|
OnRail starter godstog Fauske-OsloKommentar Det betyr at flere kontainerne som fraktes med OnRail skal videre på trailere nordover fra Fauske og tilbake med returlast på en belastet E6 og tilknyttede riks- og fylkesveier. Hvor man dessuten er avhengig av ferjekapasiteten over Tysfjord, da primært på strekningen Drag-Kjøpsvik, men også Bognes-Skarberget. Dessuten Bognes-Lødingen for transporter til/ fra Lofoten og Vesterålen. I tillegg til den overlappende trailertrafikken over kombiterminalen i Narvik. Etter åtte års opphold har det oppstått ytterligere forsinkelser med levering av den kontainerbåt som skal trafikkere Nord-Norge-linjen mellom Bodø-Tromsø/ Alta med mellomanløp, etter at den gamle ble tatt ut av drift i 2013. Vi må kunne forutsette at OnRail da forlenger noen av sine godstog på Nordlandsbanen til Bodø for omlasting til Nord-Norge-linjen, når den er tilbake i drift. Det for å holde trailertrafikken til/ fra Fausketerminalen nede på et skapelig nivå både av hensyn til slitasjen på et ettersatt veinett, ferjekapasiteten og mest av alt tryggheten på et veinett med lav sikkerhetsgrad. Flere konkurerende godstogsoperatører på Nordlandsbanen kan skape en del utfordringer, uten at vi dermed har direkte innvendinger mot at OnRail etablerer seg med direkte godstog Alnabru-Fauske. Men I denne sammenheng er vi opptatt av at mest mulig av kontainergodset på Nordlandsbanen nord for Fauske/ Bodø må over på Nord-Norge-linjen, når den starter opp igjen, forhåpenligvis i 2022/23. Gunnar A Kajander, webred. Antall kommentarer: 0
Publisert 27 Oct 2021 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|