STARTSIDEN / NYHETER
 

Möte med FSJ om mellomriksbanene

Referat fra felles møte mellom FJ-For Jernbane og FSJ-Föreningen Svenska Järnvägsfremjandet. Møtet ble avholdt som planlagt den 29.1.2019 i Oslo.

Til stede fra FJ var leder Kjell Erik Onsrud, nestleder Gunnar Kajander og styremedlemmene Kim Aastangen og Bjørn Bergskaug og fra FSJ ordförande Christer Wilhelmsson og medlem Sten Wiberg.

På møtet tok vi for oss de fire mellomriksbanene som Norge og Sverige har. Her er en oppsummering av hva FJ og FSJ ble enige om å mene:

Ofotbanen/Malmbanan

I følge det LKAB vet i dag foreligger det en usikkerhet for malmforekomstene ved Kiruna utover de neste 20-30 årene. Det vil derfor vise seg om banen blir aktuell som transport for andre malmforekomster, medregnet utviklingen for gruveselskapet Kaunis Iron i Pajala som også skiper ut sin malm over Narvik Havn. For LKAB tilsier prognosene for det gitte tidsperspektivet en gradvis økning av malmtransportene med 5 %. I tillegg kommer banens store og økende betydning for annet gods mellom Nord- og Sør-Norge. På svensk side er det satt i gang en prosess for prosjektering av dobbeltspor Kiruna - Bergfors (40 km) og Kopperåsen - Vassijaure (10 km). Byggestart der ikke fastsatt og ingen finansiering er så langt klar. Vår felles holdning er at banen må bygges ut ettersom transportbehovet utvikler seg. Vi krever ikke fullt dobbeltspor på det nåværende tidspunkt, men stiller oss bak gjennomføringen av de pågående prosjektene med forlengelse av kryssingsspor på Narvik stasjon og tiltak på Narvik kombiterminal.

Meråkerbanen/Mittbanan

Vi er enige om at Storlien-Trondheim må elektrifiseres straks. Bytte mellom el og diesel på grensa er ei bremse for togtransport mellom Midt-Sverige og Midt-Norge. For persontransporten ser vi for oss faste pendler Sundsvall-Östersund-Åre-Trondheim og Stockholm-Uppsala-Gävle-Trondheim når banen er elektrifisert. Forbindelsen til havn i Trondheim kan også være viktig for svensk godstransport.

Kongsvingerbanen/Värmlandsbanan

Vi er enige om at persontogtilbudet må bli bedre når kjøreledningen er skifta ut på norsk side. Det må bli flere avganger Oslo-Stockholm. Det må også bli et bedre lokalt tilbud på strekningen Kongsvinger-Karlstad som en del av Värmlandstrafiken med gjenåpnede stopp på Åbogen, Matrand, Skotterud og Magnor på norsk side. Dersom dette kommer i konflikt med godstrafikken, må nødvendige møtespor bygges ut før persontogtilbudet kan økes.

Østfoldbanen/Bohusbanan/Norge-Vänernbanan

Det er et faktum at jernbanen Oslo-Göteborg er utkonkurrert av E6 som gjennomgående motorveg med fire kjørefelt. Dagens jernbane har høy andel enkeltspor, har for mange kurver som begrenser togets fart og er om lag 60 km lenger enn E6. Deler av banen har intercity- og lokaltog med et stoppmønster som begrenser mulighetene for å kjøre raske fjern- og godstog. Dersom transportarbeid skal føres tilbake fra veg til bane på denne strekningen anser vi det nødvendig å bygge nye traséer. Vi vil peke på korridorer som vi mener bør utredes av våre lands myndigheter.

FJ har lenge foreslått en direkte bane Ski-(Kalnes)-Sarpsborg og videre sørover via Bohuslän i en ny trasé som ikke får være lenger enn E6. Banen kan gå gjennom Halden eller over Svinesund. Den kan ha knutepunkter og fellesstrekninger med Bohusbanan. En slik trasé kan bli ca. 270 km lang. Sarpsborg vil da bli knutepunkt for østfoldkommunene Fredrikstad, Sarpsborg og Halden med til sammen 150.000 innbyggere. FJ anser at banen bør bygges med tre spor; to til lyntog og et med lange møtespor til godstrafikk. Banen planlegges som en integrert del av intercity Østfold med delvis sammenfallende trasé.

FSJ foreslår en ny korridor fra Ski og østover til omtrent Töcksfors hvor en bane kan fortsette østover til Karlstad/Stockholm og en bane sørover via Dalsland til Göteborg. Distansen Oslo–Göteborg via Töcksfors er 336 veikilometer ifølge en kart-app.

Nattog og nye sovevogner

Vi er enige om å foreslå at det gjenopprettes et Internord nattogtilbud mellom Oslo, Stockholm og Malmö/København med utveksling av vogner i Göteborg. Dette for å begrense driftskostnadene. Et slikt nattogtilbud har vært kjørt tidligere. Vi anser nattog som et godt og miljøvennlig alternativ til fly. Vi viser også til den nye svenske regjeringserklæringen hvor det er lovet at det skal utredes en ny togforbindelse mellom Stockholm og kontinentet. Vi mener den norske regjeringen bør gjøre det samme. Det bør utredes en mulig samordning av tilbudet. Dette er naturlig da slike togpendler vil få en lang fellesstrekning Malmö-Hamburg. Det kunne for eksempel kjøres Stockholm - Bruxelles og Oslo - Praha med mulighet for overgang på fellesstrekninga.

Vi er også enige om å foreslå at Norge og Sverige samarbeider om en bestilling på nye sovevogner. Det må være en type vogner ned høy komfort som kan utnyttes både i natt- og dagtrafikk. Dagens park av sovevogner er liten og begynner å bli gammel. Vi anser nattog som et miljøvennlig alternativ til fly.

Antall kommentarer: 0
Publisert 06 Feb 2019 av jernbane

Ditt navn:

Remember me

Din e-postadresse:
(optional)

Kommentar:

Captcha: (Skriv inn koden)

CAPTCHA, click to refresh

Powered by CuteNews

 

 

   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»