|
PressemeldingSkjult tilskuddNRK melder om at togselskapene Go Ahead og SJ kan få 30 til 40 mill hver i ekstra tilskudd dersom de kjører feilfritt første driftsdøgnet.
Det kom som en overraskelse for mange når NRK i dag meldte at togselskapene SJ og Go ahead kan få inntil 30 til 40 mill. kr. hver av regjeringen dersom de kjører feilfritt første driftsdøgnet. Dette kan framstå som et skjult tilskudd. Avtalene regjeringen har fått istand med de anbudsvinnende togselskapene er på over 1000 sider og uoversiktlige. Utad har regjeringen markedsført de faste beløpene som anbudsvinnerne skal få for å kjøre persontog i pakke Sør og Nord. I avtalene finnes det en del tilleggsbeløp. I trafikkavtalene som ligger på Jernbanedirektoratets nettside er det en del svartsladd. Man får ikke se hvor mye som er satt av til bonusberettigede personkilometer, vederlag for opsjoner og timepris for andre oppdrag. Til bonuser man får informasjon om er det i pakke Nord satt av inntil 397 mill. kr. Det tilsvarer nærmere 1/3 av det faste og offentliggjorte tilskuddet på nær 1244 mill. Tilleggene utgjør med andre ord et ikke ubetydelig beløp.
Regjeringens jernbanereform har kosta milliardbeløp og fratatt offentligheten NSB-navnet. Den har ført til flere nye selskaper, styrer og direktører og kosta fokus og krefter. Beredskap og feilretting på linjenettet er delt inn i 10 soner som skal ut på anbud. Regjeringa har kalt reformen vellykka før noen anbudsvinner har begynt å kjøre. Dette er For Jernbane kritisk til, sier leder Kjell Erik Onsrud. Den jernbanereformen vi mener nasjonen trenger er å prioritere jernbane framfor flere motorveger og større flyplasser. Nye dobbeltspor må fullfinansieres og konsentreres om noen lange strekninger av gangen, uttaler Kjell Erik Onsrud.
Kontakt:
Leder Kjell Erik Onsrud
leder(at)jernbane.no
_____________________________________________________________________________________
FJ er en landsdekkende organisasjon som på fritt grunnlag arbeider for at jernbanen skal utføre en langt større del av det totale transportarbeidet i Norge, og mellom Norge, Norden og Europa. Vi ser jernbanen som navet i utviklingen av et integrert transportsystem for å redusere skadevirkninger på helse og miljø og bedre forutsetningene for en bærekraftig økonomi. Vi inngår i et nettverk av ProRail-organisasjoner i Norden og Europa. Antall kommentarer: 0
Publisert 03 Oct 2019 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|