|

|
Nyhetsarkiv
FJ Pressemeldinger: Partienes alternartive statsbudsjett for jernbanen i 2026Med sitt alternative statsbudsjett vil MDG bevilge i alt 4712 mill. mer til norsk jernbane i 2026. - Med dette vil MDG ha den sterkeste satsinga på tog av APs støttepartier. Om vi legger sammen forslagene fra SP (- 2835 mill.), Rødt (+772 mill.), SV (+1052 mill.) og MDG (+4712 mill.) blir det 3701 mill. Deler vi beløpet på de 4 partiene blir gjennomsnittet en påplussing på 925 mill. Det er et lovende utgangspunkt for forhandlingene, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. MDG har flere poster i forslaget. Partiet vil styrke vedlikehold og fornyelse med i hvert fall en mrd. Så har de en post på 600 mill. som skal deles mellom vedlikehold og å opprette nattog til København, Hamburg og Berlin. Videre har MDG en post på 270 mill. som skal fremskynde to tog i timen på Trønderbanen, øke godskapasiteten Oslo-Trondheim og planlegge gjenåpning av Ålgårdbanen, dobbeltspor Stanghelle-Voss og anskaffelse av 2-etasjes tog. MDG vil også bevilge 50 mill. til flere togvogner og 60 mill. mer til gods fra veg til bane. - Her kjenner For Jernbane igjen våre innspill om gods og Ålgårdbanen, sier Kjell Erik Onsrud. MDG har et viktig forslag med 50 mill. til å utrede ny bane til Stockholm. EU har klare ambisjoner om å bygge nye grensekryssende baner og yte 50 % tilskudd til bygginga. De landene som har klare planer vil få penger, de andre må bare betale. MDG har en stor post på 2,66 mrd til billig nasjonalt månedskort på jernbanen. Dette likner Tyskland med den populære ”Deutschlandticket”. For Jernbane støtter lavere billettpriser, men man må finne et balansepunkt slik at punktligheten og regulariteten ikke blir ødelagt. Norsk Jernbane er som kjent prega av sprengt kapasitet på spor og tog. - Skal jernbanen takle noen større etterspørsel, må den bygges ut. - Vårt mål er moderne, konkurransedyktige dobbeltspor fra Stavanger og Halden i sør til Tromsø i nord. Disse må planlegges først. Jeg tror ikke MDG er uenig i det, sier Kjell Erik Ons-rud. I likhet med Rødt og SV vil MDG omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Vi ser også at MDG IKKE flytter penger fra samferdsel til andre formål. For Jernbane støtter disse strate-giene. Skal samferdselssektoren bli grønnere må den legges om og bygges om. Med sitt alternative statsbudsjett vil Rødt styrke norsk jernbane med 772 mill. mer enn regjeringa og AP, dette er positivt sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Gratis togreiser for barn er et godt forslag. Det vil gjøre det mer attraktivt å velge tog framfor bil. Reisa blir fort for dyr når hele familien skal på tur. En halv mrd. mer til vedlikehold og fornyelse vil også sende viktige signaler til jernbaneentreprenørene om å bemanne ytterligere opp. Det er viktig i ei tid med fortsatt voksende vedlikeholdsbehov. Økte bevilgninger til Ofotbanen må nøye koordineres med planene på svensk side, siden Ofotbanen egentlig er en del av det svenske jernbanenettet. Det er og positivt at Rødt vil bevilge 88 mill. mer til planlegging av nye baner. Planlegging og bygging av moderne dobbeltspor ligger langt etter 4-feltsvegene, og jernbanen taper i konkurransen. Det er bra at Rødt vil omarbeide planene for fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16. For Jernbane mener dette er nødvendig ikke bare av hensyn til natur og landskap, men også for den langsiktige utviklingen av jernbanenettet. - Når det først skal investeres stort mellom Oslo og Hønefoss bør det være prosjekter som løfter helheten, bygger nettverk og robusthet og løfter gods på skinner, sier Kjell Erik Onsrud og peker på behovet for dobbeltspor Drammen-Hokksund og felles dobbeltspor for Bergensbanen og Gjøvikbanen. Det er også bra at Rødt vil styrke kompensasjonen til godstog når banen er stengt. - Samtidig hadde vi gjerne sett at Rødt også ville styrke den generelle støtteordninga for gods fra veg til bane. Det bør bli en netto støtte når baneavgiftene som selskapene må betale til Bane NOR er trukket fra, sier Kjell Erik Onsrud. For Jernbane er enig i Rødts forslag om å omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Likevel foreslår Rødt å ta 4 mrd. fra transport og bruke på andre formål. For Jernbane mener