I sitt alternative statsbudsjett for 2025 foreslår SV 477 millioner kroner mer til jernbanen, inkludert 7 millioner til persontogtilbudet og 30 millioner til godsoverføring fra veg til bane. På den annen side foreslår SV å kutte over 4 mrd. i motorvegbygging. - Vi støtter dette grepet, men mener alle pengene burde vært brukt til å bygge ut jernbanen, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Norsk jernbane har over 90 % gamle, svingete enkeltspor med sprengt kapasitet. Nesten all motorvegbygging foregår parallelt med disse utdaterte banene. - Skal jernbanen være et alternativ til 4-feltsveg, så må den bygges ut, understreker Kjell Erik Onsrud.
For Jernbane er selvfølgelig enig i opprioriteringa av vedlikeholdet, men utbygging av kryssingsspor og nye dobbeltspor mellom landsdelene kan ikke ta så lang tid som regjeringa legger opp til. - På dét feltet får ikke regjeringa mye pådytt av SV, sier Kjell Erik Onsrud. - Jeg viser til at Bane NOR og Jernbanedirektoratet har uttalt at jernbanen ikke kan spille en økt rolle i det grønne skiftet dersom ikke investeringene økes, understreker Kjell Erik Onsrud.