topp bilde 4 topp bilde 5 topp bilde 1
jernbanelogo ny2

 facebookKontakt    Søk    Bli medlem    Lenker   Ny adresse?

Lokalpolitikk versus rikspolitikk samt en smule vurderinger rundt samferdsel og tog.

01.11.2010
29.10.2010 Nicolas Christiansen (jernbaneentusiast); - Hva så med distriktspolitikk og jernbane, ja dette er et merkelig kapittel. Jernbanen har jeg hørt har en skinnegang og et materiell som i stor grad henger igjen fra mellomkrigstiden og etterkrigstiden.

Det snakkes i det vide og det brede, i perioder selvsagt, om styrking av samferdselsnettet i Norge. Veier og tog sammenlignes med stater vi aller helst ikke vil sammenligne oss med. Noen partier så som Fremskrittspartiet står opp og krever større satsning på veier og veiutbyggning slik at man kan bruke bil. Og det er vel kanskje en viss sannhet at veinettet i Norge ikke er bra nok. På den annen side er vel kanskje også Norge et land som i mye større grad enn andre land har en distriktspolitikk som verdsetter distriktsutbyggning på en slik måte at en ukjent fjord (ukjent for Oslo folk) blir godtgjort i større grad, sett i forhold til befolkningsantallet, enn en utbygging i sentrale Østlandsstrøk. Denne tydelige skjevheten i bevilgninger kan jeg forstå kan være urettferdig for de mange som bor i Østlandsområdet. På den annens side, og her kommer argumenter fra distriktspolitikere, at Norge har behov for distriktene, for å ha folk boende utenfor det sentrale Østland. Kanskje er det derfor NRK idealiserer distriktslivet ved å vise de mest ekstreme bosteder i programserien ”Der ingen skulle tru att nokon kunne bu”? NRK er og har vært en av de beste redskapene for understreking av distriktspolitikken i dette landet, en distriktspolitikk som jeg vil si har vært mye mer rettferdig enn at en stortingspolitiker har klart å bli valgt inn på stortinget nettopp fordi han eller hun klarer å skrape nok penger sammen til at ny bro eller tunnel skal bygges i et øysamfunn på Vestlandet. Jeg vet jeg setter ting på spissen, men ting som er satt på spissen er jo alltid mer interessant å lese…..

Hva så med distriktspolitikk og jernbane, ja dette er et merkelig kapittel. Jernbanen har jeg hørt har en skinnegang og et materiell som i stor grad henger igjen fra mellomkrigstiden og etterkrigstiden. Måten skinnetraseer og stasjoner er bygget er i stor grad preget av den tid hvor togene hadde en lavere fart og en del ruter ble kalt for melkerampe ruter. Jeg husker selv at jeg tok toget fra Onsøy stasjon i min barndom (70 –tallet) (Onsøy stasjon er for lengst nedlagt) inn til Oslo, en tur som tok godt over 2 timer med mange topp underveis. Kan hende ville noe slikt ikke fungert i dag, men magefølelsen sier meg at kanskje var det likevel bedre tider.

Nå snakkes om lyntog, selv politikerne fabler om store togtraseer gjennom den norske naturen. De eneste som kanskje er imot er Fremskrittspartiet, de bruker argumenter som bygger på økonomiske analyser hvor selve utbyggnigskostnadene vil forringe den økonomiske gevinsten. Jeg har ingen innsikt av å si om Fremskrittspartiet har rett i sine analyser og selv er jeg ingen tilhenger av deres politikk men selve lyntogdebatten vil jeg si har sporet av lenge før den begynte. Det å bygge ut lyntog i Norge mens man egentlig ikke tar opp debatten om hva det eksisterende jernbanenettet skal få for skjebne etter en slik utbygging er meg en gåte. Men lyntog er jo en god valgkampsak, i hvert fall enda. Jeg innrømmer det. Jeg er også egentlig for tog som fremkomstmiddel. Men kan ikke skjønne hvordan det kan være så dyrt å kjøre tog fremfor å kjøre fly, det er for meg et stort mysterium. Hvorfor kan ikke togene bli like billige og gjerne gjøres mer attraktive? En form for attraksjon er for meg å rendyrke toget som reisemiddel, per i dag er toget som befordringsmiddel mer og mer lik en buss eller fly i innredningen, men prisen er ikke sånn. Buss og fly kan i større grad klare å komme frem tidligere enn tog. Det er også et mysterium. Når jeg skal reise til Oslo tar jeg nå nesten utelukkende buss, det er billigere og lettere å komme til enn å måtte resie inn til Fredrikstad som er nærmeste by for så å betale en billett som er dobbel så dyr (nesten) og reise inn til Oslo slik. Men tog er og blir mer behagelig. Med buss kjøres det på den nylig åpnede nye E6 gjennom Østfold, det er en god vei. Og antakelig hadde den bare blitt til igjennom iherdig innsats av fylkespolitikere og næringsliv samt av hensyn som går på samfunnsøkonomi, plutselig var det samfunnsøkonomisk å bygge ut E6. Når jeg ser på viltgjerdene langsmed E6 tenker jeg på gjerdene langs med jernbanen i samme fylke, nedgrodde og usynlige mange steder. Ikke rart mange klager over å bo nær jernbanen, sånn sett er det farlig. Ja det er mye etterslep i jernbanesektoren, kanskje for mye? Men vedlikehold er ikke poster i budsjettene som smiler, det er mer prestisjefylt å bygge nytt. Tenk hvis den franske presidenten Mitterand hadde valgt å bare pusse opp den eksisterende Triumfbuen fremfor å bygge hele den nye bydelen hvor det er kommet en ny triumfbue i glass og stål, det hadde ikke vært like staslig!

