FRP vil netto øke bevilgningene til jernbanen med 540 mill. I fjor foreslo partiet et kutt på nærmere 350 mill., så FRP overrasker stort og positivt, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. De vil øke drift og vedlikehold av det norske jernbanenettet med 500 mill., investeringene med 90 mill. og kutte på Jernbanedirektoratet med 50 mill. Det hører også med til bildet av et mer jernbaneoffensivt FRP at de tirsdag denne uka foreslo og fikk flertall på Stortinget for at det også skal bestilles nye fjerntogsett til Rørosbanen. - Vi snakker nærmest om et hamskifte som jeg håper vil stå seg også i åra som kommer, sier Kjell Erik Onsrud.
Tidligere regjeringspartner Høyre legger bare fram kuttforslag. I alt vil de trekke 175 mill. fra regjeringas forslag. Ser man på hva Høyre foreslo i fjor, så er partiet likevel blitt mindre jernbanenegativ. Da foreslo de et kutt på 467,3 mill.
Mesteparten av kuttet foreslår Høyre på drift og vedlikehold. Høyre vil konkurranseutsette vaktmesteroppgavene som Bane NOR nå utfører. På dette regner Høyre en besparelse på 150 mill. Den vil ikke partiet la Bane NOR beholde til mer vedlikehold. Dette viser at Høyre ikke har skjønt eller ikke bryr seg om det voksende vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet, slår Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane fast.