|
Statsbudsjettet. Høring i Stortingets TransportkommiteFor Jernbane foreslår at ny jernbane og stamveg planlegges samlet og helhetlig. Formålet er å få en balansert utbygging av transportkapasiteten som bidrar til Norges klimaforpliktelser og det grønne skiftet, og for å unngå feil- og overinvesteringer.
For Jernbane foreslår en fordeling av investeringene med 1/3 til store vegutbygginger og 2/3 til jernbane. Denne fordelingsnøkkelen bør nås innen tre år. På 2018-budsjettet foreslår vi at 1 750 millioner kroner overføres fra store veger til jernbane. For Jernbane foreslår også at det utredes et alternativ med felles dobbeltspor via Nittedal. Formålet er å finne et prosjekt med mindre negativ samfunnsnytte (- 11 420 mill.) enn innkorting via Sandvika. Med en felleskorridor kan både Bergensbanen, Gjøvikbanen og godstrafikken Oslo-Bergen et løft og penger og naturinngrep kan spares. Antall kommentarer: 0
Publisert 09 Nov 2017 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|