STARTSIDEN / NYHETSARKIV
 

Nyhetsarkiv

Pressemelding: Tog for fly

For å få en økonomisk redningspakke fra den franske regjeringen, har Air France gått med på å kutte 50 prosent i co2-utslippene på sine innenriksflygninger innen 2024. Det kan bety at selskapet legger ned flyruter på strekninger hvor tog gjør turen unna på 2:30 t eller mindre. Dette er en løsning finansminister Bruno Le Maire har pekt på og vil følge opp, se International railway journal, 1. mai.

For å få en økonomisk redningspakke fra den franske regjeringen, har Air France gått med på å kutte 50 prosent i co2-utslippene på sine innenriksflygninger innen 2024. Det kan bety at selskapet legger ned flyruter på strekninger hvor tog gjør turen unna på 2:30 t eller mindre. Dette er en løsning finansminister Bruno Le Maire har pekt på og vil følge opp, se International railway journal, 1. mai.

- Hva kan parallellen bli her i landet spør leder av For Jernbane, Kjell Erik Onsrud. - I løpet av 150 min kommer man ikke særlig langt med Vy med flere. På kort sikt kan regjeringen likevel forsere sin lovede pakke med godsinvesteringer ( ca 18 mrd), framfor å starte opp prestisjeprosjektet Ringeriksbanen/E16 (32 mrd). Det vil legge til rette for smidigere togtrafikk på alle linjer, og forhåpentligvis skape marked for flere avganger med både gods- og persontog, påpeker Kjell Erik Onsrud. - Regjeringen må også anskaffe nytt nattogmateriell. Nattog er et godt alternativ til fly, sier han.

Jernbaneverkets høyhastighetsutredning viste at reisetider på tre timer eller mindre var mulig mellom Oslo og de andre store byene i Sør-Norge. Norsk Bane/Deutsche Bahn international viste reisetider under 2:30 t.

For Jernbane mener det er på høy tid at politikerne følger opp det de har vedtatt i Nasjonal transportplan: «… alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighets­nett mot Bergen, Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa. For å unngå feilinvesteringer i det vi bygger, må alle strekningsvise utredninger gjøres nå».

- Noe regjeringen kan gjøre raskt er å utnevne en egen lyntogminister. Den konservative regjeringen i UK har en egen minister for High speed 2-prosjektet, påpeker Kjell Erik Onsrud. 

 

 

Kommentarer: 0

Publisert 27 May 2020


Ditt navn:

Remember me

Din e-postadresse:
(optional)

Kommentar:

Captcha

CAPTCHA, click to refresh

Powered by CuteNews

 

 

Samarbeidspartnere:

 

For Jernbane er en frittstående landsdekkende medlemsorganisasjon som på fritt grunnlag virker for at jernbanen skal utføre en betydelig større andel av transportarbeidet i Norge og mellom Norge, Norden og Europa.

Vi legger vekt på jernbanen som ryggraden i et miljøvennlig, sikkert, raskt og kapasitetssterkt transportsystem. Vi er også opptatt av gode overgangsløsninger for både personreiser og godstransporter. 

 

 

For Jernbane
Postboks 3455 Bjølsen
0406 OSLO
Bankkonto: 1254.20.33523
E-post: leder@jernbane.no

Copyright 2008 - 2020 © For Jernbane. All Rights Reserved.
Her kan du laste ned vår logo i ulike format-»