrämjandet og For Jernbane.

Les mere-> 

Publisert 28 Jan 2022

 

Innspill til KVU for Nord-Norge-banen

Les hele innspillet her (pdf)->

Publisert 08 Nov 2021

 

FJ mener: Perspektiver på ny jernbane og motorvei Hønefoss-Oslo

Regjeringen har lekket at de vil bevilge 500 millioner til anleggsstart på Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 (FRE16), se avisa Hadeland.1 Spørsmålet om innkorting av jernbanen Hønefoss-Oslo er en bit i en stor helhet. For Jernbane håper derfor et nytt Storting vil gjøre en revurdering av prosjektet. 

Les FJs innspill her (pdf)->

Publisert 10 Sep 2021

 

Innspill til anskaffelsen av nytt fjerntogmateriell

FJ har sendt et innspill om anskaffelse av nytt fjerntogsmateriell til Norske Tog AS med kopi til togselskapene, berørte fagforeninger og politikere. 

Les hele innspillet her (pdf)->

Publisert 16 Aug 2021

 

<< Forrige 1 2 3 Neste >>

Powered by CuteNews
   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»