|
PRESSEMELDINGDet riktige er at Venstre foreslår å omprioritere 750 mill. fra riksvegformål.
For Jernbane håper det i praksis blir de store motorvegprosjektene parallelt med jernbanen som tones ned.
For Jernbane håper de øvrige opposisjonspartiene vil følge Venstres eksempel.
For Jernbane er ikke mot veginvesteringer generellt, men mener behovet for parallell infrastruktur i landets tunge transportkorridorer må vurderes helhetlig og langsiktig. Slik det er nå planlegges det 4-feltsveg og ingen ny jernbane utafor intercity. Infrastrukturen legger tunge langsiktige føringer for den enkeltes transportmiddelvalg. For Jernbane mener en mer bærekraftig miks vil være to spors flerbruks høgfartsbane og 2 - 3 felts veg med midtdeler, kurveutrettinger, kryssutbedringer, sikring av sideterreng og belysning i de fleste av landets tunge transportkorridorer. Framfor 4-feltsveg bør det også prioriteres å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene som er på over 60 mrd.
4-feltsveger er etterkrigstidas løsning. For det 21. århundres utfordringer bør vi legge hovedvekten på andre løsninger.
For Jernbane imøteser også at Rogfast utredes som et baneprosjekt hvor biler, lastebiler og busser kan fraktes med egne biltog. Det omvendte er ikke praktisk. Rogfast-veg bør stilles i bero inntil dette er gjort. Norge har etterhvert mange undersjøiske veger. Nå er det på tide med den første undersjøiske jernbanen. Stavanger-Haugesund er også trolig den eneste potensielle. Med persontog kan Stavanger-Haugesund gå unna på 20 min. Mulig biltog hvert 20 min. Det vil knytte byene sammen til et felles bo- og arbeidsmarked og være starten på et vestlandsk intercity og forbindelsen til det sentrale Østlandet over Haukeli.
Antall kommentarer: 0
Publisert 09 Nov 2017 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|