topp bilde 4 topp bilde 5 topp bilde 1
jernbanelogo ny2

 facebookKontakt    Søk    Bli medlem    Lenker   Ny adresse?

Av Tørris Aalbu Rasmussen (23.02.2010)

23.02.2010
Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør Trøndelag argumenterer i Adresseavisen 20/2 for heller å satse på flytogstandard mellom Oslo og Trondheim og elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen enn høyhastighetstog a la TGV fordi regjeringen sannsynligvis ikke vil prioritere nok midler til jernbanen i Norge.

Venstres Guri Melby i Trondheim bystyre støtter  Sandviks forslag, og
påstår at forskjellen i reisetid ikke er utslagsgivende. For de
uinnvidde virker disse argumentene fornuftige, men kan føre til at
Sandvik legger debatten i Trøndelag død enda en gang.

Sandvik og Melby viser lavt kunnskapsnivå om temaet, det er ikke uten
grunn at Norsk Bane vil bygge for 300 kmh. Dette gir en reisetid på
omtrent det samme som det å fly, og internasjonalt velger de fleste da
toget på grunn av bedre komfort og muligheten for å jobbe
sammenhengende underveis. Dette kan kun oppnås med høyhastighetstog
(300 kmh +) mellom Oslo og Trondheim.  Med flytogstandard mellom Oslo
og Trondheim og en reisetid på tre og en halv time vil ikke toget bli
en seriøs konkurrent til flyet til Oslo.

Sandvik argumenterer også med kostnader, noe som også er et dårlig
argument. Når du bygger ny jernbane spiller det liten rolle
kostnadsmessig om du bygger for 200 kmh eller 300 kmh, prisen er
omtrent det samme. Skal vi oppgradere Dovrebanen, Trønderbanen og
Meråkerbanen til 200 kmh, blir dette sannsynligvis vesentlig dyrere
enn å bygge nytt for 300 kmh ettersom å oppgradere linjer i bruk blir
dyrere på grunn av stopp i arbeidet når tog passerer og ekstra
nattillegg.

Det at vi bør vise kompromissvilje fordi regjeringen (Ap i følge
Melby) ikke vil prioritere nok midler viser at Sandvik alt for lett
aksepterer regjeringens bakstreverske holdninger til infrastruktur og
finansieringen av dette. Uten et skikkelig infrastrukturløft vil
Trøndelag og Norge miste enda mer konkurransekraft i nær framtid.

Når det gjelder Trønderbanen og Meråkerbanen, bør vi kjempe for at
lyntoget går helt til Steinkjer, og helst også til Storlien, slik at
strekningen Oppdal - Steinkjer blir en skikkelig storbyregion med
kjempemuligheter for næringslivet og enorme friluftsområder for
skielskende fylkesordførere og andre Trondhjemmere.

Sandvik og Melbys argumenterer farlig bakstreversk, Trøndelag kan
igjen oppleve at andre landsdeler blir prioritert når det gjelder
infrastruktur på grunn av for mye kompromissvilje. Det er nå hele
Trøndelag bør komme på banen og jobbe for lyntog sammen med Snorre
Valen, Torhild Aabergsbotten og andre framsynte.

Tørris Aalbu Rasmussen, 19, Oppdal
twitter.com/tigernar

(Innlegget stod på trykk 23. feb i Adresseavisen)


< Tilbake
  Copyright 2008 © For Jernbane. All Rights Reserved. Logg inn