|
FJs innspill til Stortingets Transportkomite om planleggingsmidler for ÅlgårdbanenVi håper Transportkomitéen vil innstille på at en gjenåpning av Ålgårdbanen i Rogaland skal inngå i planarbeidet som Regjeringa foreslår på Jærbanen i 2021. Ålgårdbanen greiner av fra Jærbanen ved Ganddal. Skal banen kunne gjenåpnes for lokal persontrafikk er det nødvendig å utrede løsninger for en ny avgreining. Dette arbeidet bør påbegynnes i forbindelse med planarbeidet for dobbeltspor Skeiane-Ganddal-Nærbø.
Argumenter for gjenåpning: • Eksisterende trasé. • Moderat kostnad. • Kan spare penger, areal og naboer ved en enklere oppgradering av parallell E39. • Halvering av kollektiv reisetid Ålgård - Stavanger. • Potensiale på 500.000 til 800.000 passasjerer per år med 30. min. rute. • Bidra til nullvekstmål for personbiltrafikk i storbyområder. • Klimamål. • Gjesdal kommune har store arealer som kan bygges ut uten å komme i konflikt med jordvern. • Jernbane er attraktivt, energioptimalt og ikke avhengig av å mellomlagre energien i batterier.
Vi viser til vårt felles brev med Naturvernforbundet Rogaland og Ålgårdbanens Venner 17.6.2020. Vi viser også til at de berørte kommunene (bortsett fra Time) og Rogaland fylkeskommune som svar på Bane NORs høring i 2019 ønsket å opprettholde Ålgårdbanen og ikke fjerne muligheten for en framtidig gjenåpning.
Vi viser også til at SV nevner Ålgårdbanen i sitt alternative budsjett. AP og SP har begge foreslått 10 mill. ekstra til planlegging på Jærbanen. Antall kommentarer: 0
Publisert 10 Dec 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|