|
Vil ha nullutslipp fra alle tog innen 2030Red. kommentar: Vi konstaterer at kravet om nye lok på Nordlandsbanen for å erstatte de gamle Di4-lokene er satt på vent. Ingen produsenter av lok kom med tilbud til Norsk Bane. Dermed skal de gamle lokene revideres og forberedes for ERTMS og fortsatt i mange år være dragkraft i loktogene på Nordlandsbanen. Risan nevnte ingenting om omfanget av revisjonen for å kunne forlenge levetiden i overgangsperioden fram til neste generasjon (hybrid)lok kan tas i bruk i persontrafikken på de ikke elektrifiserte strekningene. Heller ikke nevnte han noe om muligheten for å leie inn egnede diesellok fra utlandet som med nødvendige modifikasjoner kan kjøre på norske spor. Det kan tyde på at andrehåndsmarkedet for diesellok i Europa(?) har gått tomt og at produsentene ikke er interessert i en så liten serie lok for leveranse til et forholdsvis marginalt og dessuten "krevende" jernbaneland som Norge om man ikke legger inn en "overpris". Risan bør i neste nummer av Jernbanemagasinet redegjøre for omfanget av revisjonen (ombyggingen), tilgangen på reservedeler og i hvor mange år man kan forvente en forsvarlig driftssikkerhet også for de reviderte Di4-lokene. Noen grad av ambisjoner må finnes også for kvaliteten på persontrafikken med loktog på Nordlandsbanen. Dette er en sak å følge opp både for politikerne i Nordland og Trøndelag for holde Stortinget "på sporet" når det gjelder loksituasjonen på vår lengste og mest ettersatte stambane.
Antall kommentarer: 0
Publisert 04 Apr 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|