STARTSIDEN / NYHETER
 

Pressemelding: FRE16 - EN FEILINVESTERING

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag vedtatt en statlig reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss (FRE16). For Jernbane mener dette prosjektet bør få rødt lys, mener leder Kjell Erik Onsrud.

Jernbanedirektoratet og Bane NOR har sjøl satt rød anmerkning ved prosjektet i sitt innspill til ny Nasjonal Transportplan (NTP). Det beror på at beregna netto samfunnsnytte er minus 21,7 milliarder kroner.

En E16 med fire felt vil øke biltrafikken inn/ut av Osloområdet i strid med Stortingets nullvekstmål. Ringeriksbanen er ikke planlagt for ordinær godstrafikk. E16 sammen med ny E18 vil gi massiv overføring av gods fra bane til veg. Krokskogtunnelen vurderes til å ha uoversiktlige og komplekse grunnforhold (grad 3 av 4, 4 er atomanlegg). Røysehalvøya er et historisk kulturlandskap med svært god jordkvalitet og høye avlinger. Våtmarksområdene i Nordre Tyrifjorden er gitt internasjonalt vern. Lagene med løsmasser i deltaet er dype. Her planlegges brufundamenter. Kostnadsøkning er sannsynlig.

Det bør være fullt mulig med en billigere oppgradering av E16 i hovedsak i eksisterende trasé, også til glede for dem som skal betale bompenger etterpå. I det transportfaglige miljøet er det enighet om at konseptvalget er den viktigste enkeltfaktoren for lønnsomhet og kostnader for store samferdselsprosjekter. For Ringeriksbanen er dette et svakt punkt. I 2012 underkjente Samferdselsdepartementet konseptvalgutredningen fra 2008. Seinere konseptvalg har gått på hastighet og antall spor, men ingen reelle trasevalg.

Ringeriksbanen sin rolle i et framtidig nasjonalt høgfartsnett er ikke politisk bestemt. For Jernbane mener vi trenger en konseptvalgutredning for høgfart i Norge slik at bitene kan falle riktig på plass. Krav om dette er nedfelt i NTP punkt 3.4.3 om at det vi bygger nå skal gjennomgås for å se om det kan passe inn i et framtidig høgfartsnett. Dette for å unngå feilinvesteringer og kostbare ombygginger i framtida. Nå må det følges opp.

- Spesielt i en situasjon med stor kostnadsvekst i anleggsbransjen og stor økonomisk usikkerhet skapt av koronasituasjonen, bør drift, vedlikehold og igangværende prosjekter prioriteres uttaler Kjell Erik Onsrud.

02 april 2020.

Kontakt for denne pressemeldingen: Kjell Erik Onsrud leder@jernbane.no

 

Antall kommentarer: 0
Publisert 03 Apr 2020 av jernbane

Ditt navn:

Remember me

Din e-postadresse:
(optional)

Kommentar:

Captcha: (Skriv inn koden)

CAPTCHA, click to refresh

Powered by CuteNews

2.txt

deneme bonusu

deneme bonusu veren siteler

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

deneme bonusu

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»