|
FJ pressemelding: Rødt og MDG løfter norsk jernbaneRødt og MDG løfter norsk jernbane Partiene har lagt fram sine alternative statsbudsjett 2024 omtrent samtidig. De er enige om mye når det gjelder jernbane og samferdsel. Rødt foreslår 1,8 mrd. mer til vedlikehold av jernbanenettet, MDG 1,7 mrd. - Med et slikt grep ville veksten i etterslepet stoppa opp, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Det er mange gamle komponenter på norsk jernbane som har overskredet sin teknisk/økonomiske levealder. Det øker sannsynligheten for feil og forsinkelser. Begge partiene vil ha billigere kollektivbilletter. MDG foreslår et nasjonalt månedskort for alle til 500 kr per måned. Rødt foreslår billigere billetter for honnør, studenter og barn og 25 % billigere i lokaltrafikken for alle. For Jernbane støtter billigere billetter. - Vi ser at særlig for familier og grupper kan det ofte bli svært dyrt å ta toget, sier Kjell Erik Onsrud. Både Rødt og MDG vil doble støtteordningen for godstog. Det vil styrke en hardt presset økonomi i bransjen. For Jernbane antar at godstog vil betale netto 200 mill. i avgift med AP/SP-budsjettet. Med Rødt/MDG ville det blitt redusert til 100 mill. Begge partiene vil legge ned Nye Veier AS og kutte motorvegbygging. Når det gjelder planlegging av nye dobbeltspor som alternativ til motorveg og fly, ligger Rødt et hestehode foran MDG. Rødt foreslår 490 mill. til planlegging av utbygginger og nytt togtilbud. MDG foreslår 90 mill. til videre planlegging av nytt dobbeltspor Stokke-Sandefjord, et prosjekt som også Rødt vil prioritere. - Oppsummert er Rødt det mest offensive jernbanepartiet så langt, med MDG på en god 2. plass, slår Kjell Erik Onsrud fast. Antall kommentarer: 0
Publisert 16 Nov 2023 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|