STARTSIDEN / OM FOR JERNBANE / VÅRE FORSLAG OG KOMMENTARER
 

Norske Tog: Ønsker innspill på nye fjerntog

Norske tog forbereder en av tidenes største anskaffelser: Kjøpet av opp mot 100 nye fjerntog. Nå ber Norske tog om innspill fra markedet og interessegrupper i forbindelse med forberedelsene til kunngjøring av konkurransen.

Les mere->

Publisert 21 Jun 2021

 

En evighetsmaskin

Politikerne bør kunne stille seg friere til å investere mer i jernbanen. Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud i et innlegg i Dagavsien.

Les hele innlegget her->

Publisert 18 Jun 2021

 

Ringeriksbana øydelegg verna våtmark, del 2

Den 13/4 publiserte BA vårt innlegg «Ringeriksbana øydelegg verna våtmark, men let samtidig Forum Nye Bergensbanen imøtegå oss, der dei unnlét å svare på den sterke miljøkritikken vår, og slik let denne saka kun handla om kortare reisetid, sikring mot ras og fordelar med utvida bu- og arbeidsmarknad.

Innlegget publisert i BA (Bergensavisen) 13. juni 2021.

Les hele innlegget her (pdf)->

Publisert 13 Jun 2021

 

FJ og KSS brev om kollektivtilbudet i Maridalen

FJ og KSS (Kulturpunktet Sandermosen stasjon) har sendt brev til berørte instanser om kolletivtilbudet i Maridalen.

Les brevet med vedlegg og biler her (pdf) -> 

Publisert 11 May 2021

 

Nord-Norgebanen på nordiske spor

Vedtaket på Stortinget om Nord-Norgebanen kan oppfattes som en erkjennelse av at hele landet skal med på tilnærmet like vilkår. Dessuten at prisen for «å tape» periferien kan komme som en regning på posten.

Les mere-> 

Publisert 28 Apr 2021

 

Dobbeltspor til Øyer

Kommentar Kjell Erik Onsrud, Leder FJ

Gudbransddølen 12. mars 2021

Publisert 24 Apr 2021

 

Nord-Norge: Kommentar til ny E6-trasé og Nord-Norgebanen

Tidligere i vår framkom bekymringsmeldinger om at regjeringen, med mulig støtte fra veilobbyen og andre særinteresser, bruker veiutbygging i nord som et forsøk på å skyve ut Nord-Norgebanen. 

Av Gunnar A Kajander, nestleder FJ

Oppdatert 08-04-2021.

Les mere-> 

Publisert 08 Apr 2021

 

BKA kommentar til NTP 2022-2033

Besteforeldrenes Klimaaksjon (BKA)  har i et brev til  Stortingets transport- og kommunikasjonskomité understreket behovet for en langt sterkere satsing på jernbanen.

Les hele brevet her->

Publisert 08 Apr 2021

 

Lokallag i MDG vil ta ut Nord-Norgebanen fra partiprogrammet

Kommentar: Gunnar A Kajander, nestleder FJ

Det skulle overraske flere enn undertegnede om landsmøtet i MDG skulle votere for et partiprogram hvor Nord-Norgebanen er tatt ut. Det skulle i så fall bli et merkbart frafall for partiet i nord ved valget i høst. Å forsøke vinne det tilbake om fire år blir heller ingen lett øvelse, så sterkt som banesaken har rotet seg i nord.

Les mere-> 

Publisert 24 Mar 2021

 

Kommentar NTP: Regjeringa trapper ned på jernbane

Kommentar: Kjell Erik Onsrud, leder FJ 

Regjeringa foreslår noe større økonomiske rammer for både for veg og jernbane i den nye nasjonale transportplanen 2022-2033, sett i forhold til den som gjelder nå (2018-2029). Økninga må også sees i forhold til at byggekostnadsindeksen har økt fra 2004 til 2020 med ca. 76 %.

Les mere-> 

Publisert 19 Mar 2021

 

Ringeriksbanen: Skrinlegg prestisjeprosjektet

Offentlige utredninger og fakta viser at FRE16 har alvorlige negative effekter for samfunnsøkonomi, miljø og helheten i jernbanesystemet, Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud.

Les mere->

Relatert artikel: La hordalendingane leva – gravlegg Ringeriksbana | Kim Aastangen

Publisert 18 Mar 2021

 

Tog for buss - eller tog for fly?

For et nasjonalt samband er Oslo–Hønefoss, og pressproblemer i en overbefolket Oslo-region, en kraftig innsnevring av geografi, perspektiv og handlingsrom, skriver Kjell Erik Onsrud og Per Kvernmark, leder og styremedlem i FJ. 

Først publisert 28-02-2021.

Les mere->

Publisert 18 Mar 2021

 

Svenske SJ tar over vedlikeholdet av togene

SJ tar nå selv over vedlikeholdet av sine enhetstog type X40 og X55. Ansatte på Mantena får tilbud om ansettelse i togselskapet.

Les mere (svensk tekst)->

Publisert 04 Mar 2021

 

Skagerakbanen

FJ har sendt et støttesinnspill til Sarpsborg kommunestyre, og til ansatte som jobber med samferdsel, miljø, plan og næring samt myndigheter og øvrige intressenter. Les mer om Skagerakbanen.

Les mere-> 

Publisert 18 Feb 2021

 

Felles høringsuttalse om Ålgårdsbanen

FJ har sammen med Ålgårdsbanen Venner levert en høringsuttalse til Tme kommune. 

Les hele uttalelsen her (pdf)->

Publisert 16 Feb 2021

 

FJ kommentar til SPs alternative statsbudsjett

Les hele kommentaren her (pdf)->

Publisert 05 Dec 2020

 

Ny Oslotunnel og sør-nord-aksen

For Jernbane har merket seg et forslag fra Ap, Sv og Sp om å sløyfe eller utsette bygging av nytt dobbeltspor Oslo S–Lysaker.

Les styrets kommentar sendt til politikere, jernbanebransjen og media (pdf)->

Publisert 06 Aug 2020

 

Ringeriksbanen, en sannsynlig feilinvestering

Aftenposten skriver på lederplass 10. april «Vi må nå tro at Ringeriksbanen faktisk kommer». Utgangspunktet er at Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. mars vedtok reguleringsplanen for den 40 kilometer lange jernbanestrekningen Sandvika–Sundvollen–Hønefoss og 15 kilometer med firefelts motorvei fra Høgkastet ved Sundvollen til Hønefoss.

Av Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane

Les mere-> 

Publisert 20 Apr 2020

 

Årsmøte i Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen

 Aksjonsgruppa hadde sitt årsmøte den 31 mars. Pga. av koronakrisen ble årsmøtet gjennomført som telefonmøte. En uttalelse fra årsmøtet kommer å sendes utvalgte media. For Jernbane var representert med nestleder Gunnar A Kajander.

Årsmøtets uttalelse (pdf)->

Les også ing. A Beitnes og T Johansens kritiske innspil til Jernbanedirektoratets utredning av NNB->

FJs hilsningsbrev til årsmøtet-> 

 

Publisert 31 Mar 2020

 

Representantforslag om realisering av Nord-Norgebanen

Høring om Representantforslaget i Oslo (Stortingets lokaler) 28 januar 2020.

Les forslaget her->

Les FJs høringsnotet-> 

Publisert 27 Jan 2020

 

<< Forrige 1 2 3 Neste >>

Powered by CuteNews
   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»