|
For JernbaneVi argumenterer for modernisering og fornyelse av det eksisterende banenettet og utbygging av jernbanen med nye Inter City-lenker på Østlandet, Oslonavet og utvidet pendeltogtrafikk rundt de større byene. Dessuten nye baneavsnitt og stambaneprosjekt på Sør- og Vestlandet og Møre og forlengning av Nordlandsbanen (Nord-Norgebanen), som åpner for en moderne jernbanekorridor til Tromsø med sidebane til Harstad og sammenkobling med det nordkalottiske, internordiske og kontinentale banenettet over Narvik. Jernbanen er en del av samfunnsbygget. Vi er for at Norge må følge utviklingen å satse på høyhastighetsbaner med en gjennom-førbar standard etter norske forhold. Her er vi åpne for et nordisk samarbeid med utbytte av kompetanse og ressurser. Målet må være å erstatte flyruter på korte- og mellomlange distanser (50 mil og mindre) med høyhastighetstog. Jernbanens kvaliteter er også viktig å ta til vare som en del av opplevelses- og turisttilbudet. Alle tog skal nødvendigvis ikke gå i 200 eller 250 km/t. Optimalt må 70% av godstransportene på lange og mellomlange strekninger legges over på jernbanen. Det kommer å kreve effektive overgangsløsninger til ny togteknologi og terminal-systemer. Målsettingen må være at hele landet skal nås med jernbane og at tilgjengeligheten for de distrikter som ikke nås skal optimaliseres med moderne og miljøeffektive vei- og sjøverts matningsforbind-elser. Vi samarbeider med andre Pro Rail organisasjoner og nettverk, miljøorganisasjoner og andre nasjonale, internasjonale og regionale virksomheter og grupperinger som virker for jernbanen. Gjennom informasjon, debatt og egne saker vi løfter fram vil vi øke forståelsen for jernbanens mange fortrinn som transportmiddel. Vi utgir tidsskriftet For Jernbane som kommer ut fire ganger i året. Antall kommentarer: 1
Publisert 22 Dec 2022 av jernbane
av Tor Kjensjord @ 30 Jan 2018 01:08 pm
Internasjonalt samarbeid som ekspress-langruter, og også regionalt som Øresundtågen, som gir konkurranse med fly. Samarbeid om tekniske regler som kjørestrømtype og høyre/venstre, samt leverandører.
Standardisering. Slutt på grensestopp for personal-og lokskifte. Mange tekniske nyvinninger er nå kommet. Symposier bør tilbys.
Powered by CuteNews
|
|
|