pengene burde blitt i sektoren for enda mer offensiv planlegging og utbygging av moderne og klimarobuste dobbeltspor mellom landsdelene fra Tromsø i nord til Stavanger og Halden i sør, som et alternativ til motorvegene. - For Jernbane er samd med Senterpartiet i at norsk jernbane er blitt for oppsplitta, og at det er riktig med ein meir samla organisering som betre tar vare på heilskapen, seier Kjell Erik Onsrud, leiar av For Jernbane. - Utover det er vi ikkje særleg begeistra for det SP foreslår, seier han. SP vil kutte 35 millionar til Jernbanedirektoratet. - Direktoratet er mellom anna ansvarleg for overordna planlegginga. Skal jernbanen hengje med i framtida og ta ein større andel av transportarbeidet og veksten, så må den byggjast ut. Til det trengst det planar. Ut over dobbeltspor på indre intercity på Austlandet, finst det ikkje planar for moderne dobbeltspor i Norge, påpeiker Kjell Erik Onsrud. SP foreslår også å ta 2,8 mrd. frå Bane NOR sin reserve og bruke på andre sektorar. - Det er korkje offensivt eller defensivt, det er nedbygginga, seier Kjell Erik Onsrud. Hadde SP vore defensive (forsvare det ein har) så hadde dei foreslått å overføre pengane til meir vedlikehald og fornying av det norske jernbanenettet. Vedlikehaldsetterslepet er berekna å vekse med 2,4 mrd. i 2026, så dei pengane trengst på norsk jernbane, understrekar Kjell Erik Onsrud. Norske godstog sliter og kraftig med lønsemda. Det tapar pengar kvart år, men gjer ein viktig samfunnsinnsats med å føre mange og lange trailertransportar bort frå vegnettet. Dette sparar miljøet, energi, vegslitasje, mikroplast og gjer det sikrare å ferdast på vegane. - Etter mi meining burde SP satt av ein 2–300 millionar kroner ekstra til støtteordninga for gods frå veg til bane, seier Kjell Erik Onsrud Jernbanebildet SP har brukt på side 45 er eit flott motiv, men det er henta frå utlandet og ikkje frå norsk jernbane. - Det er kanskje flisespikking, men rimar dårleg med at SP profilerer seg på det norske og nasjonale, seier Kjell Erik Onsrud FJ kommentererer partienes alternative statsbudsjett til jernbanen i 2026MDG STERKEST PÅ JERNBANE HITTILMed sitt alternative statsbudsjett vil MDG bevilge i alt 4712 mill. mer til norsk jernbane i 2026. - Med dette vil MDG ha den sterkeste satsinga på tog av APs støttepartier. Om vi legger sammen forslagene fra SP (- 2835 mill.), Rødt (+772 mill.), SV (+1052 mill.) og MDG (+4712 mill.) blir det 3701 mill. Deler vi beløpet på de 4 partiene blir gjennomsnittet en påplussing på 925 mill. Det er et lovende utgangspunkt for forhandlingene, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. MDG har flere poster i forslaget. Partiet vil styrke vedlikehold og fornyelse med i hvert fall en mrd. Så har de en post på 600 mill. som skal deles mellom vedlikehold og å opprette nattog til København, Hamburg og Berlin. Videre har MDG en post på 270 mill. som skal fremskynde to tog i timen på Trønderbanen, øke godskapasiteten Oslo-Trondheim og planlegge gjenåpning av Ålgårdbanen, dobbeltspor Stanghelle-Voss og anskaffelse av 2-etasjes tog. MDG vil også bevilge 50 mill. til flere togvogner og 60 mill. mer til gods fra veg til bane. - Her kjenner For Jernbane igjen våre innspill om gods og Ålgårdbanen, sier Kjell Erik Onsrud. MDG har et viktig forslag med 50 mill. til å utrede ny bane til Stockholm. EU har klare ambisjoner om å bygge nye grensekryssende baner og yte 50 % tilskudd til bygginga. De landene som har klare planer vil få penger, de andre må bare betale. MDG har en stor post på 2,66 mrd til billig nasjonalt månedskort på jernbanen. Dette likner Tyskland med den populære ”Deutschlandticket”. For Jernbane støtter lavere billettpriser, men man må finne et balansepunkt slik at punktligheten og regulariteten ikke blir ødelagt. Norsk Jernbane er som kjent prega av sprengt kapasitet på spor og tog. - Skal jernbanen takle noen større etterspørsel, må den bygges ut. - Vårt mål er moderne, konkurransedyktige dobbeltspor fra Stavanger og Halden i sør til Tromsø i nord. Disse må planlegges først. Jeg tror ikke MDG er uenig i det, sier Kjell Erik Ons-rud. I likhet med Rødt og SV vil MDG omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Vi ser også at MDG IKKE flytter penger fra samferdsel til andre