|
Nyhetsarkiv
Mosjøfirma skal sørge for bedre arbeidsforhold på Nordlandsbanen Mosjøen Kulde og Klimaservice skal sørge for bedre arbeidsmiljø for lokførere på Nordlandsbanen, og den nyheten blir tatt veldig godt imot. Om sommeren kan det bli skikkelig varmt i förrerrommet på Di4-lokene, som tross at de er iferd med passere aldersgrensen på 40-år ikke kommer byttes ut för i 2027. Red. kommentar. Utmerket at lokførerne som kjører Di4 på Nordlandsbanen får et bedre arbeidsmiljø i førerrommet. Men at de nå aldrende Di4-lokene (40 år) skal driftes i enda seks år før de byttes ut, sier noe om tregheten i norsk jernbaneforvaltning. Det sier dessuten noe om Nordlandsbanens plass på prioriteringslista. Folk i nord merker seg det, også i forhold til en større sammenheng. Man kan spørre hvorfor ikke NSB og nå Norske Tog, opp mot tidsfaktoren, ikke fått til en overgangsløsning med leie/leasing av diesellok i mellomgenerasjon for de lokdragne persontogene på Nordlandsbanen? Finnes det overhodet ikke tilgang på mellomgenerasjons diesellok i Europa, som eventuelt med visse modifiseringer, kunne godkjennes? Di4 lokene kommer å kreve en god del løpende vedlikehold, for ikke å risikere avvikelser i trafikken. Den belastningen rammer i ytre ledd operatøren, men det er Norske Tog som eier problemet i forhold til Jernbanedirektoratet og politikken.
Norsk jernbanepolitikk er for tiden en uforutsigelig øvelse, og de store pengene i jernbaneinvesteringer kan fort å ta slutt i Steinkjer. Utsettelsen med elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, skaper usikkerhet i nord om det videre prosjektet med delelektrifisering av Nordlandsbanen og hybriddrift vil være klart innen 2027. Uansett hvor mye støy som eventuelt måtte komme fra landsdelen. Det i en tid da jernbaneutbygging i nord har vokst til et spørsmål om landsdelens framtidige nasjonale status, og befolkningen i nord "slår med knyttneven" på stortingsdøra. Kommentarer: 0 Publisert 11 Apr 2021
Powered by CuteNews
|
|
|