|
Ringeriksbanen, en sannsynlig feilinvesteringAftenposten skriver på lederplass 10. april «Vi må nå tro at Ringeriksbanen faktisk kommer». Utgangspunktet er at Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. mars vedtok reguleringsplanen for den 40 kilometer lange jernbanestrekningen Sandvika–Sundvollen–Hønefoss og 15 kilometer med firefelts motorvei fra Høgkastet ved Sundvollen til Hønefoss. Av Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane
Publisert 20 Apr 2020
Årsmøte i Aksjonsgruppa for Nord-NorgebanenAksjonsgruppa hadde sitt årsmøte den 31 mars. Pga. av koronakrisen ble årsmøtet gjennomført som telefonmøte. En uttalelse fra årsmøtet kommer å sendes utvalgte media. For Jernbane var representert med nestleder Gunnar A Kajander. Les også ing. A Beitnes og T Johansens kritiske innspil til Jernbanedirektoratets utredning av NNB-> FJs hilsningsbrev til årsmøtet->
Publisert 31 Mar 2020
Representantforslag om realisering av Nord-NorgebanenHøring om Representantforslaget i Oslo (Stortingets lokaler) 28 januar 2020.
Publisert 27 Jan 2020
FJ Folder 2019
Publisert 05 Jan 2020
Statistik persontransport (pdf)Statistik persontransport 2012-2018->
Publisert 07 Dec 2019
Nord-Norgebanen fortsatt et smertens barnAv Gunnar A Kajander, nestleder For Jernbane Så langt har man ikke i tilstrekkelig grad vurdert de langsiktige verdiene i prosjektet med Nord-Norgebanen, en nødvendig opprusting av Nordlandsbanen og realisering av en moderne nordnorsk jernbanekorridor Trondheim – Tromsø opp mot effektene av en sammenføring av det norske, svenske og indirekte det finske stambanenettet i nord over Narvik.
Publisert 03 Jul 2019
For Jernbane vil beholde NSB-navnet og foreslår en "Ruter-modell"FJs brev til Samferdselsministeren, regjeringen, Stortinget og partiene med kopia til jernbanebransjen og media
Publisert 18 Mar 2019
Felles krav til utvikling av grensekryssende trafikkFor Jernbane og Svenska Järnvägsframjandet ha sendt sendt brev samferdselsemininsteren og hans svenske kollega samt Stortingets respektive Riksdagens transportkomite.
Publisert 16 Mar 2019
Den nye svenske regeringen står fast på sine infrastrukturløfter.Statsminister Stefan Löven sa i sin tiltredelsetale i Riksdagen 21. januar at regjeringens planer om 700 mrd SEK til infrastruktur i inneværende NTP-periode 2018-2029 ligger fast. Les mere og se intervju med den svenske infrastrukturministeren her...
Publisert 23 Jan 2019
Satser på økt biltrafikkDet er skuffende at Granavollenerklæringen ikke innfører et modalt skifte fra veg og luft til bane som en av pillarene i transport- og klimapolitikken, uttaler leder Kjell Erik Onsrud.
Publisert 22 Jan 2019
FJs Høringssvar om forslag til planprogram for dobbeltspor gjennom Hamar og hensetting
Publisert 10 Jan 2019
FJs innspill til regjeringsforhandlingene med KrfFJ har sendt følgende innspill med synspunkter på jernbanens situasjon til politikerne i samband med de pågående regjeringsforhandlingene mellom regjeringen Solberg og Krf. Les hele innspillet her (pdf)...
Publisert 03 Jan 2019
Merknad til statsbudsjettet for 2019 om Trønder-, Nordlands- og Nord-NorgebanenEtter innspill i Sandvika 2018-10-03 pk for FJ 2018-09-29 FJ mener at Trønder- og Nordlandsbanen må planlegges som en dobbeltsporet høyfartsbane, i første fase på strekningen Støren–Trondheim–Steinkjer. Traséinnkortinger og elektrifisering Røros–Støren må inngå i planene. En bør videre se nærmere på muligheten for en helt ny trasé Steinkjer–Namsos–Overhalla–Gartland.
Publisert 18 Oct 2018
Ringeriksbanen: 11 millioner tusenlapper rett i Hønefossen– Den 160 år gamle ideen om Ringeriksbanen hører hjemme på Jernbanemuseets avdeling for skrotede prosjekter, skriver Kjell Erik Onsrud og Kim Aastangen i For Jernbane i dette leserinnlegget.
Publisert 28 Feb 2018
Intercity – fullfinansieringDet er politisk enighet i Norge om at det skal bygges sammenhengende dobbeltspor i intercity, som første etappe på et mulig nytt nasjonalt høgfartsnett. Da mener jeg det er bedre å hoppe i det enn å krype i det (som nå). Det skriver FJs leder Kjell Erik Onsrud i et innlegg i Dagavisen.
Publisert 28 Feb 2018
Oslo kommuneplan 2040For Jernbane fremmet synspunkter på utviklinga av transporttilbudet i Oslo og fylkene rundt. Vi foreslår bl.a. at det etableres en ny sør-nord-akse for jernbanen gjennom Oslo for å oppnå bedre pendlingsbalanse og flere direkteforbindelser. Lenker: For Jernbanes uttalelse til utkast til kommuneplan 2040 for Oslo Kart som viser foreslått sør-nord-akse Skjematisk sporplan for foreslått utbygd Nationaltheateret stasjon Oslo S og Oslotunnelen.
Publisert 10 Jul 2017
Jernbanekampanjens brev til StortingetDe 17 organisasjonene inkludert FJ som støtter Jernbanekampanjen 2017 har 12 april sendt følgende brev til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite og Samferdselsdepartementet.
Publisert 14 Apr 2017
Skritt i riktig retningFor Jernbane setter pris på påplussingene til jernbaneformål som Regjeringen og Krf og Venstre har blitt enige om. Likevel går fornyelsetakten ned med 58,6 millioner fra 2016 til 2017.
Publisert 04 Dec 2016
Støtter togstreikFor Jernbane støtter lokførernes krav om å avtalefeste en standard for lokførerutdanningen med NSB og CargoNet.
Publisert 29 Sep 2016
<< Forrige 1 2 3 Neste >> Powered by CuteNews
|
|
|