|
Skritt i riktig retningMed fortsatt 2016-nivå vil det ta 28 og 1/2 år å hente inn vedlikeholdsetterslepet på jernbanen. Fornyelsen må opp på et høyere nivå og ikke salderes med fra år til år. Etterslepet bør hentes inn på 10 år. 280 millioner mer til planlegging er fremdeles 54 millioner under det som er mulig å utnytte til intercity og elektrifisering av Trønderbanen. 150 millioner mer til investeringer er 221 millioner mindre enn hva Jernbaneverket kunne ha nyttegjort seg. Aktuelle prosjekter er Sørumsand stasjon (130 mill) økt kapasitet i Osloområdet (231 mill) og Jaren hensettingsspor (10 mill). Det betyr at Jernbaneverket må prioritere mellom disse prosjektene. Jernbanen har sin styrke i lange og tunge transporter. Jernbanens rolle i det grønne skiftet vil være å elektrifisere disse transportene og flytte dem fra luft og veg til bane. Mange av dagens strekninger følger fortsatt traseene fra før 2. verdenskrig med mye svinger og enkeltspor. For Jernbane imøteser en sterkere satsing på jernbanen i arbeidet med 2018-budsjettet. Antall kommentarer: 0
Publisert 04 Dec 2016 av Gunnar Kajander
Powered by CuteNews
|
|
|