formål. For Jernbane støtter disse strate-giene. Skal samferdselssektoren bli grønnere må den legges om og bygges om. *****GODT RØDT TOGALTERNATIVMed sitt alternative statsbudsjett vil Rødt styrke norsk jernbane med 772 mill. mer enn regjeringa og AP, dette er positivt sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. Gratis togreiser for barn er et godt forslag. Det vil gjøre det mer attraktivt å velge tog framfor bil. Reisa blir fort for dyr når hele familien skal på tur. En halv mrd. mer til vedlikehold og fornyelse vil også sende viktige signaler til jernbaneentreprenørene om å bemanne ytterligere opp. Det er viktig i ei tid med fortsatt voksende vedlikeholdsbehov. Økte bevilgninger til Ofotbanen må nøye koordineres med planene på svensk side, siden Ofotbanen egentlig er en del av det svenske jernbanenettet. Det er og positivt at Rødt vil bevilge 88 mill. mer til planlegging av nye baner. Planlegging og bygging av moderne dobbeltspor ligger langt etter 4-feltsvegene, og jernbanen taper i konkurransen. Det er bra at Rødt vil omarbeide planene for fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16. For Jernbane mener dette er nødvendig ikke bare av hensyn til natur og landskap, men også for den langsiktige utviklingen av jernbanenettet. - Når det først skal investeres stort mellom Oslo og Hønefoss bør det være prosjekter som løfter helheten, bygger nettverk og robusthet og løfter gods på skinner, sier Kjell Erik Onsrud og peker på behovet for dobbeltspor Drammen-Hokksund og felles dobbeltspor for Bergensbanen og Gjøvikbanen. Det er også bra at Rødt vil styrke kompensasjonen til godstog når banen er stengt. - Samtidig hadde vi gjerne sett at Rødt også ville styrke den generelle støtteordninga for gods fra veg til bane. Det bør bli en netto støtte når baneavgiftene som selskapene må betale til Bane NOR er trukket fra, sier Kjell Erik Onsrud. For Jernbane er enig i Rødts forslag om å omprioritere fra motorveg til jernbane og kollektiv. Likevel foreslår Rødt å ta 4 mrd. fra transport og bruke på andre formål. For Jernbane mener pengene burde blitt i sektoren for enda mer offensiv planlegging og utbygging av moderne og klimarobuste dobbeltspor mellom landsdelene fra Tromsø i nord til Stavanger og Halden i sør, som et alternativ til motorvegene. *****LITE JERNBANEVENLIG STATSBUDSJETT FRÅ SP- For Jernbane er samd med Senterpartiet i at norsk jernbane er blitt for oppsplitta, og at det er riktig med ein meir samla organisering som betre tar vare på heilskapen, seier Kjell Erik Onsrud, leiar av For Jernbane. - Utover det er vi ikkje særleg begeistra for det SP foreslår, seier han. SP vil kutte 35 millionar til Jernbanedirektoratet. - Direktoratet er mellom anna ansvarleg for overordna planlegginga. Skal jernbanen hengje med i framtida og ta ein større andel av transportarbeidet og veksten, så må den byggjast ut. Til det trengst det planar. Ut over dobbeltspor på indre intercity på Austlandet, finst det ikkje planar for moderne dobbeltspor i Norge, påpeiker Kjell Erik Onsrud. SP foreslår også å ta 2,8 mrd. frå Bane NOR sin reserve og bruke på andre sektorar. - Det er korkje offensivt eller defensivt, det er nedbygginga, seier Kjell Erik Onsrud. Hadde SP vore defensive (forsvare det ein har) så hadde dei foreslått å overføre pengane til meir vedlikehald og fornying av det norske jernbanenettet. Vedlikehaldsetterslepet er berekna å vekse med 2,4 mrd. i 2026, så dei pengane trengst på norsk jernbane, understrekar Kjell Erik Onsrud. Norske godstog sliter og kraftig med lønsemda. Det tapar pengar kvart år, men gjer ein viktig samfunnsinnsats med å føre mange og lange trailertransportar bort frå vegnettet. Dette sparar miljøet, energi, vegslitasje, mikroplast og gjer det sikrare å ferdast på vegane. - Etter mi meining burde SP satt av ein 2–300 millionar kroner ekstra til støtteordninga for gods frå veg til bane, seier Kjell Erik Onsrud Jernbanebildet SP har brukt på side 45 er eit flott motiv, men det er henta frå utlandet og ikkje frå norsk jernbane. - Det er kanskje flisespikking, men rimar dårleg med at SP profilerer seg på det norske og nasjonale, seier Kjell Erik Onsrud Kommentarer: 0 Publisert 13 Nov 2025
Powered by CuteNews
|
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||