|
Pressemelding: Tog for flyFor å få en økonomisk redningspakke fra den franske regjeringen, har Air France gått med på å kutte 50 prosent i co2-utslippene på sine innenriksflygninger innen 2024. Det kan bety at selskapet legger ned flyruter på strekninger hvor tog gjør turen unna på 2:30 t eller mindre. Dette er en løsning finansminister Bruno Le Maire har pekt på og vil følge opp, se International railway journal, 1. mai. - Hva kan parallellen bli her i landet spør leder av For Jernbane, Kjell Erik Onsrud. - I løpet av 150 min kommer man ikke særlig langt med Vy med flere. På kort sikt kan regjeringen likevel forsere sin lovede pakke med godsinvesteringer ( ca 18 mrd), framfor å starte opp prestisjeprosjektet Ringeriksbanen/E16 (32 mrd). Det vil legge til rette for smidigere togtrafikk på alle linjer, og forhåpentligvis skape marked for flere avganger med både gods- og persontog, påpeker Kjell Erik Onsrud. - Regjeringen må også anskaffe nytt nattogmateriell. Nattog er et godt alternativ til fly, sier han. Jernbaneverkets høyhastighetsutredning viste at reisetider på tre timer eller mindre var mulig mellom Oslo og de andre store byene i Sør-Norge. Norsk Bane/Deutsche Bahn international viste reisetider under 2:30 t. For Jernbane mener det er på høy tid at politikerne følger opp det de har vedtatt i Nasjonal transportplan: «… alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen, Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa. For å unngå feilinvesteringer i det vi bygger, må alle strekningsvise utredninger gjøres nå». - Noe regjeringen kan gjøre raskt er å utnevne en egen lyntogminister. Den konservative regjeringen i UK har en egen minister for High speed 2-prosjektet, påpeker Kjell Erik Onsrud.
Antall kommentarer: 0
Publisert 27 May 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|