|
NYHETER FRA NETTAVISER Hold deg oppdatert på de siste jernbane relaterte nyheter fra lokale, regionale, nasjonale og nordiske nettaviser. Sakene lenkes direkte til nettavisene.
Vil ha nullutslipp fra alle tog innen 2030Red. kommentar: Vi konstaterer at kravet om nye lok på Nordlandsbanen for å erstatte de gamle Di4-lokene er satt på vent. Ingen produsenter av lok kom med tilbud til Norsk Bane. Dermed skal de gamle lokene revideres og forberedes for ERTMS og fortsatt i mange år være dragkraft i loktogene på Nordlandsbanen. Risan nevnte ingenting om omfanget av revisjonen for å kunne forlenge levetiden i overgangsperioden fram til neste generasjon (hybrid)lok kan tas i bruk i persontrafikken på de ikke elektrifiserte strekningene. Heller ikke nevnte han noe om muligheten for å leie inn egnede diesellok fra utlandet som med nødvendige modifikasjoner kan kjøre på norske spor. Det kan tyde på at andrehåndsmarkedet for diesellok i Europa(?) har gått tomt og at produsentene ikke er interessert i en så liten serie lok for leveranse til et forholdsvis marginalt og dessuten "krevende" jernbaneland som Norge om man ikke legger inn en "overpris". Risan bør i neste nummer av Jernbanemagasinet redegjøre for omfanget av revisjonen (ombyggingen), tilgangen på reservedeler og i hvor mange år man kan forvente en forsvarlig driftssikkerhet også for de reviderte Di4-lokene. Noen grad av ambisjoner må finnes også for kvaliteten på persontrafikken med loktog på Nordlandsbanen. Dette er en sak å følge opp både for politikerne i Nordland og Trøndelag for holde Stortinget "på sporet" når det gjelder loksituasjonen på vår lengste og mest ettersatte stambane.
Kommentarer: 0
Publisert 04 Apr 2020 av jernbane
Powered by CuteNews
|
|
|