|
Pressemelding: FRE16 - EN FEILINVESTERINGKommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag vedtatt en statlig reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss (FRE16). For Jernbane mener dette prosjektet bør få rødt lys, mener leder Kjell Erik Onsrud. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har sjøl satt rød anmerkning ved prosjektet i sitt innspill til ny Nasjonal Transportplan (NTP). Det beror på at beregna netto samfunnsnytte er minus 21,7 milliarder kroner. En E16 med fire felt vil øke biltrafikken inn/ut av Osloområdet i strid med Stortingets nullvekstmål. Ringeriksbanen er ikke planlagt for ordinær godstrafikk. E16 sammen med ny E18 vil gi massiv overføring av gods fra bane til veg. Krokskogtunnelen vurderes til å ha uoversiktlige og komplekse grunnforhold (grad 3 av 4, 4 er atomanlegg). Røysehalvøya er et historisk kulturlandskap med svært god jordkvalitet og høye avlinger. Våtmarksområdene i Nordre Tyrifjorden er gitt internasjonalt vern. Lagene med løsmasser i deltaet er dype. Her planlegges brufundamenter. Kostnadsøkning er sannsynlig. Det bør være fullt mulig med en billigere oppgradering av E16 i hovedsak i eksisterende trasé, også til glede for dem som skal betale bompenger etterpå. I det transportfaglige miljøet er det enighet om at konseptvalget er den viktigste enkeltfaktoren for lønnsomhet og kostnader for store samferdselsprosjekter. For Ringeriksbanen er dette et svakt punkt. I 2012 underkjente Samferdselsdepartementet konseptvalgutredningen fra 2008. Seinere konseptvalg har gått på hastighet og antall spor, men ingen reelle trasevalg. Ringeriksbanen sin rolle i et framtidig nasjonalt høgfartsnett er ikke politisk bestemt. For Jernbane mener vi trenger en konseptvalgutredning for høgfart i Norge slik at bitene kan falle riktig på plass. Krav om dette er nedfelt i NTP punkt 3.4.3 om at det vi bygger nå skal gjennomgås for å se om det kan passe inn i et framtidig høgfartsnett. Dette for å unngå feilinvesteringer og kostbare ombygginger i framtida. Nå må det følges opp. - Spesielt i en situasjon med stor kostnadsvekst i anleggsbransjen og stor økonomisk usikkerhet skapt av koronasituasjonen, bør drift, vedlikehold og igangværende prosjekter prioriteres uttaler Kjell Erik Onsrud. 02 april 2020. Kontakt for denne pressemeldingen: Kjell Erik Onsrud leder@jernbane.no
Antall kommentarer: 0
Publisert 03 Apr 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|