STARTSIDEN / OM FOR JERNBANE / HISTORIE
 

FJs historie

På en konferanse Bø i Telemark den 25. mai 1973, hvor bl.a. kommunevalgte representanter fra i alt 9 fylker var til stede, ble det vedtatt å danne et Landsutvalg for jernbane (LFJ). Over 100 kommuner ble medlemmer sammen med en lang rekke partilag, foreninger, næringsdrivende og privatpersoner. Det ble dannet flere fylkesutvalg av Landsutvalget. Hedmark-utvalget ble stifta 19. november 1974. Kåre Blystad, ordfører i Alvdal 1972-79 ble valgt til første formann. Det ble også dannet en Tromskomité for jernbane. Magnar Hellebust var leder der i 1990. Tromskomitéen var lenge det eneste fylkesutvalg som fortsatt er aktivt. Tromskomitéen er nå helt selvstendig og var i mange år ledet av Vidar Eng. Ny leder er nå Irene Dahl, Tromsø. I Nordland ble det senere etablert en egen aksjonsgruppe for Nord-Norgebanen. Leder er Svein Arnt Uhre, Fauske. Begge de to grupperingene samordner nå i stor utstrekning sine aktiviteter for realiseringen av Nord-Norgebanen.

Telemarkskomitéen for jernbane fungerte som sekretariat og styre. Jon Bjørnebekk stod sentralt i arbeidet. Han satt i sekretariatet og var ansvarlig redaktør for organisasjonens meldingsblad som het For Jernbane. Bjørnebekk var også vararepresentant til Stortinget 1993-97 for Telemark SV. I redaksjonen satt ellers Sveinung H. Hanto og Olav Gunnarson Haugane, ordfører(Ap) i tidligere Lunde kommune. Ingen av disse lever i dag.

LFJ jobba mot nedtrapping av jernbanen, spesielt nedleggelse av stasjoner. Standpunktet var at stasjoner ikke skulle legges ned mot lokalbefolkningens vilje. På begynnelsen av 70-tallet var det ikke alle som hadde bil, heller ikke på bygda, så jernbanen var et viktig transporttilbud for mange distrikter. LJF var også kritisk til etableringa av Linjegods i 1972/73 og de endringene det medførte for gods på bane.

I tillegg til meldingsbladet utgav LFJ disse publikasjonene;

– Bakgrunnen for og konsekvensene av Linjegods.

– Retningslinjer for NSBs virksomhet.  

Sistnevnte ble bl.a. behandla og vedtatt av Notodden formannskap og Grane formannskap i 1975.

Landsutvalget for Jernbane hadde en periode fra 1981 til 1989 hvor det ikke var aktivitet. Krumtappen som dro LFJ i gang igjen var Hans Petter Kristoffersen. Han er ingeniør og var/er ansatt i forskningsmiljøet på Ås. 19. november 1989 ble det etablert et interimsstyre for Landsutvalget for Jernbane. Det ble også gitt ut to nummer av medlemsbladet For Jernbane i 1989. 3. mars 1990 holdt Landsutvalget for Jernbane årsmøte og konstituerende møte på Ås i Akershus. Hans Petter Kristoffersen ble valgt til ny leder. Fra det forrige styret ble Jon Bjørnebekk valgt inn i styret til den nye organisasjonen. Han var nå skolesjef i Nome kommune. Ellers ble Ragnar Onsaker, Tore Bråstad, Kari Norheim og Olav Skeie valgt til styremedlemmer. Holger Schlaupitz, fagsjef for klima og for samferdsel i Naturvernforbundet, har vært styremedlem i LFJ gjennom flere perioder.

Kampsaken er den samme som på 1970-talllet. Bedre rammevilkår for jernbanen slik at mer av transportarbeidet kan utføres med tog. Forskjellen fra tidligere var at LFJ nå fikk et tydelig miljøformål.

Det ble også knyttet kontakter med andre organisasjoner. Kontakten med Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet fremheves. Järnvägsfrämjandet var inspirasjonskilde og støtte når LFJ ble dratt i gang igjen. De to foreningene har siden hatt jevnlig kontakt og samarbeid.  

Hans Petter Kristoffersen ble gjenvalgt som leder fram til 2000. Da tok Erik Bjørhei over. Han har tidligere vært kommunepolitiker og jobber som seniorrådgiver i Ung i Kor.  I 2003 ble Kjell Erik Onsrud valgt til leder. Han har siden blitt gjenvalgt(2017). Han er utdannet jurist og har organisasjonserfaring fra studietida og fra Naturvernforbundet. Han var også ansatt som daglig leder av For Jernbane i perioden oktober 2005 til februar 2017. Økonomien har ikke tillat å videreføre ansettelsen.

På initiativ fra Kjell Erik Onsrud ble navnet på organisasjonen i 2005 forenkla fra Landsutvalget for Jernbane til For Jernbane.

(Senest oppdatert 30, juli 2020.) 

Antall kommentarer: 0
Publisert 31 Oct 2017 av jernbane

Ditt navn:

Remember me

Din e-postadresse:
(optional)

Kommentar:

Captcha: (Skriv inn koden)

CAPTCHA, click to refresh

Powered by CuteNews
   
Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»