Enigheten om statsbudsjettet for 2024 fører til 300 millioner mer til vedlikehold av jernbanenettet.
- Dette er en god nyhet, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Behovet for fornyelse er stort og har vært kraftig voksende over mange år. Mange komponenter har nådd sin tekniske og økonomiske levealder. Antallet forsinkelser og innstillinger vokser når strøm, sporveksler og signal svikter. Et mer ekstremt vær gjør heller ikke situasjonen bedre. Tross de 300 millionene vil etterslepet likevel vokse med 1,5 mrd. neste år. På riksveg skal det hentes inn etterslep på 100 mill., slik regjeringas opplegg er.
- Budsjettenigheten må være et kraftig signal til AP og SP om å stanse veksten i vedlikeholdsetterslepet fra 2025, sier Kjell Erik Onsrud. - Jernbane er den mest energieffektive og klimavennlige motoriserte transportformen vi har. I energi- og klimakrisens tid bør regjeringen også planlegge for bygging av mer ny jernbane i 2025, ikke for økt bil- og flytrafikk, sier Kjell Erik Onsrud.