Hva så med Østfold, jernbane og samferdsel?

Jeg ser for meg at politikerne velger seg ut et lyntog alternativ som er en billig løsing. De kommer til å bruke mye av det eksisterende nettet men for å skape noe blest så må reisetiden ned, da må også strekningen kortes. I denne debatten ligger det innebakt at de velger å legge en ny stasjon på Rolvsøy/ Greåker som erstatning for de nåværende stasjonene i Sarpsborg og Fredrikstad. Men så, er spørsmålet, hva skjer så? Man diskuterer fortsatt om man må lage en skyttelbuss ordning ut til denne stasjonen i ”ingenmannsland”, en skyttelbusslinje som er presis og behagelig. En bybusslinje slik vi kjenner den i dag står og stamper i kø og er trang. Jeg tror neppe at et slikt alternativ vil trekke flere til å bruke toget. Altså vil den sammfunnsøkonomiske gevinsten forsvinne, folk bruker ikke lyntog, Fremskrittspartiet fikk rett i sine prognoser. Denne muligheten håper jeg politikerne har tenkt på, men lyntog har kanskje blitt et for stort ”mantra”. Noe jeg frykter sterkt.

Ut i fra mine forutsetninger ser jeg at tog det har en konkurransefordel med flyet hvis det er lett tilgjenglig. Flyet, som vi vet flyr fra flyplass til flyplass, og flyplassene ligger utenfor byene. Man er avhengig av skyttelordninger til og fra, enten i form av buss, tog eller drosje. Flyplassene har også store areal med parkeringsmuligheter. En togstasjon, og dette sier jeg ikke med utgangspunkt i nostalgi, men av logisk tenkning. Toget er noe mennesker tenker som ”nært”, man kan faktisk gå til toget, til nød sykle til det, eller ta en rask kjøretur. Toget forbinder jeg med nesten litt luksus samtidig som det skal være behagelig, flyet derimot har kanskje noe av luksus men er blitt mer og mer en ”pølsebod med vinger” (tenk billig rutene til Ryanair). Berlin har nettopp valgt å bygge en ny sentraljernbanestasjon midt i sentrum som skal knytte sammen de eksisterende jernbanelinjer i storbyen, der har de valgt en hypermoderne løsning i flere plan. De har turt å satse på jernbanen. Hva så med Norge? Her må nok en del gjøres før vi skal bygge hypermoderne stasjoner, men likevel er det kanskje den veien vi må gå parallelt med å tenke lyntog. Stasjonen er også viktig, det kan kanskje ikke bare være et busstopp slik det tydeligvis ønskes fra Jernbaneverket.

Jeg har selvfølgelig mine tanker om en jernbane i Østfold, jeg tror ikke at det er særlig lurt å legge stasjoner og traseer utenfor byene, byene må med hvis den samfunnsøkonomiske gevinsten skal rettferdiggjøre bygging i så stor skala. Jeg mener at reisetiden må ned men da må kanskje trasevalget ikke knyttes til dagens trase, som allerede går igjennom tettbygde strøk. I tettbygde strøk vil en utbygging ta tid med reguleringsplaner og annet som følger med. Det er kanskje mer hensiktmessig å følge E6 fra Moss, da vil man komme innom Rygge flyplass, fortsette helt til Sarpsborg før den går i retning av Fredrikstad enten på øst eller vest siden av Glomma. Deretter kan traseen gå rett over Øra og Torsnes for å nå Halden i mer eller mindre rett linje før den igjen går i rett linje inn i Sverige. På en slik måte kan togtrafikken få kortere reisetid, bykjernene vil fortsatt ha et togtilbud og Østfold knyttes nærmere kontinentet.

Er dette en visjon, ja i de grader og helt ugjennomførbar. Hvorfor? Det er selvfølgelig for dyrt, og det som er for dyrt i utgangspunktet vil ikke gå igjennom. Men man kan da drømme. Jeg forviller meg ikke i drømmer og ser at politikk er et kompromiss mellom realpolitikk altså pragmatisme og visjon. Partiprogram er visjon, dagliglivet er kompromiss. Men kanskje kan noe mer langsiktighet gjøre de valgene som gjøres litt mer varige og gode for våre barn og deres barn? Jeg trives i Østfold, men Østfold er på mange måter like langt unna som en vestlandsfjord, kanskje det hadde vært bedre å bo på Vestlandet med monstermaster som nærmeste nabo. ;-)

Nicolas Christiansen, Gressvik

 



< Tilbake
  Copyright 2008 © For Jernbane. All Rights Reserved. Logg inn