|
Pressemelding: Jernbane er samfunnskritiskFor Jernbane vil sende en honnør til ansatte i jernbanen som nå står på for å få godstogene fram. De er med og sørger for livsnødvendige varer til oss alle. Takket være primærnæringa, industrien og logistikkbransjen kan vi fortsatt gå i butikkene og apotekene og kjøpe det vi trenger, understreker leder Kjell Erik Onsrud. Under Koronakrisa opplever jernbanen stor pågang for å frakte varene med tog. Bane NOR melder så langt om en økning på rundt 10 prosent og forespørsler fra nye kunder. Togene fylles opp. Hovedfordelen med gods på bane er at tog kan frakte store mengder med forholdsvis liten innsats av ressurser. I tillegg til lavt energiforbruk per tonnkilometer, er det i disse tider et fortrinn at jernbanegods krever mindre personalinnsats. Et godstog erstatter om lag 24 trailere. Norge importerer også mye varer fra Europa. Stengte grenser påvirker godstogene i betydelig mindre grad enn vegtrafikken. Lengden på godstog i Norge begrenses imidlertid av en dårlig utbygd infrastruktur. De gamle traséene er bratte, svingete og enkeltsporede. Korte møtespor setter grenser for hvor lange godstog som kan komme forbi hverandre. Noen ganger er ventetidene på møtende tog lange. I desember 2018 ble det også lagt ned godstog tilsvarende 36.600 lange lastebiltransporter per år på grunn av sviktende lønnsomhet og skarp konkurranse fra stadig billigere vegtransport. Dersom det kommer på spissen mener For Jernbane at jernbanepersonell må betegnes som kritisk personell og få tilgang til barnepass. Drift, beredskap, feilretting, forebygging, vedlikehold og fornyelser må prioriteres foran nybygging. Jernbanedirektoratet har meldt at prosessene med konkurranseutsetting går videre. Med hjemmekontor kan det fort bli en dårligere prosess. Ute i sporet kan jobben i hvert fall ikke gjøres fra hjemmekontoret. De som har drift, beredskap og vedlikehold på jernbanelinjene bør ikke påføres den ekstra usikkerheten som konkurranseutsetting medfører. Den prosessen bør regjeringa etter vårt skjønn legge på is. Det er ikke noe bredt flertall som står bak Jernbanereformen. Fra mange hjemmekontor jobbes det nå med ny nasjonal transportplan. Jernbanegods trenger bedre rammebetingelser om den skal overleve og videreutvikles. Den politiske målsettinga om å overføre godstransporter lenger enn 300 km til bane og sjø må opprettholdes. Regjeringa må oppfylle sin godspakke. Baneavgiften, som Solbergregjeringa innførte, bør enten avvikles eller at det innføres tilsvarende avgiftsøkning for lastebil. Det vil være nødvendig med tilskudd til godstogene også etter 2021. Det bør også vurderes å gi godstog forkjørsrett i forhold til persontog i noen tilfeller, sier Kjell Erik Onsrud. Antall kommentarer: 0
Publisert 23 Mar 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|